وی تاکید کرد: فناوری موجود در تولید گیربکسهای دوکلاچه (DCT) ضمن کاهش مصرف سوخت و به تبع آن کاهش آلایندههای زیست محیطی نسبت به نمونههای اتوماتیک AT، شرایط را برای رفع موانع و محدودیتهای قانونی انتشار آلایندهها فرآهم میکند.
معاون تحقیقات و مهندسی شرکت صنعتی نیرومحرکه ادامه داد: در گیربکسهای اتوماتیک AT در حالت توقف خودرو با ترمز، تورک کانورتر (مبدل گشتاور) همیشه در مدار و درحال مصرف انرژی است، این در حالی است که در گیربکسهای دوکلاچه (DCT)، کلاچ در حالت خلاص قرار میگیرد.
یوسفی در خصوص طرح موضوعاتی مانند خراب شدن قطعه و یا نوع تعمیر آن در این نوع گیربکس توضیح داد: امکان تعمیرات در گیربکس DCT، به سبب تشابه آن با گیربکس دستی، بهتر فرآهم میشود به ویژه اگر دانش فنی بومی سازی شده و تولید آن در داخل کشور انجام گیرد.
بیشتربخوانید:تخصیص ۱۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات، برای تعمیق ساخت داخل
وی تصریح کرد: در گیربکسهای AT به دلیل اتصال دایمی پمپ و مبدل گشتاور به موتور بخشی از توان موتور مصرف میشود، ولی در گیربکس DCT ایران خودرو، موتور پمپ هیدرولیکی این کار را انجام میدهد و تنها در زمان تعویص دنده مورد استفاده قرار میگیرد و انرژی کمتری مصرف میشود.
یوسفی در خصوص تمهیدات دیده شده برای رفع مشکل افزایش دما در ترافیک و شیب در گیربکس (DCT)، توضیح داد: در این تکنولوژی کلاچتر با سامانه کمکی حرکت در سربالایی (HSA) طراحی شده که در شرایط ترافیکی بر روی شیب سیستم ترمز به صورت اتوماتیک، خودرو را در شیب ثابت نگه میدارد و مانع از عقب رفتن خودرو میشود و در نتیجه هیچ فشاری به کلاچ وارد نمیشود. البته برای سیستم کلاچتر و گیربکس سیستم خنککاری نیز دیده شده است که سبب افزایش عمر کلاچ خواهد شد.