تاریخ انتشار: ۱۱:۳۳ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۷

واکنش جانشین فرمانده ناجا به فیلم فرهاد مجیدی

جانشین فرمانده نیروی انتظامی، در واکنش به فیلم منتشر شده از سوی یکی از فوتبالیست ها گفت: رسانه ها باید این پدیده را که افراد در برابر برخورد قانونی پلیس اقدام به فیلمبرداری و بازنشر آن می کنند، آسیب شناسی کنند.

اقتصاد24 - سردار ایوب سلیمانی روز شنبه در حاشیه چهاردهیمن همایش روسا و مدیران پلیس راهور در جمع خبرنگاران افزود: رسانه ها می توانند معجزه کنند اما پلیس در برخی موارد محدودیت و ملاحظاتی دارد.

هفته گذشته خودروی فرهاد مجیدی مربی استقلال به دلیل سرعت بالا در بزرگراه مدرس توسط پلیس راهنمایی و رانندگی متوقف شده و از او به دلیل همراه نداشتن مدارک، درخواست تست الکل می‌شود. با امتناع مجیدی از این کار و درگیری با مامور مربوطه، خودروی وی به پارکینگ منتقل شد. مجیدی هم از این اتفاق فیلم گرفته بود و معتقد است که پلیس با او رفتار غیرمحترمانه ‌ای انجام داده است.

سردار سلیمانی ادامه داد: اینکه یک نفر در مقابل قانون می ایستد، با افتخار فیلم می گیرد و آن را منتشر می کند یک جریان سازی است و همه از چنین افرادی تقلید می کند.

وی اضافه کرد: پدیده بد را کسی حمایت نمی کند، هرچه موقعیت اجتماعی افراد بالاتر باشد، در برابر قانون باید خاضع تر باشند و نسبت به اجرای قانون تمکین کنند؛ این در حالی است که در مورد اخیر که فیلم آن منتشر شد، مامور به وظیفه قانونی خود عمل کرده، نه توهین کرده و نه بی احترامی، حجم کامنت هایی که مردم گذاشته تند نیز نشاندهنده این است که چنین رفتاری را رد می کنند و این به این معنا است که وجدان اجتماعی مردم بیدار است.

سردار سلیمانی تصریح کرد: البته قضاوت عمومی مردم کفایت نمی کند آیا کسی که نقض قانون می کند و مقابل مامور قانون می ایستد، خلاف و جرم مرتکب نشده است. اشاعه نافرمانی جرم است. پلیس راهور که در کنار جاده می ایستد، مثل پرسنل اورژانس و نیروهای امدادی است و نمی توانیم اسحله به آنها بدهیم که از خودشان دفاع کنند.

وی گفت: موضوع فقط مجیدی نیست بلکه این پدیده باید آسیب شناسی شود. بر این اساس امروز در ناجا در این رابطه جلسه ای می گذاریم و نتایج آن را به اطلاع رسانه ها می رسانیم.

سردار سلیمانی در مورد فیلم گرفتن از مردم، گفت: فیلم گرفتن از شهروندان بدون اجازه و انتشار و بازنشر آن بدون اذن فرد، غیرقانونی است چه رسد به فیلم برداری از ماموران یک سازمان و نشر آن که در این زمینه حیثیت یک سازمان مطرح است. اگر قصد چنین افرادی تضعیف پایه های قانون و ترویج ضد قانونی است، این اقدام جرم است.

جانشین فرمانده ناجا گفت: پیگیر این مساله هستیم و دستگاه قضایی و همه کسانی که مسئولیت دارند، باید نسبت به این مسائل ورود کنند. امروز موضوع پلیس مطرح است و فردا فضای عمومی را دربرمی گیرد.

وی تاکید کرد: همه پرونده هایی که در موارد اینچنینی تشکیل شده، بررسی شده است؛ یا در رسانه ملی عذرخواهی کرده اند یا دوران محکومیت خود را می گذارنند و پلیس در هیچ موردی کوتاه نمی آید و صیانت از افراد پلیس را در دستور کار خود دارد.

* پیگیر موضوع پرونده نماینده بیجار هستیم

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره پرونده نماینده بیجار در مجلس شورای اسلامی و ضرب و شتم مامور راهور گفت: ما دست از شکایت برنداشته ایم و پیگیر این موضوع هستیم.

* فرهنگ سازی، تصادفات را کاهش می دهد

سردار سلیمانی در مورد افزایش قیمت خودروها در کاهش تصادفات گفت: شاید تا حدودی تاثیر داشته باشد اما کیفیت خودرو، جاده و راننده موثر است. قوانین ما بازدارنده نیست و همه چیز به جریمه ختم نمی شود و می توان محرومیت اجتماعی ایجاد کرد.

وی گفت: باید در زمینه فرهنگ سازی ترافیک و آگاه سازی گام برداریم و بدانیم که رعایت نظم و انضابط اجتماعی راننده نشانه شخصیت اجتماعی و ارزش بالای افراد تلقی می شود.

منبع: ایرنا
ارسال نظر