اقتصاد24 - امیر صفری در گفتوگو با خبرنگار اقتصاد 24 با بیان اینکه اختلاف ضریب نفوذ بیمه ایران با کشورهای شاخص در صنعت بیمه و حتی متوسط جهانی، قابل توجه است، افزود: ضریب نفوذ بیمه در هلند به جز سال 2017 که به رقم 9.6 درصد رسیده است، پیوسته بیش از 10 درصد بوده و این ضریب در آمریکا نیز در مرز 8 درصد در نوسان است. همچنین متوسط ضریب نفوذ بیمه در جهان نیز در سال های اخیر در حدود 6 درصد بوده است.
وی با بیان اینکه ضریب نفوذ بیمه در کشورهای شاخص و نیز متوسط جهانی طی 10 سال اخیر با کاهش همراه بوده است، عنوان کرد: این ضریب در ایران طی سالهای مورد بررسی، افزایش یافته و حدود 2 برابر شده است.
رییس سابق پژوهشکده بیمه با تاکید بر اینکه روند ارتقای وضعیت بیمهگری در کشور وقتی بهتر درک میشود که ضریب نفوذ بیمه ایران با ضریب نفوذ بیمه کشورهای منطقه مورد مقایسه قرار گیرد، بیان کرد: منظور از کشورهای منطقه، 23 کشور منطقه آسیای جنوب غربی موردنظر در سند چشم انداز 20 ساله است. این کشورها شامل عربستان، امارات، قطر، عمان، بحرین، یمن، کویت، عراق، سوریه، فلسطین اشغالی، مصر، ترکیه، قبرس، آذربایجان، ارمنستان، گرجستان، پاکستان، افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، قزاقستان و قرقیزستان هستند.
صفری با بیان اینکه ضریب نفوذ بیمه در ایران در 10 سال اخیر از متوسط ضریب نفوذ بیمه در کشورهای منطقه سبقت گرفته است، عنوان کرد: بعد از سال 2011 ضریب نفوذ بیمه در ایران بیش از کشورهای منطقه بوده است.
وی افزود: باید توجه داشت که بهبود وضعیت ضریب نفوذ بیمه در کشور طی سنوات اخیر نه تنها از بهبود وضعیت اقتصادی ناشی نشده است که تحریمها و محدودیتهای اعمال شده علیه کشور موجب تضعیف عملکرد اقتصادی شده و به عنوان یک عامل محدودکننده در رشد ضریب نفوذ بیمه قلمداد میشود. از سوی دیگر تغییر محسوسی در محیط سیاسی کشور نیز رخ نداده است.
لزوم انجام تبلیغات، اطلاعرسانی و اعتمادسازی شرکتهای بیمه
رئیس سابق پژوهشکده بیمه با بیان اینکه آنچه موجب بهبود وضعیت شاخص ضریب نفوذ بیمه در کشور و همچنین تغییر نگرش جامعه نسبت به موضوع بیمه شده، بحث تبلیغات، اطلاع رسانی و اعتمادسازی پیرامون عملکرد شرکت های بیمه بوده است، تصریح کرد: این امر موجب شناخت بیمه به عنوان کالای ضروری بین افراد جامعه شده است.
وی بیان کرد: اگر بیمه گذاران با موضوع بیمه آشنا بوده و از جبران خسارت های احتمالی خود اطمینان داشته باشند، آرامش و آسودگی خاطر نزد افراد جامعه ایجاد می شود. همچنین فضای کسب و کار و رقابت نیز نزد فعالان اقتصادی مساعدتر می شود.
صفری تاکید کرد: با توجه به فاصله صنعت بیمه از جایگاه مطلوب خود، به نظر می رسد فعالیت های حوزه مسائل بازاریابی و تبلیغات بیمه به رغم بهبود در سالیان اخیر، همچنان محدود است و گسترش این قبیل اقدامات باید مورد توجه قرار گیرد.
رئیس سابق پژوهشکده بیمه با بیان اینکه شناساندن بیمه به افراد جامعه، اطلاع رسانی و تبلیغات، یک ابزار ارتباطی مهم است، خاطرنشان کرد: تبلیغات و اطلاع رسانی به روند رشد فرهنگی جامعه جهت داده و آن را ارتقا می بخشد. البته شرکت های بیمه به عنوان بخشی از نهادهای ذی ربط، اقدامات مختلفی پیرامون تبلیغات، اطلاع رسانی و اعتمادسازی انجام داده اند.