تاریخ انتشار: ۱۳:۵۵ - ۱۹ تير ۱۴۰۰
موضوع انتقال آب از دریای عمان؛

بهترین راه حل برای رفع بحران کم آبی در سیستان و بلوچستان چیست؟

کارشناس انرژی گفت: بهترین راه برای آبرسانی به منطقه سیستان و بلوچستان انتقال آب از دریای عمان به این استان است.

اقتصاد۲۴- حسن مرادی کارشناس انرژی در پاسخ به اینکه چرا با وجود طرح‌های آبرسانی زیاد در سیستان بلوچستان همچنان بحران کم آبی وجود دارد؟ گفت: سیستان و بلوچستان یک استان به شدت پهناور و خشک است. رود هیرمن و دریاچه هامون آب این منطقه را تامین می‌کرد.

وی افزود: این استان یک حقابه هم برای آبشخوری دام و حیوانات اهلی دارد. بستن رودخانه هیرمن، کاهش شدید حقابه دریاچه هامون که دریاچه را به سمت خشکی برده است و کاهش نزولات آسمانی باعث خشکسالی گسترده در سیستان و بلوچستان شده است.

کارشناس حوزه انرژی تاکید کرد: در تمام دنیا اگر قرار باشد شهری بنا شود در درجه اول باید به آب و برق آن رسیدگی کنند تا امکانات اولیه یک زندگی برای ساکنان آن منطقه وجود داشته باشد. اما در ایران صد‌ها سال پیش شهرک‌ها و روستا‌هایی با امید به اینکه نیاز منابع آبشان را می‌توانند از طریق برکه‌ها و چشمه‌ها برطرف کنند به وجود آورده اند و تا به امروز این چنین زندگی می‌کنند. اما متاسفانه به علت خشکسالی اکثر دریا‌ها و رودخانه‌های جاری خشک شده است و ساکنان چنین روستا‌ها و شهر‌هایی به مشکل آب برخوردند. یکی از این مکان‌ها، سیستان و بلوچستان است که نیاز شدیدی به یک طرح جامع برای حل بحران آب دارد.


بیشتربخوانید:آب‌رسانی به استان‌های کم‌آب


او ادامه داد: بهترین راه برای آبرسانی به منطقه سیستان و بلوچستان انتقال آب از دریای عمان به این استان است. در کنار طرح‌هایی مثل راه آهن و جاده هم باید لوله‌های آب باشد تا نیاز آب شرب و مصرف خانگی اهالی را برطرف شود.

مرادی درباره اینکه چرا سیستان و بلوچستان در پروژه انتقال آب خلیج فارس به شرق و فلات مرکزی کشور اولویت ندارد، پاسخ داد: شهر‌هایی مثل اصفهان و کرمان هم نقاط جمعیتی بیشتری دارند و به همین دلیل است که آن‌ها نسبت به سیستان و بلوچستان اولویت دارند. البته شایان ذکر است که برای انتقال آب دریا، ابتدا به تسهیلات آب شیرین کن نیاز دارد، که بسیار هزینه بر هستند و مسائل جغرافیایی و زیست محیطی در آن باید رعایت شود و این موضوع هم هزینه بر و هم زمانبر است. در این شرایط باید سیستان و بلوچستان با حمایت از دولت با تانکر آبرسانی بشود. بسیج سازندگی کمک کند و بتوانیم به طور موقت این شرایط را پشت سر بگذاریم و در سال بعدی با انجام یک راهکار درست دیگر به این مشکلاات بر نخوریم.

مرادی اظهار کرد: در این شرایط بحرانی سیستان و بلوچستان دولت باید بودجه‌هایی را تخصیص بدهد و به صورت امدادی به آن‌ها کمک کند تا در سال‌های بعد با طرح‌های آبرسانی حرفه‌ای دیگر این مشکلات را نداشته باشیم.


منبع: باشگاه خبرنگاران
ارسال نظر