تاریخ انتشار: ۲۰:۲۷ - ۲۸ فروردين ۱۴۰۰

رشد ۱۹.۱ درصدی تولید خودروی سواری در سال ۹۹

بررسی آمارهای منتشره وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از تولید ۹۰۳ هزار و ۸۰۰ دستگاه خودرو سواری در ۱۲ ماه سال ۹۹ و رشد ۱۹.۱ درصدی آن در مقایسه با سال ۹۸ است.

اقتصاد۲۴ - در سال ۹۸ در مجموع ۷۵۸ هزار و ۹۰۰ دستگاه خودروی سواری توسط خودروسازان داخلی تولید شده بود.

بررسی آمار‌ها در این بخش حاکی از تحقق "جهش تولید" و شعار سال ۹۹ در تولید خودروی سواری است.

در سالی که گذشت تولید وانت با رشد ۶.۵ درصدی به ۸۰ هزار و ۳۶۴ دستگاه رسید.

در تولید کامیون، کامیونت و کشنده نیز رشد ۵۳.۶ درصدی ثبت شد و آمار تولید این خودرو‌ها به ۶ هزار و ۳۹۵ دستگاه رسید.

اما در تولید اتوبوس، مینی‌بوس و ون افت ۷.۸ درصدی در هم‌سنجی با سال ۹۸ ثبت شد و مجموع تولید این خودرو‌ها فقط یک‌هزار و ۸۷۳ دستگاه بود.


بیشتر بخوانید: دنا پلاس شش‌سرعته دستی در آستانه تولید انبوه


در بخش خودرو‌های کشاورزی نیز کارخانجات داخلی موفق به تولید ۶ هزار و ۳۹۵ دستگاه کمباین (رشد ۴۴.۵ درصدی) و ۲۱ هزار و ۶۶۶ دستگاه تراکتور (رشد ۱۵.۹ درصدی) شدند.

به گزارش ایرنا، "بهمن صالحی‌نیا" رییس هیات عامل ایدرو، برنامه امسال وزارت صنعت را تولید یک میلیون و ۲۵۰ هزار دستگاه خودرو اعلام کرد که یک میلیون و ۱۰۰ هزار دستگاه از آن در دو خودروساز اصلی یعنی ایران‌خودرو و سایپا و ۱۵۰ هزار دستگاه در شرکت‌های بخش خصوصی تولید خواهد شد.

پیشتر دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور به ایرنا گفت: قطعه‌سازان توان بالقوه تولید قطعات برای بیش از ۲ میلیون دستگاه خودرو را در سال دارا هستند، اما این مهم منوط به رفع و رجوع مشکلات‌شان است.

«آرش محبی‌نژاد» افزود: تحقق برنامه‌های سال ۱۴۰۰ در حوزه قطعه و خودروسازی، منوط به تحقق منویات رهبر معظم انقلاب و اجرایی شدن شعار سال در رفع محدودیت‌ها و موانع‌زدایی است.

وی بیان‌داشت: در این راستا بزرگترین مشکلات، قیمت‌گذاری دستوری خود و به تبع آن قیمت‌گذاری قطعات و همچنین کمبود نقدینگی است.

محبی‌نژاد، همچنین از وجود قوانین و مقررات مخل تولید و گمرکی به عنوان دیگر مشکلاتی یاد کرد که در سال‌های گذشته مانعی بر سر راه تولید در این صنعت مادر و راهبردی شده است.

منبع: ایرنا
ارسال نظر