او افزود: بنابر بررسیهای صورت گرفته قیمت خرید تضمینی گندم باید بالای ۶ هزار تومان اعلام میشد که متاسفانه این نرخ به تایید نرسید و بدیهی است که در چنین شرایطی افزایش ۳۰ درصدی قیمت تراکتور جای بحث نمیگذارد و خارج از تحمل ساختار کشاورزی است.
نامی ادامه داد: اگر شرکت تراکتورسازی افزایش ۳۰ درصدی قیمت را با هدف تحویل فوری انجام داده است، میتوان امیدوار بود که قیمت در بازار سیاه کاهش یابد، چنانچه این افزایش قیمت همچنان در ساختار سیستم توزیع باشد، فاجعه است چرا که با تکرار سیستم نوبت دهی و سهمیه بندی سال گذشته اختلاف قیمت دولتی با بازار آزاد افزایش مییابد که طبیعتا با درآمد اقتصادی کشاورز اختلاف چشمگیری دارد.
بیشتربخوانید:چرا تراکتور تولیدی کشور سر از بازار سیاه درمیآورد؟
رئیس هیئت مدیره انجمن ماشین آلات کشاورزی در پایان انحصار تولید، انحصار توزیع و دخالت دولت را علت اصلی مشکلات سیستم مکانیزاسیون کشاورزی اعلام کرد و گفت: دولت در امر سهمیه بندی نباید دخالتی داشته باشد و تولیدکنندگان در فضای رقابتی باید به تولید بپردازند؛ چرا که تعداد تراکتور کم نیست و تنها خطای سیاست گذاری موجب شده اختلاف قیمت دولتی با بازار آزاد متفاوت باشد که با استمرار این روند شرایط از سال قبل هم بدتر خواهد شد.