تاریخ انتشار: ۱۳:۴۰ - ۲۲ تير ۱۴۰۰
ظرفیت‌های تولید و قابل سرمایه گذاری را به مخاطبان معرفی شد؛

آنچه از کرمان به اوراسیایی‌ها معرفی شد

    استان کرمان در نخستین نمایشگاه اختصاصی اوراسیا در تهران حضور فعالی داشت و متولیان سعی کردند ظرفیت‌های تولید و قابل سرمایه گذاری را به مخاطبان این نمایشگاه معرفی کنند.


اقتصاد۲۴- اتحادیه اوراسیا متشکل از پنج کشور روسیه، قزاقستان، ارمنستان، قرقیزستان و بلاروس است و نمایشگاه نخست این اتحادیه نیز که از ۱۸ تا ۲۱ تیرماه جاری دایر بود فرصت‌ها و ظرفیت‌های اقتصادی و گردشگری کشورمان را برای سایر اعضای اتحادیه به نمایش گذاشت.

روز پایانی این نمایشگاه با بازدید استاندار کرمان از این رویداد بزرگ و مهم همراه بود؛ علی زینی وند در جریان بازدید از این نمایشگاه و ظرفیت‌های معرفی شده استان در این رویداد پای صحبت تولیدکنندگان و بازرگانان استان نیز نشست و از نزدیک درباره مسائل پیش روی فعالیت هایشان با آنان گفتگو کرد.

براساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری کرمان، زینی وند در جریان بازدید از نمایشگاه و دیدار با بازرگانان استان در این نمایشگاه بر نقش محوری شرکت‌های دانش بنیان و شرکت‌های کوچک و متوسط (SME)‌ها تاکید و بیان کرد: در این زمینه از هیچ کوششی برای رفع موانع فعالیت این شرکت‌ها دریغ نخواهیم کرد.

استاندار کرمان که به همراه محمدمهدی زاهدی نماینده مردم کرمان و راور در مجلس و ذبیح الله اعظمی نماینده جیرفت و عنبرآباد در مجلس از این نمایشگاه بازدید کرد، ضمن شنیدن درد دل فعالان اقتصادی استان به آنان اطمینان داد مسایل‌شان را بسرعت بررسی و دستور قانونی متناسب را صادر کند.

زینی وند همچنین از استقبال فعالان اقتصادی کرمان برای حضور در این نمایشگاه اظهاررضایت کرد.

کدام بخش‌ها شرکت کردند؟

شرکت در این نمایشگاه با محوریت و همراهی اتاق بازرگانی کرمان و نیز اتاق جنوب استان انجام شد و این اتاق‌ها سعی کردند ضمن معرفی تولیدات قابل صادرات استان، فرصت‌های بکر و مناسب استان در حوزه‌های اقتصادی و گردشگری را نیز در معرض دید بگذارند.

شرکت‌ها و تولیدکنندگان مختلف از جمله در حوزه‌های معدنی و کشاورزی مانند پسته، خرما و کشت گلخانه ای، صنایع دستی، سنگ، صنایع بسته بندی و سردخانه خرما و نیز فرش دستباف در این نمایشگاه شرکت کردند.

صادرات با تعرفه‌های ترجیحی

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان در این زمینه گفت: با توجه به امضای تفاهم نامه بین ایران و کشور‌های عضو اتحادیه اوراسیا ایران می‌تواند تولیدات و محصولات خود را با تعرفه‌های ترجیحی به کشور‌های عضو این اتحادیه شامل روسیه، بلاروس، ارمنستان، قرقیزستان و قزاقستان صادر کند.

 سیدمهدی طبیب زاده افزود: در این نمایشگاه سعی شده برای معرفی بیشتر کرمان، گوشه‌ای از توانمندی‌های استان عرضه تا به تولیدکنندگان در زمینه اطلاع از بازار‌های مختلف و آمادگی برای رقابت در این بازار‌ها کمک شود.

کیفیت حضور جنوب استان

جنوب استان کرمان که با تولید سالانه بیش از پنج میلیون تن انواع محصولات کشاورزی به عنوان یکی از قطب‌های مهم کشاورزی کشور محسوب می‌شود نیز تلاش داشت که حضوری فعال در این نمایشگاه داشته باشد.

اهمیت استفاده از ظرفیت وارداتی کشور‌هایی همچون کشور‌های عضو اتحادیه اوراسیا زمانی بهتر مشخص می‌شود که جنوب استان به عنوان قطب مهم کشاورزی کشور هرسال در فصل برداشت با افت قیمت و نبود بازار فروش محصول مواجه است؛ لذا حضور در نمایشگاه‌هایی همچون اوراسیا فرصت خوبی برای تبادل اطلاعات و یافتن بازار‌های جدید بخش کشاورزی به شمار می‌رود.

اتاق بازرگانی، سازمان جهاد کشاورزی، سازمان صنعت، معدن و تجارت، انجمن گلخانه داران، سردخانه داران و صنایع غذایی منطقه جنوب کرمان نیز با حضور در نمایشگاه بین المللی اختصاصی اورآسیا زمینه معرفی ظرفیت‌های منطقه را فراهم کرد.

معرفی در سه غرفه

مدیر اجرایی اتاق بازرگانی جنوب کرمان از معرفی ظرفیت‌های کشاورزی، معدنی و گردشگری این منطقه در سه غرفه نمایشگاه اختصاصی اوراسیا خبر داد.

علی محبان اظهار داشت: سه انجمن فعال بخش کشاورزی جنوب کرمان در این نمایشگاه حضور پیدا کردند و ظرفیت‌های منطقه را به نمایش گذاشتند.

وی بازار اوراسیا را فرصتی مهم برای بازار فروش محصولات کشاورزی منطقه جنوب کرمان برشمرد و گفت: ویژگی تازه خوری محصولات کشاورزی جنوب کرمان در بازاریابی محصولات کشاورزی بویژه در منطقه اوراسیا بسیار مهم است.

مدیر اجرایی اتاق بازرگانی جنوب کرمان تولید محصولات خارج از فصل (طرح استمرار) را مهمترین ظرفیت کشاورزی منطقه جنوب کرمان برشمرد و گفت: در حالی کشاورزان جنوب کرمان در حال برداشت محصولات طرح استمرار هستند که در بیشتر نقاط دنیا بویژه منطقه اوراسیا یخبندان است.

وی ادامه داد: این ظرفیت سبب منحصربه فرد شدن ظرفیت کشاورزی منطقه جنوب کرمان شده است.

بازاریابی مهمترین ضعف

محبان مهمترین ضعف بخش کشاورزی جنوب کرمان را بازاریابی و بخش فروش عنوان کرد و گفت: بخش خصوصی برای معرفی ظرفیت‌های منطقه مشارکت کنند تا شاهد رونق بخش کشاورزی باشیم.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت جیرفت نیز از مذاکرات با بازرگانان کشور‌های عضو اوراسیا خبر داد و گفت: رایزنی با تاجران روسیه، تاجیکستان و ارمنستان صورت گرفت.


بیشتربخوانید:کاهش ارزش تجارت خارجی به کمترین سطح در یک دهه اخیر


عبدالرضا موسوی افزود: در این نشست‌ها تبادل اطلاعات، معرفی ظرفیت‌های کشاورزی منطقه جنوب کرمان و نظرات کارشناسی در همکاری‌های متقابل انجام پذیرفت.

وی ادامه داد: امیدواریم با حضور کارشناسان بخش کشاورزی و صنایع مرتبط کشور‌های خارجی در منطقه تجربیات جدیدی را به کشاورزان جنوب استان کرمان منتقل کنیم.

معرفی ۲۰ رقم خرمای جنوب کرمان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان نیز از معرفی و نمایش ۲۰ رقم خرمای تجاری منطقه و برخی از ارقام مرکبات در نمایشگاه بین المللی اوراسیا خبر داد.

سعید برخوری افزود: سایر ظرفیت‌های کشاورزی در قالب کتابچه و بروشور به سه زبان عربی، انگلیسی و روسی و همچنین پخش کلیپ تهیه و در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفت.

معرفی اولین برند غذایی جنوب کرمان

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان نیز از معرفی برند صنایع غذایی جنوب کرمان در قالب تولید رب گوجه در این نمایشگاه خبر داد.

حسین سیدی افزود: خط تولید صنعتی این برند تولیدی توان تولید ۱۰هزار قوطی رب گوجه فرنگی در فاز اول را دارد.

وی اظهارامیدواری کرد که با بازاریابی محصولات کشاورزی دیگر شاهد دپو و معدوم سازی برخی محصولات کشاورزی بویژه پیاز، گوجه و سیب زمینی در این منطقه نباشیم.

حضور در نمایشگاه‌های اقتصادی بین المللی از اهمیت بسیاری برخوردار است و ضرورت دارد، اما ادامه یافتن رایزنی‌ها برای بازیابی و افزایش امکان صادرات از یک سو و مهمتر از آن، آشنایی با شیوه‌های استاندارد جهانی کاشت، داشت و برداشت محصول و در نهایت بسته بندی و عرضه بسیار مناسب در جلب بازار‌های جدید موثر است که انتظار می‌رود همه این فرآیند‌ها از سوی متولیان در استان با بهره گیری از دانش و تجربه روز دنیا و کشور انجام گیرد.

منبع: ایرنا
ارسال نظر