تاریخ انتشار: ۱۶:۵۱ - ۱۴ اسفند ۱۳۹۷
مرتضی بانک:

مناطق ویژه اقتصادی، اهرم اقتصاد کشور هستند

مشاور رییس جمهور، مناطق ویژه اقتصادی را یکی از اهرم های مهم و توانمند اقتصاد کشور به ویژه در بخش تولید و صنعت دانست و بر لزوم تمرکز سرمایه گذاری های بخش خصوصی در این مناطق تاکید کرد.

اقتصاد24- مرتضی بانک مشاور رییس جمهور در «نشست هم انديشي مديران عامل مناطق ويژه اقتصادي کشور»، مناطق ویژه اقتصادی را در راس بنگاه های اقتصادی کشور دانست و گفت: شما به عنوان رییس بنگاه های اقتصادی باید مدام در جریان مسائل اقتصادی و سیاسی کشور باشید و در جهت دهی، جهت گیری و همچنین سیاستگذاری در این زمینه نقش داشته باشید.

وی به صادرات 110 میلیارد دلاری کالا طی پنج ساله گذشته در مناطق ویژه اقتصادی اشاره کرد و افزود: مناطق ویژه اقتصادی در کشور از جایگاه ویژه ای برخوردار هستند؛ این آمار نشاندهنده عملکرد موفق این مناطق در زمینه توسعه اقتصادی کشور و استفاده مطلوب از ظرفیت ها است.

بانک با اشاره به میزان 40 درصدی صادرات کالا از مناطق ویژه اقتصادی گفت: میزان صادات کالا از مناطق ویژه اقتصادی طی شش ماهه اول سال 97 حدود 11 میلیارد دلار و میزان شاغلین در این مناطق حدود 190 هزار نفر هستند که در بخش های صنعتی و خدماتی فعالیت می کنند.

وی ادامه داد: وضعیت اقتصادی کشور در شرایط بحرانی است. به همین منظور نظام جدیدی در تبادلات اقتصادی کشور ایجاد شده است.

مشاور رییس جمهور افزود: در زمان استانداری بنده در استان کرمان پیشنهاد ایجاد منطقه ویژه اقتصادی سیرجان و ارگ جدید بم داده شد که امروزه از جمله مناطق موفق کشور به شمار می آیند.

وی ادامه داد: خوشبختانه رییس جمهور محترم به جایگاه و اهمیت مناطق آزاد و ویژه اقتصادی آگاه هستند. پس این مناطق به عنوان بنگاه های اقتصادی باید بدنبال راه های جدید برای ارتباط با سرمایه گذاران و بازرگانان باشند.

مرتضی بانک هم چنین به ایجاد «صندوق حمایت و ضمانت سرمایه گذاران، تولیدکنندگان و واحدهای کسب و کار مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی» اشاره کرد و گفت: تاسیس این صندوق باعث ایجاد ظرفیت های جدید اقتصادی شده و ضوابط سهل و وصول تری را برای فعالیت های اقتصادی فراهم شده و مشارکت بیشتری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایجاد کرده است.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در پایان از اقدامات و عملکرد مدیران مناطق ویژه اقتصادی تقدیر کرد و افزود: با همه سختی ها و مشکلات موجود، شما موفق بوده اید و این افتخار بزرگی برای شما محسوب می شود.

بر اساس این گزارش، در ابتدای این نشست اکبر افتخاری معاون تولید، صادرات و فناوری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گزارشی از اقدامات این معاونت و طراحی و استقرار سامانه معاملات اعتباری با عنوان سککوک (سامانه کشوری کسب و کار به کسب و کار)، همچنین تشریح ساز و کار اجرایی پلتفرم و نحوه تعامل فعالان اقتصادی با آن ارائه کرد.

مدیران مناطق ویژه اقتصادی نیز در حضور دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به بیان مسائل و مشکلات این مناطق پرداختند. همچنین مقرر شد این نشست به صورت فصلی برگزار شود.

در این نشست که با هدف بحث و تبادل نظر در مورد مسائل و مشکلات مناطق ویژه اقتصادی و تبیین برنامه و اهداف کلان برای سال 1398 برگزار شد، «مرتضی بانک» مشاور رییس جمهور، «علیرضا جعفری هرندی» معاون توسعه مدیریت، «اکبر افتخاری» معاون تولید، صادرات و فناوری، «جعفر آهنگران» مدیر هماهنگی مناطق ویژه اقتصادی، مدیران و کارشناسان دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد کشور و مدیران عامل مناطق ویژه اقتصادی حضور داشتند.

منبع: فرینا
ارسال نظر