اقتصاد ۲۴ - دومین جلسه کمیسیون صادرات با حضور نمایندگانی از شرکتهای صنایع لوازم خانگی آقای محمود استقلال رئیس کمیسیون، کوروش محمدی عضو هیات مدیره شرکت ناب استیل، آقای ربانی فر معاونت فروش و مارکتینگ شرکت پاکشوما، آقای مفخمی مدیر ترخیص شرکت گلدایران، خانم هاشمی کارشناس صادرات شرکت بوتان خانم نبیان کارشناس صادرات شرکت لوازم خانگی کن، خانم شاهمیرزایی کارشناس صادرات شرکت دمنده، آقای گودرزی مدیر صادرات شرکت انرژی، فرامرز لطافتی دبیر کمیسیونها و افشین شیخی؛ دبیر کمیسیون صادرات به صورت وبینار و در بستر اسکایپ در انجمن صنایع لوازم خانگی ایران برگزار شد؛ بنابراین گزارش در این جلسه معرفی ظرفیتهای اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق، ظرفیتهای صادراتی لوازم خانگی به کشور عراق و مسائل و چالشهای صادرات لوازم خانگی به عراق مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
در این جلسه سیدمحمد حسینی عضو هیات مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق طی سخنانی گفت: در برنامه سوم توسعه به کمک برخی تسهیلات و مشوقهای صادراتی، بخش صادرات روند صعودی به خود گرفت که به ۴۵ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی دست یافتیم.
بازارهای عربی و آفریقایی را از دست دادیم
وی افزود: متاسفانه تغییر در سیاستها و تحول روابط با سایر کشورها ما را از دستیابی به روند صادراتی سالانه محروم کرد و سبب شد صادرات ما سال گذشته طی روند کاهشی به ۳۵ میلیارد دلار برسد.
حسینی با اشاره به اتفاقات منطقه مبنی بر اخراج طالبان و سرنگونی رژیم بعث، عنوان کرد: این عوامل سبب شد ارتباط ما با کشورهای همسایه بهتر شود و درب بازارهای عراق و افغانستان به روی ما باز شود، در حال حاضر عراق اولین بازار صادراتی ما است.
وی با بیان اینکه عراق کشوری است با ۹۰ درصد کالاهای وارداتی که جمعیت جوان دارد و زیرساختهای صنعتی آنها نابود شده است، عنوان کرد: در این بین عراقیها به کالاهای صنعتی ایرانی علاقه خاص دارند، بنابراین بازار عراق میتواند به صنعت ما کمک کند و سبب رشد توسعه اقتصادی شود.
حسینی بیان کرد: ما از فرصت خصوصیسازی و هدفمندی یارانهها به عنوان ظرفیت خوبی برای توسعه اقتصاد استفاده نکردیم، ولی باید از توسعه صادرات در این جهت درست استفاده کنیم.
عضو هیات مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با بیان اینکه حمایت از تولید بدون دستیبابی به بازارهای صادراتی ممکن نیست، ابراز کرد: متاسفانه ما بازارهای عربی و افریقایی را از دست دادیم که میتوانستیم از طریق صادرات به آنها ۱۶۰ میلیارد دلار آورده داشته باشیم.
وی با بیان اینکه برای رفع موانع تولید باید با دنیا تبادل و ارتباط داشته باشیم، اظهار کرد: باید روابط اقتصادی را توسعه دهیم، ما میتوانیم از طریق عراق به بازار عربستان، کویت، سوریه و اردن دست پیدا کنیم.
سهم کم لوازم خانگی ایرانی از بازار عراق
حسینی با بیان اینکه فرصت سوم دیگری در حال ایجاد شدن است، عنوان کرد: چینیها اخیرا به این نتیجه رسیدند که از مرزهای زمینی به اروپا وصل شوند به این ترتیب کشور ما در مسیر ترانزیت شرق و غرب قرار میگیرد. تغییر سیاست اقتصادی چین فرصت دیگری برای ما ایجاد میکند، بنابراین با این شرایط نباید از صادرات ناامید شد.
عضو هیات مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با بیان اینکه عمده کالاهای صادراتی ما به عراق بخش انرژی، لوازم ساختمانی و مواد غذایی است، گفت: در زمینه صادرات لوازم خانگی به عراق سهم ما نسبت به ترکها و چینیها کم است در حالی که بازار عراق زمینه بسیار خوبی برای فروش لوازم خانگی ایرانی دارد و میشود از این فرصت استفاده کرد.
محمود استقلال رئیس دورهای کمیسیون در ادامه گفت: صادرات ما بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیون دلار است میشود و بیشترین بخش صادرات ما به عراق به کولر آبی تعلق دارد.
در ادامه افشین شیخی اظهار کرد: عراق نخستین کشور برای صادرات ایران است، همبستگی ما هم با کشور عراق زیاد است در این زمینه انجمن صنایع لوازم خانگی تلاش دارد که به نوعی تولیدکنندگان صنایع لوازم خانگی صادرات خود به عراق را افزایش دهند.
حسینی در ادامه جلسه با بیان اینکه امیدوارم پیمان ارزی برداشته شود که برخی از مشکلات در صادرات حل شود، اظهار کرد: یکی از مشکلات ما در عراق نداشتن تبلیغات و متولی است همچنین باید کالاها کیفیت و بستهبندی بهتری داشته باشد.
نبی از شرکت لوازم خانگی شرکت کن نیز طی سخنانی ابراز کرد: برای کالاهای ایرانی در بغداد برنامه ریزی درستی صورت نگرفته است یکی از مشکلاتی که با کشور عراق وجود دارد این است که تجار نمیتوانند شفاف کار کنند آنها به سیستم اعتباری تمایل دارند که هیچ ضمانتی ندارد.