اقتصاد۲۴ - مشاهدات میدانی نشان میدهد قیمت انواع نوشابه خانواده تا ۱۲ هزار و ۵۰۰ و انواع ماءالشعیر تا ۱۳ هزار و ۵۰۰ و در انواع طعم دار تا ۱۵ هزار تومان بالا رفته است. تغییر قیمت نوشابه البته تنها تابع تغییر فصل و میزان تقاضا نیست، چنانکه طی یک سال گذشته بهگفته فروشندگان بهطور میانگین هر ۴۰ روز یکبار برندهای مختلف در انواع محصولاتشان افزایش قیمتهایی بین ۲۰ تا ۲۵ درصد اعمال کردند. بهطور مثال قیمت ۴۵۰۰ تومانی نوشابههای خانواده در اسفند ۹۸، در شهریور ۹۹ به ۷.۵۰۰ و در بهمن ۹۹ به ۱۰.۵۰۰ تومان رسید و امروز هر بطری ۱.۵ لیتری نوشابه ۱۲.۵۰۰ تومان به فروش میرسد.
بیشتر بخوانید: رالی تورمی ۵۳ قلم خوراکی
نوشابههای محبوب پپسی، کوکاکولا در کنار برندهای زمزم، فانتا، سونآپ، میراندا وکانادادرای، بیشتر سهم بازار را در اختیار دارند و قیمت محصولاتشان اغلب یکسان است. اسپرایت و هوفنبرگ هم دیگر نوشابههای پرطرفدار بازار هستند که قیمت نوشابههای هوفنبرگ بالاتر از برندهای دیگر است. شرکت کاله که تولیدات لبنی آن معرف همگان است هم چند سالی است با نوشابههای لاکیدو در بازار این محصول حضور پیدا کرده و قیمت نوشابههایش هم مثل اقلام لبنی این شرکت معمولا پیش از دیگر برندها بالا میرود.
البته قیمت این نوشابهها هنوز ۱۰ هزار تومان است، اما از آنجایی که محصولات نوشیدنی این شرکت کمی در بازار کم شده، افزایش قیمت آنها دور از انتظار نیست. از فروردین سال گذشته تا امروز، قیمت نوشابه ۳ برابر شده که بخش عمده این تغییر قیمت در نیمه اول سال گذشته رقم خورد. قیمت نوشابه تنها در ششماه اول پارسال ۱۲۵ درصد بالا رفت و این افزایش قیمت در کنار تعطیلیهای ناشی از شیوع کرونا در کشور، یکی از دلایل کاهش ۳۰ درصدی تقاضا برای این محصول بود. در نیمه دوم پارسال نیز افزایش قیمت با شتاب به نسبت کمتری ادامه یافت، بهطوری که از مهرماه تا پایان اسفند ۹۹، قیمت هر بطری ۱.۵ لیتری پپسی ۳ هزار تومان، کوکاکولا ۵ هزار تومان، فانتا ۴ هزار و ۵۰۰ تومان و زمزم ۲ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافت. قیمت نوشابههای قوطی ۳۰ میلی لیتری هم از ۵ هزار تومان به ۶ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است.