اقتصاد۲۴- محمد اسلامی در برنامه عیار شبکه افق با بیان این که بسیاری از کشورها مزیت اقتصادی در بخش ترانزیت ندارند و باید با ریسک بالاتر مسیرهای موازی ایجاد کنند تا ترانزیت با کیفیتی داشته باشند، اظهار کرد: ترانزیت یک رقابت و فراتر از رقابت است و به نوعی جنگ بین کشورها محسوب میشود، بنابراین با تسهیلگری و کاهش مقررات و تعاملات اثرگذار میتوان باعث توسعه آن شد.
بیشتر بخوانید: بندر چابهار در مناسبات تجاری بینالمللی تاثیرگذار است
اسلامی ادامه داد: با توجه به رشد تکنولوژی و بزرگ شدن منطقه باید سهم خودمان را در ترانزیت افزایش دهیم که البته در سالهای اخیر معادلات بیرونی در این بخش تاثیر داشته به طوری که بسیاری از کشورها اجازه ندارند با ما معامله کنند. فشارها به گونهای شده است که یک مقام بزرگ خارجی با ناوگان هوایی از آسمان ایران عبور کرده، اما به هیچ عنوان اجازه سوخت گیری نمیدهند که این امر نشان دهنده اوج مزاحمت و تهاجم به منافع ملی یک کشور است.
وی با اشاره به اینکه قبل از تحریم و ایجاد این مزاحمت ها، حدود ۱۲۰۰ ناوگان هوایی از آسمان ایران عبور میکرد، اما هم اکنون به ۴۰۰ ناوگان رسیده است، تصریح کرد: در این زمینه متغیرهای بیرونی در ترانزیت بالفعل و بالقوه شده بسیار موثر هستند.
رشد ۳۱ درصدی توسعه ریلی
وزیر راه وشهرسازی ادامه داد: با اجرای معاهده دو جانبه و چند جانبه ترانزیت ریلی را ۳۱ درصد افزایش دادیم و با امضای رویه و تعرفهها بین چند کشور شاهد ایجاد یک رویه ثابت هستیم که در این زمینه سهم ترانزیت در این بخش افزایش پیدا کرد.
اسلامی تصریح کرد: دیپلماسی و رایزنی در روند امور موثر است به طوری که واگنهای ریلی پیش از این ۶۰ روز در مرز میماندند، اما با تسهیل گری و روان سازی به حداکثر ۷ روز رسیده است.
وی با بیان اینکه باید در بحث ترانزیت برخورد تعامل آفرین و فعال داشته باشیم افزود: باید در بحث ترانزیت با همسایگان خود ارتباط برقرار کنیم و ما سعی کرده ایم در این دوره دو ساله فعالترین دیپلماسی حمل ونقل تجربه کنیم.
وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: ایران در این مدت با ۱۲ کشور از جمله ارمنستان، اوکراین، هندوستان، روسیه، ازبکستان و ... برای اولین بار موافقت نامه امضا کرده و تمام تلاش ما آن بوده به صورت کاملا واقعی این بحثها را عملیاتی کنیم.
اسلامی با اشاره به اینکه در کریدور شمال و جنوب حجم جابجایی بار به هندوستان و روسیه به ۹۰ میلیون تن رسیده و میزان جابجایی بار سایر کشورها از طریق دریا و ریل افزایش پیدا کرده است، گفت: هم اکنون سهم ما از میزان جابجایی بار هندوستان با روسیه ۱۰ تا ۱۵ درصد است و ما سعی داریم با کشورهای مقابل از جمله افغانستان که تفاهمنامههای سه جانبه و ۴ جانبه منعقد کرده ایم، جذابیتهای لازم را ایجاد کنیم.
وی، با اشاره به اینکه بندر چابهار یکی از مهمترین بنادر کشور به شمار میرود که یک میانبر اساسی اقتصادی و کوتاه در بین کشورهای همسایه است افزود: هم اکنون میزان جابجایی و تخلیه بار را در بندر چابهار به ۸.۵ میلیون تن رسانده ایم این در حالی است که در سال ۹۶ میزان جابجایی کالا در این بندر ۹۶۰ هزار تن بود و در سال ۹۸ این حجم از کالا را به ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن رساندیم.
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: خط کشتیرانی در دریای خزر برقرار کردیم و خط منظمی در این حوزه فراهم شد و با برقراری خطوط منظم در این بخش فرصتهای اقتصادی بسیار زیادی را ایجاد کردیم.
پیشرفت ۶۰ درصدی پروژه راه آهن چابهار ـ زاهدان
اسلامی با بیان اینکه به کارگیری اپراتوری بین المللی را در بنادر جنوبی و شمالی به کار گرفته ایم، افزود: به کارگیری اپراتور بین الملل باعث افزایش تخلیه و بارگیری و توسعه بنادر از جمله بندر چابهار شده است چراکه در سالهای گذشته حجم جابجایی کالا در بندر چابهار صفر بود، اما امروز در حال توسعه فاز دوم این بندر هستیم و حجم جابجایی کالا را به ۳ میلیون تن رسانده ایم.
وی ادامه داد: در حال تکمیل خط راه آهن چابهار به زاهدان هستیم و با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی این خط را تا پایان سال تکمیل خواهیم کرد. راه آهن چابهار زاهدان به عنوان یکی از بزرگترین پروژههای ریلی به طول ۷۲۰ کیلومتر با خطوط فرعی است که در حال حاضر به صورت ۲ شیفته و ۴ شیفته در حال کار هستند و تا پایان دولت بخش اول و تا شهریورماه تا نیک شهر به بهره برداری میرسد و هم اکنون پیشرفت فیزیکی این پروژه به ۶۰ درصد رسیده است.
وزیر راه و شهرسازی افزود: چین مبتکر طرح یک کمربند یک راه است و با استفاده از فناوری اطلاعات در این کشور ۶۳ هزار میلیارد ریال نقشههای اولیه در این طرح بوده که پیش از این در این پروژه هیچ اثری از ایران نبود، اما با رایزنیهای صورت گرفته و اصلاح آن توانستیم ایران را در این طرح وارد کنیم.
اسلامی تصریح کرد: در بسیاری از پایانههای مرزی به دلیل آشفتگی عمیقی که وجود داشت همواره کامیونهای ترانزیتی روزها و هفتهها معطل بودند که پیش از اتمام سال ۹۹ توانستیم مصوبه و ابلاغیه را از هیئت دولت دریافت کنیم که پایانهها را هم همانند ترمینال و فرودگاه ها، تحت پوشش وزارت راه و شهرسازی قرار دهیم.
جذب سرمایه گذاری خارجی در بنادر جنوبی و شمالی کشور
وی بیان کرد: توسعه دیپلماسی حمل و نقل ضروری و لازم است و کمیسیون و کشورهای کلیدی نقش موثری در این امر دارند. پیشنهاد داده ایم که کشورهای خارجی در بنادر شمالی و جنوبی سرمایه گذاری کنند و در آستانه کار عملیاتی آنها هستیم.
وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: موانع برای واردات کامیونهای وارداتی را برطرف کرده ایم و هم اکنون در مرحله شماره گذاری و پلاک گذاری هستند.
** پرونده مسکن مهر تا پایان دولت بسته خواهد شد
اسلامی در ادامه به مسکن مهر اشاره کرد و گفت: در دولت نهم و دهم طرح جامع مسکن وزارت راه شهرسازی تعریف شد و در قالب این طرح ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد تعریف شد در دولتهای قبلی ۷۶۰ هزار واحد تحویل داده شد هم اکنون کمتر از ۳۰ هزار واحد باقی مانده و پرونده مسکن مهر تا پایان دولت بسته خواهد شد.
وی اظهار کرد: در طرح اقدام ملی مسکن ۵۳۰ هزار واحد در سراسر کشور در حال ساخت است و بخشهایی از آن زود هنگام به متقاضیان تحویل داده خواهد شد، اما به این شرط است که متقاضیان آورده خود را به موقع واریز کنند.