تاریخ انتشار: ۰۹:۴۸ - ۲۰ خرداد ۱۴۰۰
آسیب شناسایی در برنامه‌های اقتصادی نامزد‌ها دیده نمی‌شود

نامزد‌های انتخاباتی راه اشتباه گذشته در بورس را تکرار نکنند

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: نامزد‌های انتخاباتی راه اشتباه گذشته دولتمردان در بازار سرمایه را تکرار نکنند.

اقتصاد ۲۴ - اسکندری کارشناس بازار سرمایه در برنامه میز اقتصادی با بیان اینکه درباره دیدگاه و نظر نامزد‌های انتخاباتی به موضوع بازار سرمایه گفت: آنچه که در برنامه‌های اقتصادی نامزد‌ها دیده می‌شود امیدوار کننده نیست و به نظر می‌رسد که نامزد‌های انتخاباتی اشراف کاملی در بازار سرمایه و بورس ندارد و آسیب شناسایی کاملی نتوانسته اند از این بازار داشته باشند.

او ادامه داد: به نظر می‌رسد بسیاری از این نامزد‌های انتخاباتی در همان مسیری حرکت می‌کنند که پیش از این دولتمردان داشته اند و بسیاری از این نامزد‌های انتخاباتی با کارشناسان و متخصصان این بخش صحبت‌های علمی و تخصصی از برنامه‌های خود نداشته اند.

او یادآور شد: متاسفانه تاکنون هیچ یک از نامزد‌های انتخاباتی درباره سهام عدالت صحبت و یا اظهار نظری نکرده اند.

اسکندری در پاسخ به این سوال که اولویت اول بازار سرمایه چیست و رئیس جمهور آینده باید در ابتدا به کجا وارد شود، گفت: از دیدگاه بنده باید رئیس جمهور آینده ایران در برنامه‌های خود کاهش دخالت در زیر ساخت‌ها و ساز و کار بازار و افزایش نقد شوندگی در این بازار است.

او با تاکید بر اینکه به طور تقریبی این اهتمام در برنامه نامزد‌های انتخاباتی وجود ندارد، افزود: باید نقدشوندگی بازار و سطح تحلیل را افزایش دهیم.

کارشناس بازار سرمایه افزود: باید بازار‌های حرفه‌ای و شرکت‌های برتر از شرکت‌هایی که نقد شوندگی کمتری دارند و ممکن دستکاری در آن‌ها شود، جدا کنیم تا بازار خودش ساز و کار خود را پیدا کند و از همین طریق این بازار عملکرد بهینه تری پیدا خواهد کرد.


بیشتربخوانید:سرمایه‌گذاران بورس بلاتکلیفند


اسکندری توضیح داد: به نظر اگر دخالتی قرار است در بازار صورت گیرد در بخشی باشد که دستکاری زیاد است و فساد در بخش تعارض منافع وجود دارد و دولت باید با همین نظارت‌های خودش کشف فساد کند و مفهوم فساد را در بازار شناسایی کند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: بسیاری از نامزدها، حقوقی‌ها را مجرمان و تبهکاران این بازار عنوان می‌کنند و حقیقی‌ها مظلوم و وامانده جلوه می‌دهند در صورتی که در بین حقوقی و حقیقی‌های بازار سرمایه در هر دو گروه افرادی هستند که خطا کرده اند و بازار را با مشکل مواجه کرده اند.

اسکندری اظهار کرد: آدرس غلط کردو تعریف اشتباه از بازار سرمایه در رابطه با موضوع فساد باعث می‌شود که دخالت‌ها اشتباه شور و راه اشتباه در این بازار باز تکرار شود.
این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: راه بی قید شرط از نقد شوندگی بازار می‌تواند جایی باشد که دولت دخالت کند.

او با بیان اینکه خوشبختاته برخی از نامزد‌های انتخاباتی به بازار اولیه توجه داشتند، افزود:، اما بازار اولیه در صورتی از طریق بازار ثانویه رونق خواهد داشت که بازار سرمایه ما در بازار ثانویه پویا باشد و بتواند درست کشف قیمت کند. بازاری که کشف قیمت درست و کارایی درستی داشته باشد کار‌های تخصیصی هم پیدا خواهد کرد و در آن صورت است که افراد به سمت بازار اولیه و پذیره نویسی حرکت می‌کنند و تشکیل سرمایه در ایران تقویت خواهد شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران
ارسال نظر