تاریخ انتشار: ۰۷:۲۳ - ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
یک کارشناس استارت‌آپ در گفت‌وگو با اقتصاد۲۴:

تا سال 1400 در هر زمینه یک یا دو استارت‌آپ بیشتر نمی‌ماند/ تشریح دلایل شکست استارت‌آپ‌ها

یک کارشناس و برنامه‌ساز استارتاپ آپ گفت: تا سال 1400 در هر زمینه یک یا دو استارت‌آپ بیشتر نمی‌ماند و ما به چند پرچم‌دار در هر حوزه خواهیم رسید و بقیه نیز یا نابود خواهند شد و یا چرخش خواهند داشت یعنی ایده خود را تغییر می‌دهند و به یک سمت دیگر می‌روند.

اقتصاد24- استارت آپ‌ها که در گذشته نه چندان دور پا به عرصه فناوری گذاشتند امروز نقشی بسیار پررنگ در زندگی ما ایفا می‌کنند و تعداد آنها هر روز در حال افزایش است، اما آنها نیز همانند دیگر حوزه‌ها به دلیل ناپایدار بودن قیمت ارز و دلار با مشکلات متعددی مواجه شده‌اند.

در همین زمینه آرش سروری کارشناس و برنامه‌ساز در حوزه استارت آپ در خصوص وضعیت فعلی استارت آپ‌ها در ایران به خبرنگار اقتصاد 24 گفت: آمار دقیقی از تعداد استارت آپ‌ها در کشور وجود ندارد ولی تقریبا می‌توان گفت این اکوسیستم از اوایل دهه 90 در ایران شکل گرفت.

وی افزود: البته پیش از این تاریخ کسب و کارهایی از این دست مثل دیجی کالا در سال 84 شکل گرفت یا کسب و کارهایی که در آن دوره اسم استارت‌آپ نداشت ولی به مرور زمان و در این 6-7 سال رشد زیادی داشته و الان می‌شود گفت هر ارگان و سازمانی می‌خواهد دستی در این بخش داشته باشد و اکنون بیش از هزاران استارت آپ در ایران وجود دارند.

بسیاری از استارت آپ‌ها به دلیل نرسیدن به پول، شکست می‌خورند

این کارشناس و برنامه‌ساز استارت آپ درباره گردش مالی در این حوزه اظهار کرد: بخشی در مدل درآمدی استارت‌آپ وجود دارد که شامل هزینه‌های ثابت و متغیر می‌شود. بخشی که در اینجا اهمیت پیدا می‌کند این است که خیلی از استارت آپ‌ها تا شناخته شوند بسته به نوع آن، درآمدزایی کمی دارند و خیلی از آنها به دلیل نرسیدن به پول شکست می‌خورند. البته شکست خوردن آنها می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد مثلا ممکن است مشتری را خوب نشناخته باشند یا ممکن است خوب عمل نکرده و مارکتینگ ضعیفی داشته باشند.

وی در ادامه گفت: استارت آپ‌ها معمولا در بخش‌هایی نیاز به تزریق پول دارند که از طریق انجل ها و وی سی‌ها یا شتاب دهنده اتفاق می‌افتد یا خود فعالان این کار را انجام می‌دهند که معمولا این سرمایه به صورت فازبندی صورت می‌گیرد که بتوانند هزینه‌های مارکتینگ، تبلیغات، بخش بستر و زیر ساخت، فنی و حقوق‎‌ها را تامین کنند.

سروری اضافه کرد: معمولا این مسئله خیلی سخت اتفاق می‌افتد به‌خصوص اینکه در ایران نیز وضعیت اقتصادی خیلی ثابت نیست، ولی به طور کلی می‌توان گفت در مورد جریان درآمدی اگر این استارت آپ‌ها به سود برسند همانگونه که از اسم آن نیز برمی‌آید باید رشد خیلی بالا و سریعی داشته باشند درحالی که برعکس آن نیز ممکن است و به دلایل مختلف مثل تیم، سرمایه، بخش فنی و عدم فروش نیز امکان شکست وجود دارد.

هر یکی دو سال ممکن است تب هر حوزه‌ای در استارت آپ‌ها شدت بگیرد

سروری درباره اینکه چه کسب و کارهایی بیشتر سمت استارت آپ می‌روند توضیح داد: در سال‌های مختلف به خصوص چند سال اخیر خیلی چیزها باب بود مثلا اوایل دیجی کالا الگوی همه بود و همه سمت فروشگاه‌های اینترنتی می‌رفتند، بعد آن نیز تاکسی‌های اینترنتی حمل و نقل آنلاین خیلی رواج پیدا کرد و تقریبا می‌شود گفت پارسال تب خدمات آنلاین بسیار بالا گرفت، اما امسال اکثرا سمت بیمه رفتند و فناوری‌های مالی خیلی در این زمینه می‌تواند موفق باشد، به طورکلی هر یکی دو سال تب هر حوزه‌ای ممکن است شدت بگیرد.

استارت آپ‌ها در زمینه بین‌المللی به مشکل برخوردند

این کارشناس و برنامه‌ساز استارت‌آپ در خصوص دلیل ناتوانی برخی در حوزه استارت آپ‌ها گفت: در حوزه فناوری مالی نرم افزارها و اپلیکیشن‌هایی وجود داشت که مبادلات ارزی داشتند و به خاطر تحریم ها نتوانستند با بانک‌ها به درستی ارتباط برقرار کنند و در نتیجه شکست خوردند ولی تقریبا می شود گفت کسب و کارهایی که برای مردم ایران بود رشد خوبی داشتند و موفق بودند.

جذب سرمایه برای استارت آپ‌ها اکنون بسیار بهتر شده است

سروری در خصوص سرمایه گذاری در حوزه استارتاپ ها نیز بیان کرد: برای سرمایه گذاری مدل های متفاوتی داریم مثل انجل ها که فرشتگان کسب و کار هستند، با سرمایه شخصی جلو می آیند، درصدی می گیرند و هزینه ای می دهند. همچنین شرکت ها و سازمان‌هایی نیز وجود دارند به اسم وی سی یا سرمایه گذاران خطرپذیر؛ در نهایت نیز شتاب دهنده‌هایی وجود دارند که هزینه اولیه ای می دهند برای آنکه تیم مورد نظر را از ابعاد مختلف حمایت کنند.

این کارشناس و برنامه‌ساز استارت‌آپ افزود: جذب سرمایه اکنون بسیار بهتر شده است، به این دلیل که سرمایه گذاران بسیار زیاد شده اند و با توجه به پایین آمدن سود بانکی و کاهش خرید طلا و ارز و ... بسیاری از مردم به این سمت تمایل پیدا کرده اند که در حوزه استارت آپ ها سرمایه گذاری کنند، بنابراین امکان آن وجود دارد که استارت آپ‌هایی که تیم و ایده خوب داشته باشند بتوانند سرمایه خوبی جذب کنند.


مراکز حمایت از استارت آپ‌ها در رشد استارت آپ ها حتی در نقاط دور از پایتخت می‌تواند بسیار موثر باشد

سروری درباره مراکز حمایت از استارت آپ‌ها گفت: معمولا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از این حوزه حمایت می‌کند و از طریق مراکز کارآفرینی بودجه‌ای را برای تجهیز این مراکز اختصاص می دهد که بتوانند به استارت آپ ها کمک کند و به آنها شتاب دهد، همچنین مکان در اختیار آنها می‌گذارد و از مشاوران و مربی‌ها نیز استفاده می‌کند.

او افزود: بخش دیگری نیز وجود دارد که وزارت ارتباطات روی آن سرمایه گذاری می کند که به نظر می آید به خصوص در شهرستان ها این کمک ها می‌تواند فضایی را برای خدمات مختلف فراهم کند و اگر این اکوسیستم در شهرهای مختلف شکل گیرد می‌تواند در رشد استارت آپ ها حتی در نقاط دور از پایتخت بسیار کمک کند.

تا سال 1400 در هر زمینه یک یا دو استارت‌آپ بیشتر نمی‌ماند

سروری در پایان از پیش‌بینی خود در حوزه استارت آپ ها گفت: حوزه استارت آپ تاکنون رشد بسیار خوبی داشته و سبک زندگی ما را عوض کرده است و در سال‌های آینده نیز نقش بیشتری در زندگی ما خواهد داشت و از آن بیشتر خواهیم شنید، ولی تا سال 1400 به نظر می آید در هر زمینه یک یا دو استارت آپ بیشتر نماند و ما به چند پرچم دار در هر حوزه خواهیم رسید و بقیه نیز یا نابود خواهند شد و یا چرخش خواهند داشت یعنی ایده خود را تغییر می دهند و به یک سمت دیگر می روند.

این کارشناس و برنامه‌ساز استارت‌آپ بیان کرد: ولی به طور کلی کسب و کارها باید آمادگی بحران را داشته باشند به خصوص اینکه سال 98 سال سختی برای استارت آپ‌ها خواهد بود.
ارسال نظر