تاریخ انتشار: ۰۹:۵۵ - ۱۸ فروردين ۱۴۰۰
نایب رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی:

احتمال افزایش ۵ تا ۱۰ درصدی قیمت لوازم خانگی 

نایب رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی اظهار داشت: با توجه به افزایش دستمزدها، افزایش قیمت حامل‌های انرژی و مواد اولیه؛ پیش‌بینی می‌شود که قیمت لوازم خانگی در سال پیش رو بین ۵ تا ۱۰ درصد افزایش بیاید.

اقتصاد۲۴ - محمد حسین اسلامیان در مورد وضعیت بازار لوازم خانگی اظهار کرد: با توجه به اینکه روزهای پایانی سال تقاضای چندانی وجود نداشت و تولیدکنندگان لوازم خانگی هم از ابتدای اردیبهشت کار خود را آغاز می‌کنند، در روزهای ابتدایی سال هم تقاضا زیادی وجود ندارد.

وی با اشاره به افزایش تولید در سال ۹۹ گفت: تولید در سال گذشته به حدی افزایش داشت که در مورد برخی کالاها مانند ماشین لباسشویی و یخچال هیچ کمبودی در بازار وجود نداشته باشد اما با وجود افزایش تولید، تقاضا در بازار وجود ندارد.

نایب رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با پیش‌بینی افزایش قیمت در سال آتی تصریح کرد: با توجه به افزایش دستمزدها، افزایش قیمت حامل‌های انرژی و مواد اولیه؛ پیش‌بینی من این است که قیمت لوازم خانگی در سال پیش رو بین ۵ تا ۱۰ درصد افزایش یابد. در مورد تلویزیون با توجه به اینکه قطعات زیادی باید وارد شود احتمالا افزایش ۲۰ درصدی را شاهد خواهیم بود.

وی در مورد علت این افزایش قیمت توضیح داد: تولیدکنندگان مجبور هستند که پول بیشتری برای خرید مواد اولیه بپردازند و همینطور میزان دستمزدها هم افزایش یافته است. قیمت حامل‌های انرژی هم که گران شده بنابراین قیمت تمام شده بیش از قیمت فعلی خواهد بود و تولیدکنندگان مجبور به افزایش قیمت هستند.


بیشتربخوانید:پیش‌بینی فعال صنفی از وضعیت بازار لوازم خانگی/فعلا خریداری نیست


اسلامیان افزود: ممکن است تولیدکننده برای ماندن در بازار تا چند ماه به قیمت‌های قبلی تولید کند اما به محض اینکه موجودی انبار تمام شود و خرید مواد اولیه انجام دهد چاره‌ای جز افزایش قیمت نخواهد داشت. این پروسه ممکن است برای یک واحد تولیدی یک ماه و برای واحد تولیدی دیگری ۶ ماه طول بکشد.

وی همچنین در مورد بازار سال ۱۴۰۰ گفت: با توجه به ماه رمضان و انتخابات ریاست جمهوری پیش رو نوعی انتظار کاهش قیمت در بازار به وجود می‌آید که منتظر تغییرات قیمت شوند و خرید نکنند، اما هر گونه تغییر که به خاطر سیاست‌های داخلی یا خارجی رخ دهد حداقل یک سال طول می‌کشد تا تاثیر بگذارد. یعنی دست کم یک سال زمان می‌برد که به تولید کننده مواد اولیه و دلار ارزان قیمت برسد تا بتواند محصول نهایی را با قیمت کمتری تولید و عرضه کند.

منبع: ایلنا
ارسال نظر