وی افزود: بنابراین به وضعیتی میرسیم که با کشوری مانند قطر که در سالهای اخیر به عنوان میانجی در منطقه مطرح میشود و به دنبال این است که روابط خود را با کشورها دوستانه نگه دارد، نتوانیم روابط اقتصادی خوبی داشته باشیم.
حلاج با اشاره به سهم ایران از بازار قطر گفت: از مجموع حدودا ۲۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار واردات قطر متاسفانه سهم به خصوصی نداریم و سهم ما از آن بین ۳۵۰ تا ۳۶۰ میلیون دلار است. متاسفانه ما حتی در بین ۲۰ شریک اول تجاری قطر نیز نیستیم و عمدتا کشورهای اروپایی و از بین کشورهای همسایه ما ترکیه در این کشور کار میکند؛ بنابراین نیاز است که یک کار تحقیقاتی مفصل در این مورد انجام شود.
وی در ادامه اضافه کرد: ما به دنبال این هستیم که یک دستور کار چشمانداز ۱۰ ساله برای با قطر تعریف کنیم تا بتوانیم پروژههای کوتاهمدتی در حوزههای مختلف مانند صنایع غذایی، محصولات نفتی و کالاهایی که در انها مزیت داریم بازاری را در قطر ایجاد کنیم.
معاون امور بینالملل اتاق بازرگانی تهران در پاسخ به سوالی پیرامون واردات ایران از قطر گفت: متاسفانه ما واردات چندانی از قطر نداریم. کل حجم وارداتی ما از قطر حدود ۳۰ میلیون دلار است که بیشتر مربوط به وسایل برقی، صوتی و تصویری و لاستیک است. تراز تجاری دو کشور نیز ۳۱۰ میلیون دلار به نفع ایران است. باید سعی کنیم از کشور قطر به عنوان کشوری که از طریق آن تحریمها را دور بزنیم و کشور واسط استفاده کنیم تا دست کم رغبتی در طرف مقابل برای گسترش روابط به وجود بیاید.
بیشتربخوانید:تنشهای سیاسی مانع پیوستن ایران به پیمانهای تجاری
وی همچنین با اشاره به سهم ترکیه از بازار قطر بیان کرد: ترکها در بازار قطر بسیار خوب کار میکنند، آنها عموما بازار را با هدف بلندمدت تعریف میکنند. قطریها هم در بسیاری از پروژهها نیازمند این بودند که کشورهای خارجی ورود پیدا کنند و در بین شرکای تجاری قطر، ترکیه در کنار چین و اروپا از شرکای اول قطر است. بطوریکه از مجموع ۲۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار واردات قطر، ترکیه جزو ۶ یا ۷ کشوری است که سهم بیشتری دارد. در بسیاری از اقلامی که قطر وارد میکند ترکها حضور مستمر دارند و جای پای خود را محکم کردهاند. نه تنها در قطر بلکه در باقی کشورهای حوزه خلیج فارس ترکیه با برنامه جلو رفته است.
حلاج در پایان خاطرنشان ساخت: چند رویداد در قطر پیش رو داریم؛ از جمله جام جهانی و بازیهای آسیایی. البته برنامهای را در اتاق تهران در نظر داریم و فقط محدود به این دو رویداد نیست و بلندمدت داریم. فعالین اقتصادی در حوزههای مختلف در تبیین این موضوع کمک میکنند، بسیاری از آنها به عنوان توریست وارد این کشورها میشوند و فرصت خوبی است که فعالین اقتصادی این بازار را دنبال کنند.