اقتصاد۲۴- میناسادات حسینی: بازار لوازم خانگی در حالی دو سال است که در رکود کامل فرو رفته که گرانی مواد اولیه تولید باعث گرانی بی سابقه این لوازم شده؛ تا جایی که نوعروسان برای خرید جهیزیه از خیلی از لوازم خانگی چشم پوشی میکنند. این گفته رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی است که میگوید: سرعت تورم لوازم خانگی به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه تولید بالاتر از تورم کلی در اقتصاد بوده است.
اکبر پازوکی گفت: اکنون خانوادههای ایرانی زمانی که برای خرید جهیزیه به واحدهای فروش لوازم خانگی مراجعه میکنند، از خرید بسیاری از اقلام چشم پوشی میکنند، زیرا قدرت خرید اکثر مردم بسیار کاهش یافته و قیمت لوازم خانگی بسیار فراتر از تورم بالا رفته است.
بازار داغ تعمیرکاران لوازم خانگی
وی ادامه داد: در حال حاضر قشر متوسط رو به پایین، عموم جامعه ما را تشکیل میدهند. به همین دلیل زمانی که لوازم خانگی آنها خراب میشود، ترجیح میدهند آن را تعمیر کنند تا آن را با نو تعویض کنند. به همین دلیل بازار تعمیرکاران لوازم خانگی داغ است.
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی گفت: در حال حاضر اگر موتور یک یخچال ساید باید ساید خراب شود، تقریبا ۱۰ میلیون تومان هزینه آن است؛ بنابراین مردم ترجیح میدهند همان موتور را تعویض کنند تا آن را با یک یخچال ۲۰ میلیونی جایگزین کنند.
بیشتر بخوانید: صنعت لوازمخانگی، گذشتن از تحریمها و برنامهریزی آینده با برندسازی
پازوکی در پاسخ به سوال اقتصاد ۲۴ مبنی بر اینکه خرید لوازم خانگی جهیزیه یک نوعروس تقریبا چقدر آب میخورد، گفت: در حال حاضر هزینه خرید لوازم خانگی جهیزیه ۵۰ میلیون آب میخورد؛ البته لوازم خانگیای که کیفیت متوسطی داشته باشد و نه کیفیت پایین و نه لاکچری باشد.
وی ادامه داد: تنها خریدارانی به واحدهای فروش لوازم خانگی مراجعه میکنند که دزد به خانه شان زده یا باید جهیزیه تهیه کنند، زیرا قدرت خرید مردم بسیار کاهش یافته است.
تقاضایی در بازار نیست
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در پاسخ به سوال اقتصاد ۲۴ مبنی بر اینکه وضعیت واحدهای فروش لوازم خانگی چگونه است، گفت: دو سال است که سایه رکود بر سر واحدهای فروش لوازم خانگی سنگینی میکند. تعطیلیهای اجباری، کرونا و تحریم دست به دست هم داده اند و فروشگاههای لوازم خانگی را با مشکلات بسیاری روبه رو کرده اند.
سازمان امور مالیاتی در اخذ مالیات با کسب و کارها مدارا کند
پازوکی ادامه داد: در حالی فروشگاههای لوازم خانگی قادر به تامین هزینههای خود نیستند که دولت از این واحدها خواسته که اظهارنامه مالیاتی سال گذشته خود را ارائه دهند. از دولت و در راس آن سازمان امور مالیاتی خواهشمندیم که به مشکلات مغازه داران توجه کنند، زیرا سال گذشته کرونا این واحدها را با مشکلات بسیاری روبه رو کرد. اینجاست که دولت باید گوش شنوایی برای شنیدن مشکلات واحدها داشته باشد.
در حوزه لوازم خانگی مونتاژکاریم
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی گقت: زمانی که به دلیل بحران کرونا، مغازه داران لوازم خانگی فروشگاههای خود را به صورت اجباری تعطیل میکنند و فروش آنها صفر میشود، فروشگاههای زنجیرهای که لوازم خانگی نیز میفروشند باز هستند و حداقل نیاز مردم به لوازم خانگی را تامین میکنند. این در حالی است که در شرایط اضطرار تنها باید مشاغل ضروری باز باشند و ما خواستار آن هستیم که اگر مغازه داران نمیتوانند لوازم خانگی بفروشند، فروشگاههای زنجیرهای هم در شرایط یکسان با واحدهای ما باشند.
پازوکی در پاسخ به سوال اقتصاد ۲۴ مبنی بر اینکه آیا در تولید لوازم خانگی شرایط مناسبی داریم، گفت: در حوزه لوازم خانگی مونتاژکاریم.
وی افزود: هرچند تولیدکنندگان لوازم خانگی مدعی هستند که تنها ۳۰ درصد مواد اولیه را از خارج وارد میکنند و ۷۰ درصد آن داخلی است؛ اما باید توجه داشت که ۳۰ درصد مواد اولیه که وارد میشود، مواد اساسی و کلیدی همچون موتور دستگاه هاست که به دلیل به صرفه نبودن و هزینههای بسیار تولید در داخل، از خارج وارد میشود.