تاریخ انتشار: ۰۸:۳۳ - ۲۵ خرداد ۱۴۰۰
حضور شرکت‌های خارجی منوط به ورود تکنولوژی

سهم ۸۰ درصدی کالا‌های ایرانی از بازار لوازم خانگی

سخنگوی انجمن تولیدگنندگان لوازم خانگی گفت: تولیدکنندگان لوازم خانگی نه دنبال انحصارگرایی و نه دنبال بستن مرز‌های اقتصادی کشور برای ورود رقبای خارجی هستند بلکه ورود این شرکت‌ها باید منوط به ورود تکنولوژی به صنعت و جلوگیری از خروج ارز از کشور باشد.

اقتصاد۲۴- حمیدرضا غزنوی، سخنگوی این انجمن در نشستی خبری با اعلام آمادگی تولیدکنندگان داخلی برای رقابت با تولیدکنندگان خارجی، گفت: انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران از ورود سرمایه‌گذار خارجی به صنعت لوازم خانگی مشروط به انتقال تکنولوژی به کشور استقبال خواهد کرد.

وی تصریح کرد: انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی نه به دنبال انحصارگرایی و نه به دنبال بستن مرز‌های اقتصادی کشور برای ورود رقبای خارجی است، بلکه به دنبال جذب سرمایه خارجی همراه با ورود تکنولوژی و جلوگیری از خروج ارز از کشور است.

وی افزود: برای ورود سرمایه‌گذاری خارجی نیازمند یک استراتژی مناسب هستیم، زیرا در بسیاری از کشور‌های پیشرفته نیز شرایطی برای اینگونه فعالیت‌های اقتصادی اعلام شده است.

غزنوی ادامه داد: سرمایه گذاری در حوزه‌هایی که کشور درآن صنعت به خودکفایی رسیده و ظرفیت‌های داخلی شکل گرفته است توجیه چندانی ندارد و باید از سرمایه گذاری‌های خارجی در بخش‌هایی که کمبود تکنولوژی و کمبود توان داخلی وجود دارد استفاده کرد.

سخنگوی انجمن تولیدگنندگان لوازم خانگی تصریح کرد: متاسفانه جذب سرمایه‌گذاری در کشور بیشتر جنبه مالی دارد و باید با تغییر رویکرد به سمت ورود تکنولوژی گام برداشته شود، زیرا سرمایه‌گذاری در بخش‌هایی که توان داخلی شکل گرفته باعث تضعیف بخش‌های داخلی خواهد شد.

غزنوی گفت: از سال ۱۳۵۲ تا ۱۳۵۶ حدود ۹۷۲ شرکت خارجی در زمان اوج رابطه با آمریکا وارد کشور شدند که از این تعداد ۳۷۱ شرکت در زمینه واسطه‌گری و بیمه، ۲۵۱ شرکت در زمینه بازرگانی و هتل‌داری و ۲۰۶ شرکت در حوزه صنعت فعال بوده است. این آمار نشان می‌دهد که حتی در زمان نبود تنش‌های سیاسی شرکتی در زمینه انتقال صنعت و تکنولوژی در کشور فعال نبودند.


بیشتربخوانید:چرا لوازم خانگی ایرانی ۳۰ درصد گران‌تر است؟


وی افزود: از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۶ حدود ۱۲۸۰ میلیارد دلار درآمد صادراتی داشته ایم، سه برابر قرارداد کنونی با چین است از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ حدود ۴۷۱ دلار درآمد ارزی داشته و این رقم در زمان دفاع هشت ساله ۱۲۰ میلیارد دلار بود که این ارقام نحوه مدیریت منابع را به خوبی نشان داده است.

غزنوی در ادامه بیان کرد: در بحث سرمایه‌گذاری خارجی باید به گونه‌ای عمل کنیم که منافع ملی در اولویت باشد، اما متاسفانه به دلیل مشکلات برجام تنها دغدغه برخی از مدیران ورود سرمایه به کشور است و سرمایه‌گذار خارجی به بهانه صادرات وارد کشور می‌شوند بدون حتی صادرات یک محصول!

غزنوی ادامه داد: با توجه به ظرفیت‌های داخلی، سرمایه‌گذاری در صنعت لوازم خانگی باید محدود به تولید برخی از قطعات شود و تجربه فعالیت گذشته این شرکت‌ها در زمان پیش از تحریم نشان می‌دهد که آن‌ها هیچ سرمایه‌گذاری‌ای در کشور انجام نداده و با اولین تحریم به راحتی کشور را ترک کردند.

سخنگوی انجمن تولیدگنندگان لوازم خانگی تصریح کرد: الگوی توسعه صنعتی در کشور‌هایی مانند کره جنوبی به این شکل بوده است که آن‌ها تنها به سرمایه‌گذاری در تولید قطعات مجوز دادند و این قطعات به دسته قطعاتی با هزینه‌های بالا و یا تکنولوژی پیشرفته محدود است.

وی ادامه داد: ترکیب انتقال تکنولوژی به کشور و استفاده از نیرو‌های انسانی داخلی به همراه سرمایه گذاری در بخش قطعه‌سازی می‌تواند شرایط را برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی تبین کند.

سخنگوی انجمن تولیدگنندگان لوازم خانگی تصریح کرد: با توجه به پیشرفت‌های علمی توسعه صنعت قطعه سازی حضور شرکت‌های خارجی می‌تواند جریان انتقال تکنولوژی‌های جدید را به کشور هموار کند.

وی افزود: تولید یک کمپرسور یخچال نیاز به فناوری خاصی ندارد، اما با در نظر گرفتن مقیاس اقتصادی و نیاز کشور، به ۲ تا ۳ میلیون موتور یخچال است و سرمایه گذاری برای صنعتگر ایرانی در این زمینه توجیه چندانی ندارد، اما حضور سرمایه‌گذار خارجی برای تولید قطعات در داخل کشور و صادرات آن برای کشور مفیدتر است.

سخنگوی انجمن تولیدگنندگان لوازم خانگی تصریح کرد: یک ماه پیش شورای سیاست‌گذاری لوازم خانگی در وزارت صمت با حضور ۵ انجمن شکل گرفت و مدیرکل صنایع فلزی و برق وزارت صمت به عنوان دبیر این شورا تعیین شد، مقرر شده یک تیم تحقیقاتی از انجمن لوازم خانگی ایران برای تبیین نیاز بازار و ظرفیت تولید کشور در بازه زمانی ۵ تا ۱۰ سال آینده را بررسی کند و متناسب با آن سرمایه‌گذاری را مشخص خواهد کرد.

وی افزود: انحصار در صنعت زمانی شکل خواهد گرفت که تعداد تولید کنندگان در بازار کم باشد، در حال حاضر میزان تولید کنندگان لوازم خانگی در کشور به ۱۵۰۰ واحد صنعتی می‌رسد و رقابت فشرده‌ای میان آن‌ها حکمفرما است و این رقابت به منظور افزایش سهم و صادرات محصول خود به کشور‌های دیگر نیازمند افزایش کیفیت محصول است و در نهایت مصرف‌کننده از آن ذینفع خواهد شد.

وی افزود: برآورد‌های صورت گرفته از نیاز بازار به یخچال ساید بای ساید، ماشین لباسشویی، اجاق گاز و تلویزیون حدود ۷ میلیون تا ۸ میلیون دستگاه است که در سال ۹۹ با رشد ۸۷ درصدی حدود ۶ میلیون دستگاه تولید شد و مابقی آن توسط اجناس قاچاق تامین می‌شود و در صورت حمایت از تولید و جلوگیری از قاچاق بخش‌های داخلی توان تامین نیاز بازار را دارند و پس از آن می‌توانند به بازار‌های صادراتی نیز فکر کنند.

غزنوی تصریح کرد: بازار کشور حدود ۶ میلیارد دلار ظرفیت دارد که حدود ۲ میلیارد دلار آن توسط اجناس قاچاق تامین می‌شود و این بخش از بازار تحت عنوان کالا‌های نیمه ساخته نیز در گذشته توسط شرکت‌های خارجی نیز مورد سوء استفاده قرار گرفته بود.

وی افزود: بازار ایران برای برخی از برند‌های معتبر، بازار مهمی در جهان است که به راحتی از آن دست نخواهند کشید و به دلیل مرزبندی ضعیف اقتصادی، کالا‌های قاچاق فراوانی به کشور وارد می‌شود.

غزنوی بیان کرد: استفاده از واردات رسمی برای جلوگیری از قاچاق پیشنهاد مناسبی نیست و در نهایت منجر به تخریب ظرفیت تولید در کشور می‌شود، شرکت‌های تولید کننده لوازم خانگی می‌تواند با استاندارد‌های روز خود را با شرایط جغرافیای متفاوت تنظیم کنند.

وی افزود: متاسفانه برخی از سیاستگذاری‌های غلط اقتصادی باعث ورود کالای قاچاق به کشور شده است و می‌توان به راحتی بسیاری از این کالا‌های قاچاق را در بازار به شکل رسمی تهیه کرد.

غزنوی ادامه داد: به دلیل اینکه در بخش لوازم خانگی تامین مواد اولیه به صورت قیمت‌های جهانی و عدم دریافت حمایت‌های دولتی فعالیت می‌کند، این صنعت مشمول قیمت‌گذاری نخواهد شد با این وجود برخی از قوانین و دستگاه‌های نظارتی بر نحوه قیمت گذاری این محصولات پیش از ورود به سامانه ۱۲۴ نظارت کافی را دارند.

سخنگوی انجمن تولیدگنندگان لوازم خانگی تصریح کرد: کشور در بازار صنعت دو راه پیش رو دارد یا باید صنعتی شود و یا مصرف‌گرا که به دلیل برخی از مشکلات در بازار خودرو شرایط برای صنعتی شدن فراهم نیست، اما در بخش لوازم خانگی شرایط برای این وضعیت مهیا است و باید با اقدامات مناسب از سوی همه دستگاه‌های اجرایی و مردمی روند را به سمت توسعه صنعت لوازم خانگی را فراهم کرد.

منبع: تسنیم
ارسال نظر