اقتصاد۲۴- روابط عمومی مخابرات با انتشار جوابیهای به اظهارات مدیرعامل «دفترشما» مبنی بر قطعی یکی از سرشمارههای این دفتر کار مجازی پاسخ داد.
علی دشتی در گزارش اقتصاد۲۴ با عنوان «مخابرات خطوط تلفن ۴۰۰ کسبوکار اینترنتی را قطع کرد/ چه کسی پاسخگوی زیان کسب و کارهاست؟» گفت: خطوط تلفن نزدیک به ۴۰۰ کسب و کار مجازی در حال حاضر قطع است و این کسب و کارها با زیان روبرویند.
متن کامل جوابیه مخابرات به شرح ذیل است:
مخابرات ایران قوانین را اجرا میکند
به دنبال درج خبر «مخابرات ۴۰۰ کسب وکار اینترنتی را قطع کرد» از سوی خبرگزاری اقتصاد ۲۴؛ شرکت مخابرات ایران اعلام کرد: براساس قوانین و مقررات رگولاتوری تنها سرشماره دو شرکت علی رغم تذکرات متعدد مخابرات قطع شده است.
در همین رابطه ضروری ست نکاتی چند را یادآور شویم:
براساس قوانین و مقررات کشور و رگولاتوری در خصوص سرشمارهها و شمارههای خدماتی فعال در کشور، شرکت مخابرات ایران موظف است آن دسته از سیپ ترانکها (سیپ (SIP) مخفف Session Initiation Protocol بوده و به طور ساده یک پروتکل جهت برقراری مکالمه بر روی بستر شبکه میباشد.) و سرشمارههای E۱ (خط تلفن E۱ ایوان از جمله خطوط دیجیتال به شمار میرود. بر روی هر خط تلفن E۱ امکان برقراری ۳۰ تماس همزمان میسر است) که شناسه شاهکار را دریافت نکرده اند، قطع کند.
براساس مقررات رگولاتوری، برخی سرشمارهها مانند سیپ ترانک و E۱ باید در اختیار شرکتهای حقوقی باشد و از سامانه شاهکار، شناسه دریافت کرده باشند. در غیر این صورت، سرشماره شرکتهایی که این قانون را رعایت نکرده اند، قطع می شوند.
در رابطه با این خبر، شرکت مخابرات ایران متذکر میشود که اینکه قطع ۴۰۰ کسب و کار اینترنتی منتشر شده است، اخبار غلطی است. براساس آمار مخابرات ایران، تنها سرشماره دو شرکت که علی رغم تذکرات متعدد مخابرات مبنی به مراجعه به این شرکت و بررسی و تکمیل پرونده، بی توجهی کردند؛ قطع شده است.
باید متذکر شد که این تفکر که اپراتوری مایل به قطع سرویسها و خدمات خود است؛ تفکری کاملا اشتباه است، زیرا اپراتور با قطع سرویس خودش متضرر میشود، ولی میبایست قوانین و مقررات را اجرا کند؛ بنابراین پایگاههای اطلاع رسانی و خبری بهتر است در انتقال اطلاعات و درج اخبار، صحت و صداقت را سرلوحه کار خود داشته و همچنین با جمع آوری اطلاعات دوسویه، اخبار را به طور کامل جهت تنویر افکار عمومی درج کنند.