آمار فروش سوپرمارکتها نشان میدهد مخصوصا در یکسال اخیر فروش بستههای بزرگ (۳۷۵ گرمی) کورنفلکس بیش از ۵۰ درصد کاهش یافته و تنها بستهبندیهای کوچک این محصولات که قیمت مناسبتری دارند تا حدودی توانستهاند مشتریهای خود را حفظ کنند. گرجی، چیپف، چیتوز، ماماتین، پنگوئن، چاکلز، کوپا، کروسلی، ولوتینا و نستله برندهایی هستند که در زمینه تولید محصولاتی از ایندست فعالند، اما حضور برندهای خارجی در بازار طی ۲ سال اخیر بسیار کاهش یافته و اگر باشند هم قیمتهای بسیار بالایی دارند. بهطور مثال هر بسته کورنفلکس رژیمی فیتنس برند نستله در بازار بیش از ۲۰۰ هزار تومان قیمت دارد و قیمت برند کیکلاگز هم در محصولاتی با همین وزن، تا ۱۸۰ هزار تومان بالا رفته است.
افزایش قیمت ارز در ۲ سال اخیر گرانی تمام محصولات وارداتی را به همراه داشته و مواد خوراکی هم از این قاعده مستثنی نبودهاند. گذشته از این عامل، واردات محصولات دارای مشابه داخلی به کشور بهطور کلی ممنوع است و آنچه از این قبیل محصولات در بازار دیده میشود بهطور غیررسمی به کشور وارد شده است.
بیشتربخوانید:سرانه مصرف مواد خوراکی در طول یک دهه چه تغییراتی داشت؟
با این حال و در شرایطی که انتظار میرود دستکم محصولات مشابه داخلی قیمتهای مناسبی داشته باشند، وضعیت به این شکل نیست و در برندهای ایرانی هم بعضا شاهد قیمتهای بالای ۵۰ هزار تومان هستیم. محصولات رژیمی و غنیشده قیمتهای بهمراتب بالاتر هم دارند.
محدوده قیمتی کورنفلکسها برای بستههای استاندارد ۳۷۵ گرمی بین ۴۵ تا ۶۰ هزار تومان متغیر است، اما بستهبندیهای کوچکتر نیز که اغلب محصولات مورد علاقه کودکان را شامل میشود در بازار موجود است که قیمتهای پایینتری دارند.