تاریخ انتشار: ۱۱:۴۱ - ۱۶ تير ۱۴۰۰

تحلیل معاملات بورس امروز ۱۶ تیر ماه ۱۴۰۰

در روز‌های گذشته بسیاری از نماد‌های کوچک و بزرگ بازار توانستند به مدار تعادل برگردند و با افزایش تقاضا رو به رو شوند. کارشناسان بازار سرمایه کدام گروه‌ها را پیش‌رو و با ظرفیت سودآوری می‌دانند؟

اقتصاد ۲۴- امروز بازار سهام نسبت به روز‌های گذشته هفته جاری روند کندتری را آغاز کرده است و در پایان نیمه اول معاملات امروز شاخص کل تنها با رشد دو هزار واحدی در محدوده یک میلیون و ۲۸۲ هزار واحد قرار گرفته است.

علی عصاری، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه گفت: کلیت در سه هفته گذشته شاهد گردش پول در سهم‌های شاخص ساز بودیم و مجموع نقدینگی‌ها از گروهی به گروه دیگر در حال حرکت و چرخش بود. اما در هفته گذشته با بالارفتن ارزش معاملات شاهد ورود نقدینگی جدید به نماد‌های کوچک‌تر بازار بودیم و نماد‌هایی که مدت‌ها در صف فروش قفل بودند را آزاد کند و به روند طبیعی خود ادامه دهند.


بیشتر بخوانید: جریان ورود نقدینگی به بازار ادامه‌دار خواهد بود؟


وی همچنین درباره گروه فلزات اساسی گفت: قیمت‌های این گروه در نسبت با قیمت‌های جهانی پایین‌تر است و ارزش‌گذاری بر روی این گروه با دید بلند مدت می‌تواند جذاب باشد. وی افزود: گروه‌های پالایشی همچنان به دلیل تقسیم سود مجامع (DPS) آن‌ها ارزنده هستند.

عصاری در بخش دیگری درباره وضعیت گروه غذایی و دارویی در بازار امروز توضیح داد: این دو گروه به دلیل حذف ارز ۴۲۰۰ در آن‌ها برای سرمایه‌گذاری جذاب هستند، اما به دلیل آنکه ریسک قانون‌گذار در حرکت این سهم‌ها تاثیرگذار است، حرکت صعودی گسترده در این نماد‌ها اتفاق نیفتاده است. اما حذف این ارز می‌تواند روند رشد را به این گروه‌ها بدهند.

این کارشناس بازار در بخش دیگری گفت: دو گروه دیگری که در چند روز گذشته تحرکات خوبی را داشتند ساختمانی‌ها و نیروگاهی‌ها یودند. او می‌گوید: با وجود کوچک بودن این دو گروه، اما تقاضای خوبی را داشتند. در گروه ساختمانی بعد از مدت‌ها قفل صف فروش به دلیل ورود نقدینگی با روند مطلوبی همراه شده است و گروه نیروگاهی هم به دلیل عرضه برق، بخار و… توانستند این گروه را سبز با تحرکات صعودی همراه کند.

ارسال نظر