تاریخ انتشار: ۱۲:۰۲ - ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
پیگیری‌های دولتی برای آزادسازی هزاران خودرو فاقد ثبت سفارش

احتمال ترخیص ۵۰۰۰ خودرو رسوبی

  بر اساس مکاتبات گمرک، احتمال ترخیص ۵۰۰۰ خودرو رسوبی در صورت رفع مشکلاتی از جمله ثبت سفارش و استاندارد وجود خواهد داشت.

اقتصاد۲۴ - معاون فنی گمرک در نامه‌ای به مشاور وزیر و مدیر کل دفتر وزارتی وزارت اقتصاد در خصوص خودرو‌های مانده در گمرک اعلام کرده چنانچه وزارت صمت نسبت به اخذ موافقت‌های لازم درخصوص تمدید مجدد مصوبه ترخیص خودرو‌ها و صدور ثبت سفارش اقدام کند و بانک مرکزی هم اقدام به تأیید منشأ ارز این خودرو‌ها کند، گمرک ایران نیز با رعایت مقررات مربوطه و اخذ مجوز‌های قانونی لازم نسبت به ترخیص این خودرو‌ها اقدام خواهد کرد.

از تیرماه سال ۱۳۹۶ امکان ثبت سفارش برای تعداد زیادی از واردکنندگان خودرو بابت صدور و ابلاغ دستورالعمل جدید و اختلال در سامانه بسته شد.

بر اساس آمار، تعداد خودرو‌های دپو شده بالغ بر ۱۲ هزار دستگاه بود و طی دو مرحله ۷۱۵۳ دستگاه ترخیص شد و ۵۱۰۸ دستگاه دیگر باقی مانده اند.

چالش خودرو‌های رسوبی در گمرک به عدم صدور ثبت سفارش از سوی وزارت صمت برای خودرو‌های فاقد ثبت سفارش بر می‌گردد. ظاهرا وزارت صمت هم به دلایل مختلفی از جمله نداشتن تأییدیه استاندارد کالا یا نداشتن نمایندگی و... از صدور ثبت سفارش خودداری کرده است.


بیشتربخوانید:آزادسازی واردات خودرو در دولت سیزدهم/ ممنوعیت واردات خودرو روی موج سیاست


  در واقع این خودرو‌ها به صورت فرا قانونی و بدون داشتن ثبت سفارش وارد بنادر کشور شده اند و معلوم نیست چرا سازمان اموال تملیکی نسبت به متروکه کردن آن‌ها اقدام نمیکند.

گمرک ایران اعلام کرده، چنانچه وزارت صمت نسبت به اخذ موافقت‌های لازم درخصوص تمدید مجدد مصوبه ترخیص خودرو‌ها و صدور ثبت سفارش اقدام کند و بانک مرکزی هم اقدام به تأیید منشأ ارز این خودرو‌ها کند، نسبت به ترخیص این خودرو‌ها اقدام خواهد شد.

منبع: تسنیم
ارسال نظر