تاریخ انتشار: ۲۲:۱۱ - ۰۴ خرداد ۱۴۰۰

بررسی قیمت گذاری خودرو در کمیسیون صنایع

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از بررسی موضوع قیمت گذاری خودرو در جلسه این کمیسیون با حضور مسئولان مربوطه خبر داد و گفت که قرار است پیشنهادات وزارت صنعت، خودروسازان، قطعه سازان و شورای رقابت در این باره به کمیسیون صنایع ارائه شود.

اقتصاد۲۴ - حجت‌الله فیروزی با اشاره به جلسه بعدازظهر امروز (سه‌شنبه) کمیسیون صنایع و معادن مجلس که با حضور مدیرعامل ایدرو، رئیس شورای رقابت، مدیران عامل ایران خودرو و سایپا و نمایندگان قطعه‌سازان برگزار شد گفت: در این جلسه انتقاد شدید اعضای کمیسیون صنایع و معادن از عدم حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت در سه جلسه گذشته این کمیسیون با دستورکار قیمت‌گذاری خودرو مطرح و عنوان شد که این عملکرد بیانگر بی توجهی وزیر صمت به موضوع خودرو است.

وی افزود: در این نشست گزارشی از سناریو‌های پیش‌بینی شده درباره وضعیت خودرو، نیاز‌های صنعت خودروسازی و افق این صنعت در سال ۱۴۰۴ ارائه شد که بر اساس آن باید به سه موضوع نیاز‌های توسعه‌ای، جایگزین خودرو‌های فرسوده و صادرات توجه ویژه داشت.

نماینده مردم فسا در مجلس یادآور شد: در نشست امروز درباره بهای تمام شده تولید خودرو و قیمت فروش آن در کارخانه نکاتی ارائه شد؛ به طور مثال در سال ۹۸ قیمت تمام شده تولید پژو ۲۰۶ تیپ ۲ حدود ۷۰ میلیون تومان بوده در حالی که این خودرو در کارخانه ۵۸ میلیون تومان به فروش می‌رسید، از سوی دیگر قیمت تمام شده خودروی مذکور در سال ۹۹ حدود ۱۴۸ میلیون تومان بود، اما پژو ۲۰۶ در کارخانه ۹۶ میلیون تومان فروخته می‌شد.


بیشتر بخوانید: خداحافظی با خودروی زیر ۱۰۰ میلیون تومان


وی با بیان اینکه به زعم خودروسازان، این تفاوت قیمت موجب زیان آن‌ها شده، ادامه داد: خودروسازان گلایه‌ای داشتند مبنی بر اینکه شورای رقابت نباید در قیمت‌گذاری ورود کند و فلسفه این شورا قیمت‌گذاری نبوده بلکه ایجاد فرصت رقابت است.

فیروزی با بیان اینکه مدیرعامل سایپا رویه شورای رقابت در قیمت گذاری را اشتباه دانست، تصریح کرد: مدیرعامل ایران خودرو در این جلسه مطرح کرد، هرچند در فرآیند‌ها با مشکل روبرو هستیم، اما اگر روند قیمت گذاری اصلاح نشود، خودروسازان زمین گیر می‌شوند.

سخنگوی کمیسیون صنایع با اشاره به گلایه مندی قطعه‌سازان از تاخیر در پرداخت مطالبات خود از خودروسازان، افزود: خودروسازان در این نشست پیشنهاد دادند، خودرو‌های تولیدی به دو دسته عمومی و اختصاصی تقسیم شود؛ قیمت خودرو‌های پرتیراژ از مجموع بهای تمام شده تولید و ۵ درصد سود و با تایید وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین شود. در پیشنهاد خودروسازان آمده بود که قیمت خودرو‌های اختصاصی که مشتری خاصی دارند نیز توسط هیئت مدیره خودروسازان و با تایید وزارت صمت تعیین شود.

به گفته وی، تاکید بر سیاست‌گذاری و ریل گذاری به جای دخالت در تصمیم گیری، صادرات، انتقاد از وابستگی ۵۰ تا ۱۰۰ درصدی تولید برخی خودرو‌های داخلی به واردات با وجود استفاده از انرژی ریالی، ضرورت توجه به کیفیت، جلوگیری از افزایش قیمت، پیگیری طرح عرضه خودرو در بورس، تبدیل خودرو از کالایی سرمایه‌ای به مصرفی و... از جمله نقطه نظرات نمایندگان در این نشست بود.

سخنگوی کمیسیون صنایع در پایان گفت: مقرر شد ایدور جمع بندی پیشنهاد‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت، خودروسازان، قطعه سازان و شورای رقابت را درباره قیمت گذاری خودرو به کمیسیون صنایع و معادن مجلس ارائه کند تا کمیسیون درباره این موضوع تصمیمات مقتضی را اخذ کرده و گزارش را به صحن علنی ارائه دهد.

منبع: ایسنا
ارسال نظر