اقتصاد۲۴- تجارت یکی از مهمترین اهداف احداث مناطق آزاد در سراسر جهان است، زیرا با ایجاد این محدودهها بسیاری از مقررات سختگیرانه کشورها حذف و صادرات و واردات میتواند به راحتی انجام شود.
بر همین اساس شرکتهای تولیدی برای تسهیل مبادلات خود به سرمایه گذاری در مناطق آزاد روی میآورند و باید توجه ویژهای به زیرساختهای صادراتی شود.
بیشتر بخوانید: سهم ۹۹ درصدی بخش خصوصی در سرمایهگذاری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی
در همین راستا رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ارمنستان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با بیان اینکه تجارت ایران و ارمنستان طی سالهای گذشته تا ۵۰۰ میلیون دلار در نوسان بوده است، اظهار داشت: به زودی منطقه آزاد مقری در ارمنستان در جوار منطقه آزاد ارس در ایران راه اندازی میشود که میتواند حجم مبادلات دو کشور را افزایش دهد.
«هرویک یاریجانیان» افزود: این همجواری شرایطی آزادانه تری را برای هر دو کشور جهت تسهیل مبادلات فراهم میکند و میتواند در کمتر از یکسال تجارت دو کشور را به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار ارتقا دهد.
رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ارمنستان تاکید کرد: از سوی دیگر برای رشد تجارت دو کشور با توجه به مرز مشترک باید تسهیلات معافیت برای ورود و خروج برخی کالاها را در نظر بگیریم و کشورها با منافع تجاری را از اینگونه قوانین مستثنی کنیم.
وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر بازار خوبی برای کالاهای ایرانی در این کشور وجود دارد که میتوانیم آن را به دست آوریم، اما اعمال برخی ممنوعیتها در واردات در میان مدت این بازار را از دسترس ایران خارج میکند.
به گفته یاریجانیان، صادرات و واردات در دو کشور باید تعادل داشته باشد، زیرا در صورت افزایش صادرات و ایجاد ممنوعیتهای وارداتی در میان مدت تجارت دو کشور را با موانع مواجه میکند.
وی با بیان اینکه تعادل در عرضه و تقاضا میل به افزایش تجارت را ایجاد میکند، اضافه کرد: در خردادماه، سه نمایشگاه تخصصی برگزار خواهد شد که گروههای تجاری برای حضور اعزام میشوند و این شرایط میتواند رویکردی جدید در برنامه ریزیهای آینده به دنبال داشته باشد.
برگزاری نمایشگاه یکی از راه کارهایی است که در دهههای گذشته برای معرفی کالا و محصولات در کشورهای مختلف به کار میرفته تا تجار و فعالان اقتصادی در فضایی مناسب بتوانند با یکدیگر ارتباط لازم را برقرار و برای تامین نیازهای خود اقدام به خرید کالا و محصولات عرضه شده کنند.
در همین راستا «حسن مرتجی» عضو کمیته رویدادهای خارجی در گفتگو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: یکی از مسیرهای راهیابی به بازارهای کشورهای مختلف، برگزاری و شرکت در نمایشگاهها است و بازار اوراسیا به دلیل قرارگیری در منطقه و نزدیکی آن به ایران از مهمترین فضاهای تجاری محسوب میشود.
وی با بیان اینکه مهمتر از بازار اوراسیا در منطقه برای تجارت با ایران وجود ندارد، تاکید کرد: نمایشگاه، شکلی از بازاریابی است که تجار را در کنار هم قرار میدهد.
مرتجی خاطرنشان کرد: ارمنستان خواستار جایگزینی برخی اقلام از سوی ایران شده و در حال حاضر که این بازار برای کشور ما فراهم است با برگزاری نمایشگاههای مختلف میتوانیم کالا و خدمات را معرفی و عرضه کنیم.
به گفته وی، توسعه صادرات افزایش امید به زندگی، رونق کسب و کار و ارتقا سطح کیفی کالا در جامعه را به دنبال دارد.
به گزارش فرینا بر اساس آخرین اعلام دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی میزان صادرات از مناطق آزاد ۸۵۴ میلیون دلار و از مناطق ویژه اقتصادی بیش از ۱۳ میلیارد دلار بوده است و تراز تجاری مناطق آزاد ۱۵۴ میلیون دلار و مناطق ویژه اقتصاد بیش از ۱۰ میلیارد دلار در سال گذشته بود.
ایران اکنون دارای مناطق آزاد تجاری-صنعتی کیش، قشم، چابهار، ارس، انزلی، اروند و ماکو است و طی روزهای گذشته تشکیل هفت منطقه آزاد و ۱۳ منطقه ویژه اقتصادی تصویب شد.