تاریخ انتشار: ۱۲:۵۹ - ۱۳ خرداد ۱۴۰۰

اولین صندوق املاک و مستغلات در راه است

اولین صندوق املاک و مستغلات با هدف توسعه مسکن استیجاری و کنترل اجاره بها بزودی تاسیس‌می شود.

اقتصاد ۲۴-در بازار سرمایه ایران طی سال‌های اخیر شاهد تاسیس و گسترش سریع صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق با درآمد ثابت، سهام، مختلط، کالایی، جسورانه و … بوده‌ایم.

با توجه به مزایای قابل توجه صندوق‌های سرمایه‌گذاری، تاکنون جای خالی صندوق سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات که جایگزین مناسبی برای پوشش ریسک ناشی از تغییرات قیمت مسکن است، به شدت احساس می‌شود.


بیشتر بخوانید: قیمت رهن و اجاره آپارتمان در محله مولوی خرداد ۱۴۰۰ + جدول


با توجه به اخبار منتشره، به نظر می‌رسد در آینده‌ای بسیار نزدیک، اولین صندوق سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات تاسیس خواهد شد.

این اولین رابطه بازار سرمایه با بازار مسکن نیست و پیش از این نیز صندوق‌های سرمایه گذاری زمین و ساختمان (صندوق‌های ویژه ساخت و ساز مسکن) و همچنین بورس املاک و مستغلات توانسته بودند از شورای عالی بورس مجوز بگیرند.

با این حال با توجه به مشکلات گسترده‌ای که در بخش اجاره مسکن خصوصا برای خانه اولی‌ها وجود دارد، صندوق‌های املاک و مستغلات می‌تواند در زمینه کنترل اجاره‌بها، راه حل خوبی باشد.

در همین راستا بهرنگ اسدی، پژوهشگر اقتصاد مسکن مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: صندوق‌های سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات (REITs) پس از دریافت مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار، با هدف جمع‌آوری وجوه از سرمایه‌گذاران و تخصیص آن به دارایی‌های موضوع فعالیت صندوق، تأسیس می‌شوند.

وی ادامه داد: تجربه جهانی نشان می‌دهد در صورت فراهم شدن بستر مناسب و پس از بلوغ فعالیت، ارزش بازار این صندوق‌ها در بسیاری از کشور‌ها در حدود ۳ تا ۷ درصد تولید ناخالص ملی برآورد می‌شود که به خوبی نشان‌دهنده ظرفیت‌های بالقوه این بخش برای تقویت سمت تقاضای املاک و مستغلات کشور و افزایش عرضه املاک اجاری است.


 

ارسال نظر