تاریخ انتشار: ۰۸:۲۴ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۷
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با اقتصاد۲۴ مطرح کرد؛

بازگشت کوپن، آخرین راهکار مبارزه با دلالان کالاهای اساسی

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس معتقد است: ارائه کالابرگ الکترونیکی می‌تواند منجر به کنترل تقاضا و پیشگیری از تقاضای سفته‌بازانه در بازار شود و در عادلانه ساختن قیمت‌ها نقش موثری داشته باشد.

اقتصاد24- در حالی نگرانی از افزایش مجدد قیمت کالاهای اساسی در روزهای پایانی سال شدت یافته است که نمایندگان مجلس برای کاهش میزان دلالی و سفته‌بازی در بازار کالاهای اساسی، روز شنبه به بازگشت کوپن به چرخه اقتصادی چراغ سبز نشان دادند.

با افزایش چندین برابری نرخ ارز، طمع محتکران و دلالان برای دپوی مواد غذایی از جمله گوشت قرمز افزایش یافته تا جایی که این احتکار سبب کاهش شدید عرضه گوشت گرم در بازار شده است، اما با توجه به نزدیک شدن به ایام پایانی سال و رشد سنتی تقاضا در خصوص مواد غذایی به ویژه گوشت، ارگان‌های مرتبط با موضوع، طی جلسات مکرری به دنبال چاره‌اندیشی در خوص کاهش التهابات پایان سالی هستند.

در این میان، محمد حسینی نماینده فراهان، تفرش و آشتیان پیرامون آخرین اقدامات انجام شده برای تنظیم بازار شب عید گفت: در بحث ستاد تنظیم بازار در هر استانی در رابطه با بحث گرا‌ن‌فروشی تمهیداتی اندیشیده شده است که در شب عید عرضه دام کاهش نیابد چرا که مهم‌ترین عامل افزایش قیمت این روزهای گوشت قرمز، کاهش عرضه و افزایش تقاضا است. بر این اساس برای تنظیم بازار کالاهای اساسی در شب عید هم اتاق اصناف، تعزیرات حکومتی و همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف شده‌اند که با بازرسی‌های در نظر گرفته شده اقداماتی را انجام دهند که از احتکار کالا جلوگیری شود و با توجه به میزان متوسط نیاز مردم، در فروشگاه‌ها عرضه وجود داشته باشد.

اما مجلس برای کاستن از نگرانی تکرار روند افزایش تقاضاهای غیرواقعی و دلال‌بازانه در بازار کالاهای اساسی، راهکار کالابرگ الکترونیکی را برای اجرا شدن در سال آینده در نظر گرفت. به گفته حسینی این کالاهای یارانه‌ای که با کالا برگ ارائه خواهند شد، توسط ارز 4200 تومانی تهیه می‌شوند.

وی معتقد است از آنجا که این شیوه می‌تواند کمک شایانی در کنترل تقاضا و پیشگیری از تقاضای سفته‌بازانه در بازار داشته باشد، می‌تواند در عادلانه ساختن قیمت‌ها بسیار موثر باشد.

به گفته عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس این راهکار برای جلوگیری از عدم عرضه مناسب در سطح کشور است، اما در سال جاری که شیوه کالابرگی اجرا نمی‌شود، نگرانی از افزایش بی‌رویه قیمت‌های شب عید قرار است از مجاری دیگری پیگیری شود. از این‌رو نگاه همه استانداران در سطح کشور این است که بتوانند عرضه گوشت را برنامه‌ریزی کرده و سهمیه لازم برای استان خود را تامین کنند تا کالاهای اساسی از این نوع به جامعه هدف و مورد نظری که اغلب قشر کم‌توان جامعه هستند، تخصیص یابد.
ارسال نظر