تاریخ انتشار: ۰۹:۳۴ - ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰
/یادداشت/

گندم و بدعت جدید دولتی‌ها

در تمام ممالک پیشرفته دنیا سندیکا‌های گندمکاران قیمت را با توجه به هزینه‌های تولید و عرضه و تقاضا تعیین و به دولت‌ها ابلاغ می‌کنند. در بدعت جدید دولتی‌ها، قیمت به صورت یکطرفه تعیین و با تهدید کشاورزان به قطع خدمات به آن‌ها تحمیل می‌شود!

اقتصاد۲۴ - امسال گندمکاران سال زراعی سختی را پشت سر نهادند از کم بارشی و شرایط نامساعد جوی و‌کمبود نهاده‌ها و قیمت سرسام اور سموم تا گرانی ۷۰۰ درصدی کود‌های شیمیایی و توزیع بذر بی کیفیت و گندم سیلویی بعنوان بذر گواهی شده، اما آنچه بیش از همه موجب تشویش و نگرانی گندمکاران شده قیمت خرید تضمینی به بهای بسیار ناچیز و بی مهری دولتمردان است.

مبلغ ۴هزارتومان به ازای هرکیلوگرم گندمی که قیمت وارداتی آن بیش از ۸ هزارتومان است و درنهایت هزار تومان افزایش قیمت با عنوان پاداش و صدقه!

دولت بی اعتنا به تبصره‌های ۶ و ۷ قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی و به صورت یکجانبه اقدام به قیمت گذاری گندم کرد.

کاملا قابل پیش بینی بودکه به دلیل قیمت نازل، کشاورزان رغبتی به تحویل گندم به سیلو‌ها نداشته باشند و سعی کنند گندم را از مجاری دیگری با قیمت بالاتر فروخته و یا به خوراک دام تبدیل کنند، اما حالا که برداشت آغاز شده وزارت جهاد کشاورزی فشاری عجیب به مدیران کل استان‌ها و به تبع آن مدیران جهاد کشاورزی شهرستان وارد آورده تا به هر قیمتی شده گندم را از کشاورزان خریداری و آمار خرید را بالا ببرند تا جایی که شاهد نامه‌ای عجیب با لحن ارباب رعیتی از رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان هستیم.

در تمام ممالک پیشرفته دنیا سندیکا‌های گندمکاران قیمت را با توجه به هزینه‌های تولید و عرضه و تقاضا تعیین و به دولت‌ها ابلاغ می‌کنند. در بدعت جدید دولتی‌ها، قیمت به صورت یکطرفه تعیین و با تهدید کشاورزان به قطع خدمات به آن‌ها تحمیل می‌شود!

باید از دولتمردان در راس آن‌ها شخص ریاست جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه پرسید اینچنین از تولید حمایت میکنید؟

آیا واردات ۷/۲میلیون تن گندم در سال ۹۳ را بخاطر دارید؟ آیا ریاست محترم جمهور بخاطر دارند در گزارش صد روزه از سیلو‌های خالی از گندم سخن گفتند، که دلیلی جز عدم افزایش قیمت در سال ۹۱ و ۹۲ نداشت. پس چگونه است که دقیقا همان اشتباه را تکرار می‌کنید؟

پر واضح است که دولت بعدی ناچار به واردات گندم خواهد بود. نکته مهم‌تر اینجاست که با توجه به شواهد و گزارشات میدانی، وزارت جهاد کشاورزی در فصل زراعی پیش رو قادر به تامین بذر با کیفیت گندم نخواهد بود.

چاره آن است که بجای تهدید کشاورزان به تحویل گندم خود به سیلو‌های دولتی، اجازه دهند، تشویق کنند و تسهیل کنند تا کشاورزان مقداری از گندم با کیفیت را جهت بذر مصرفی خود و سایرین انبار کرده تا مجبور به خرید همان کندم به صورت سیلویی و ناخالص با قیمتی بسیار بالاتر از دولت نشوند.

نویسنده: دکتر سجاد سعیدی‌پور ، دبیر بنیاد ملی گندمکاران استان خوزستان

ارسال نظر