تاریخ انتشار: ۱۳:۴۱ - ۰۱ تير ۱۴۰۰

تامین حدود ۱۵هزار واحد مسکن محرومان رهاورد ۸ ساله درسیستان و بلوچستان

تامین مسکن محرومان در روستا‌ها در قالب طرح‌های گوناگون با همت دولت تدبیر و امید از سوی بنیاد مسکن در روستا‌های سیستان و بلوچستان پیگیری شد که در نهایت به ۱۴ هزار و ۶۹۷ واحد ساخته شده در هشت سال گذشته انجامید.

اقتصاد ۲۴- امام خمینی (ره) ۲۱ فروردین ۵۸ در پیامی با تشکیل نهادی برای بنیاد مسکن، لزوم تلاش دولت‌ها برای ساخت مسکن محرومان را امری جدی تلقی و فرمودند:از حداقل حقوق هر فرد این است که صاحب مسکن باشد و دولت را مکلف کردند تا برای این مساله مهم چاره‌ای بیندیشند.

بعد از این کلام و پیام تاریخی در طی ۴۲ سال نظام جمهوری اسلامی همواره ساخت مسکن برای محرومان مورد توجه بود و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در گذر زمان با تمرکز بر روی شهر‌های دارای جمعیت کم و روستا‌ها تدابیر لازم را برای ساخت مسکن اندیشید تا به تبع آن از مهاجرت روستاییان و آسیب‌های زندگیشان کم شود.

دولت طی هشت سال گذشته با وجود تحریم‌ها برای مسکن محرومان آستین همتش همواره بالا بوده تا جایی که ۱۳ خرداد سالجاری معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه در یکی از سفر‌های خود به سیستان و بلوچستان اظهارداشت: دولت دوازدهم در این هشت سال تلاش زیادی برای خانه‌دار کردن افراد کم‌درآمد که تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد هستند انجام داده است.

سال۹۹ و ساخت ۱۱ هزار واحد مسکن محرومان در روستا‌ها

پارسال یکی از سال‌هایی بود که بنیاد مسکن با قدرت موضوع ساخت خانه محرومان روستایی را مدنظر قرار داده بود و از همان اوایلش مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سیستان و بلوچستان تاکید می‌کرد که تعداد واحد‌های در حال ساخت طرح مسکن محرومان در این استان حدود ۱۱ هزار واحد است موضوعی که وقتی از خلیل منبتی درباره انجام شدن و نشدنش پرسیدیم گفت: این ۱۱ هزار واحد از ابتدای سال ۹۹ تا کنون ساخته شد و با افزایش تسهیلات مسکن روستایی به ۱۰۰ میلیون تومان، امیدواریم شاهد کیفیت مسکن مقاوم روستایی و ادامه این روند در سال‌های آینده باشیم.

وی خاطرنشان کرد: در مورد نحوه شناسایی محرومان سیستان و بلوچستان با همکاری‌های صورت گرفته با کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی افراد واجد شرایط مشخص می‌شوند.

مدیرکل بنیاد مسکن سیستان و بلوچستان کمک و مشارکت مردم در انجام طرح‌های بنیاد مسکن را مهم دانست و تصریح کرد: افراد واجد شرایط با حضور و تشکیل پرونده در بنیاد و استفاده از نیروی انسانی در انجام طرح‌ها علاوه‌بر تسریع روند خدمت رسانی باعث ایجاد اشتغال برای خود و خانوادشان خواهند شد.

شروع ۱۴۰۰ با افتتاح واحد‌های مسکن روستایی

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه که فروردین امسال به سیستان و بلوچستان سفر کرده بود در نخستین ساعات حضورش در این استان پنج هزار و ۷۰۰ واحد مسکن روستایی را افتتاح کرد.


بیشتر بخوانید: تحویل ۱۲۰ هزار واحد مسکونی محرومان تا پایان دولت


دکتر محمدباقر نوبخت تاکید کرد: یکی از وعده‌های دولت موضوع ۱۷ هزار واحد مسکونی بود که برای محرومان باید با همکاری کمیته حضرت امام (ره) و بنیاد مسکن در این استان ساخته می‌شد.

۲۲ خرداد ۱۴۰۰ و خبر افزایش ۱۰۰ میلیونی تسهیلات مسکن روستایی

این روز‌ها هیچ چیز به اندازه افزایش سقف تسهیلات و اعتبارات برای پروژه‌های عمرانی و ساخت و ساز خوشحال کننده نخواهد بود.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سیستان و بلوچستان با اعلام این خبر که وام ساخت مسکن روستایی به ۱۰۰ میلیون تومان با بازپرداخت ۲۰ ساله شده است گفت: سقف وام بهسازی مسکن محرومان روستایی ۵۰ میلیون تومان بود که با پیشنهاد بنیاد مسکن و تصویب هیات دولت به ۱۰۰ میلیون تومان افزایش یافت.

وی با بیان اینکه کارمزد این وام پنج درصد و بازپرداخت وام ۱۰۰ میلیون تومانی ۲۰ ساله است بیان کرد: توزیع بانکی و استانی این وام با همکاری بانک مرکزی تنظیم و ارسال شده است.
مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: میزان قسط ماهانه وام ۱۰۰ میلیون تومانی ۶۵۹ هزار تومان است که در مجموع سود این وام ۵۸ میلیون و ۳۸۰ هزار تومان خواهد بود.

اجرای طرح‌های عمرانی و اقتصادی در روستا‌ها موجب تغییر چهره این مناطق شده و فضای مناسبی برای زندگی در این مناطق فراهم خواهد کرد موضوعی که در لایه‌های پنهانش مهاجرت را کم و زمینه توسعه روستا‌ها را فراهم می‌کند.

دولت یازدهم و دوازدهم توجه ویژه‌ای به روستا‌ها داشته و توسعه زیرساخت‌ها در این بخش را مورد توجه قرار داده است که اختصاص افزون‌بر یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار اعتبار از صندوق توسعه ملی برای افزایش امکانات رفاهی روستایی در سال‌های اخیر از گام‌های مهم دولت در این زمینه بوده است.

ارسال نظر