تاریخ انتشار: ۱۰:۰۱ - ۰۹ تير ۱۴۰۰
رئیس اتحادیه ماشین آلات کشاورزی، صنعتی و ساختمانی مطرح کرد؛

مشکلات واحد‌های صنعتی در تامین سوخت ژنراتور‌ها

توسطی گفت: گاهی محموله‌های انبار شده از سوخت، احتکار تلقی شده یا خودروی حامل سوخت برای ژنراتور‌های شهرک‌های صنعتی متوقف می‌شوند.

اقتصاد۲۴ -علی توسطی رئیس اتحادیه ماشین آلات کشاورزی، صنعتی و ساختمانی درباره تامین سوخت مورد نیاز شهرک‌های صنعتی و ژنراتور‌های واحد‌های تولیدی اظهار کرد: در مجموع دو نوع ژنراتور برق داریم؛ یا با گاز کار می‌کنند یا از گازوئیل به عنوان سوخت بهره می‌برند. ژنراتور برای ایجاد برق باید موتور محرکه داشته باشد و این نیرو محرکه برای ادامه فعالیت خود به سوخت احتیاج دارد.

او ادامه داد: با توجه به اُفت توان و راندمانی که در موتور‌های گاز سوز ایجاد می‌شود، واحد‌های صنعتی فعال در ایران گاز را نمی‌پسندند و دلیل آن را اُفت راندمان این نوع از ژنراتور‌ها می‌دانند. از طرفی استفاده از ژنراتور‌های دیزلی هم در تامین گازوئیل و آلایندگی برای واحد‌ها مشکلاتی را به همراه دارد.

توسطی درباره مشکلات استفاده از ژناتور‌های دیزلی گفت: موتور‌های دیزلی برای فعالیت به سوخت احتیاج دارند و بستر تامین سوخت این ژنراتور‌ها برای واحد‌های صنعتی تامین نشده است. در هیچ یک از شهرک‌های صنعتی به تامین گازوئیل مورد نیاز ژنراتور‌های واحد‌های صنعتی فکر نشده و همین موضوع باعث ایجاد اختلال در تامین سوخت می‌شود.


بیشتربخوانید:قطعی برق دست به گریبان تولیدات کشاورزی شد!


رئیس اتحادیه ماشین آلات کشاورزی، صنعتی و ساختمانی ادامه داد: حتی اگر خود واحد‌های تولیدی قصد تامین سوخت مورد نیاز خود را داشته باشند برای حمل و نقل و انباشت سوخت با مشکل مواجه خواهند شد؛ در بسیاری از موارد خودرو‌های انتقال گازوئیل یا محموله‌های انبار شده از این سوخت واحد‌های تولیدی احتکار تلقی شده یا خودروی حامل سوخت برای جلوگیری از قاچاق متوقف می‌شود.

او با تاکید بر آلایندگی ایجاد شده توسط ژنراتور‌های دیزلی گفت: کنترل آلودگی ایجاد شده توسط این ژنراتور‌ها از جمله وظایف مهمی است که در دایره مسئولیت واحد‌های تولیدی قرار می‌گیرد.

توسطی بیان کرد: در حوزه ژنراتور‌های گازی اوضاع کمی بهتر است، بستر مناسب تری برای تامین سوخت مورد نیاز این نوع از ژنراتور‌ها وجود دارد، اما صنتعگران اقبال کمتری به ژنراتور‌های گازی دارند. به نظر می‌رسد اُفت راندمانی که در ژنراتور‌های گازسوز ایجاد می‌شود دلیل این مشکلات باشد. تصور و نظر صنعتگران نسبت به ژنراتور‌های گازی شبیه به خودرو‌های گازسوز است که در هنگام استفاده با اُفت توان مواجه می‌شود.

رئیس اتحادیه ماشین آلات کشاورزی، صنعتی و ساختمانی با تاکید بر اهمیت فعالیت این اتحادیه و گستره فعالیت آن تصریح کرد: قطعی برق‌های اخیر به میزان بسیار کمی در افزایش تقاضا برای ژنراتور‌ها موثر بوده است، اما در مجموع تفاوت چشمگیری در این حوزه احساس نمی‌شود. بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد ژنراتور‌های صنعتی کمتر از ۵ درصد افزایش قیمت را تجربه کردند.

منبع: باشگاه خبرنگاران
ارسال نظر