تاریخ انتشار: ۱۳:۰۰ - ۳۱ خرداد ۱۴۰۰

جوجه یکروزه با نرخ مصوب پیدا نمی‌شود

نایب رئیس کانون سراسری مرغداران گوشتی با بیان اینکه قیمت تمام شده تولید مرغ به ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است، گفت:نرخ مصوب جوجه یک‌روزه ۴،۲۰۰ تومان است، اما جوجه با این قیمت یافت نمی‌شود.

اقتصاد۲۴- حبیب اسدالله نژاد با بیان اینکه قیمت تمام شده تولید هر کیلوگرم مرغ در حال حاضر به ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است، گفت: نرخ مصوب هر کیلوگرم مرغ زنده ۱۷ هزار و ۱۰۰ تومان و نرخ مصوب مرغ آماده طبخ ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان است.

وی با اشاره به اینکه مرغدار در هر کیلوگرم تولید حدود ۲،۴۰۰ تومان ضرر می‌کند، افزود: بعد از افزایش نرخ مصوب نهاده‌ها از جمله ذرت و سویا و حمل و نیز افزایش شدید قیمت جوجه و سایر هزینه‌ها، لازم بود دولت در قیمت مرغ تجدید نظر کند، اما چنین اتفاقی نیفتاده و بعید می‌دانم که تا آخر دولت دوازدهم نیز چنین اتفاقی بیفتد.

اسدالله نژاد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه نابسامانی بازار جوجه یک‌روزه هنوز تمام نشده و قیمت جوجه همچنان بالای ۶،۵۰۰ تومان است، گفت: این در حالی است که نرخ مصوب جوجه یک‌روزه گوشتی ۴،۲۰۰ تومان است، اما جوجه با این قیمت یافت نمی‌شود.


بیشتر بخوانید: حباب در قیمت مرغ یا تخم مرغ؟!


وی با بیان اینکه مسئولان باید در کنترل قیمت مؤلفه‌های تولید، تدابیر بیشتری اتخاذ و این مساله را مدیریت کنند، گفت: افزایش قیمت مؤلفه‌های تولید، افزایش قیمت تمام شده را به دنبال دارد و به دلیل سرکوب قیمتی که از سوی دولت برای محصول نهایی اتفاق می‌افتد، گاهاً تولیدکنندگان زیان می‌کنند به طور مثال بعد از تصویب و اعلام قیمت ۲۴۹۰۰ تومانی تاکنون ما شاهد افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصدی قیمت مؤلفه‌های تولید مانند جوجه، ذرت، سویا، حمل و ریز مغذی‌ها بوده‌ایم، اما این اثرات را در قیمت فعلی مرغ نمی‌بینیم و اصلاح قیمت صورت نگرفته است. البته برخی از این افزایش قیمت مؤلفه‌ها مانند جوجه مربوط به عدم نظارت و سودجویی در بازار است که متأسفانه دولت نسبت به آن بی تفاوت است.

این فعال بخش خصوصی تصریح کرد: برای اینکه بازار مرغ طی ماه‌های آینده، در آرامش باشد دولت باید از هم اکنون به فکر مدیریت آن، کنترل قیمت مؤلفه‌های تولید، تأمین به موقع و کافی نهاده‌ها و نظارت، پایش و کنترل بازار باشد.

اسدالله نژاد تاکید کرد: امیدواریم که دولت سیزدهم توجه بیشتری به حوزه تولید و تولیدات کشاورزی داشته باشد و کمتر شاهد اتفاقاتی که طی سال‌های اخیر افتاد، باشیم.

منبع: مهر
ارسال نظر