تاریخ انتشار: ۱۲:۳۶ - ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
یادداشتی از یک اقتصاددان:

رئیس جمهور آینده و مثلث نجات اقتصاد ایران

دکتر عباس علوی راد، اقتصاددان در یادداشتی برای اقتصاد ۲۴ نوشت:  تردیدی وجود ندارد که سازه‌های اقتصاد ایران در خلال دهه ۱۳۹۰ به شدت آسیب دیده است. وسعت و عمق این آسیب دیدگی‌ها به حدی است که دلسوزان کشور را عمیقاًً نگران پیامد‌های مخرب بین نسلی آن نموده است.

اقتصاد ۲۴ -  از این منظر، انتخابات ریاست جمهوری ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ یک نقطه تاریخی در کشور محسوب می‌شود. ادامه وضع موجود یا توقف خرابی‌ها و بهبود وضعیت اقتصاد ایران؟

به باور نگارنده رئیس جمهور آینده با تکیه بر سه اصل، در قامت راس‌های یک مثلث نجات، قادر خواهد بود خرابی‌های اقتصادی را متوقف و اقتصاد ایران را در مسیر بهبود پایدار قرار دهد.

راس اول مرزبندی اقتصادی رئیس جمهور آینده ایران با روسای جمهور قبلی است. توقف خطا‌های سیستماتیک در اقتصاد ایران خروجی اصل اول خواهد بود.

راس دوم انتخاب یک تیم اقتصادی کاملاً هماهنگ و یکپارچه از سوی رئیس جمهور آینده است. وحدت فکری و عملی رئیس دولت با تیم اقتصادی و اعضای تیم با یکدیگر در برنامه‌های اقتصادی خروجی اصل دوم خواهد بود.

راس سوم توانایی و هنر رئیس جمهور آینده در تحقق بخشیدن به تشریک مساعی عملی و واقعی سایر قوا و نهادی‌های حاکمیتی در پیشبرد برنامه‌های اقتصادی دولت خواهد بود. شکل گیری یکپارچگی ملی حداکثری برای بهبود مشکلات اقتصادی خروجی اصل سوم خواهد بود.

پرسش اساسی این است که کدام یک از هفت نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، شانس بیشتری برای ترسیم مثلث نجات اقتصاد ایران را دارند؟ به باور نگارنده پاسخ به این پرسش در شرایط فعلی به هیچ عنوان دشوار نیست.

ارسال نظر