تاریخ انتشار: ۲۰:۱۲ - ۲۶ تير ۱۴۰۰

رخنه ربات های روسی به شهرهای آمریکا

بر اساس قرارداد منعقده بین یاندکس روسیه و «گراب هاب» آمریکا ربات های روسی به تحویل اجناس در پاره ای از شهرهای آن کشور می پردازند.

اقتصاد ۲۴-شرکت روسی یاندکس با شرکت آمریکایی GrubHub قرارداد همکاری منعقد کرده که بر اساس آن پیک‌های رباتیک آن امسال تحویل اجناس را در شهرک‌های آمریکایی آغاز می‌کنند.

در سال ۲۰۱۹، یاندکس تحویل غذا را با استفاده از ربات‌های پیک در مسکو، تل آویو و آن آربر، میشیگان آغاز کرد و امسال، ربات‌های Yandex در شهرک‌های دانشگاهی آمریکا شروع به تحویل کالا می‌کنند. جزئیات مالی توافق نامه مربوطه فاش نشده است.

Yandex اغلب خودش را با Google مقایسه می‌کند. این شرکت روسی خدمات مختلفی از جمله خدمات تاکسی و تحویل غذا را ارائه می‌دهد. یاندکس تحویل غذا را با استفاده از ربات‌های پیک در سال ۲۰۱۹ در مسکو، تل آویو و آن آربر، میشیگان آغاز کرد.
دمیتری پالیشچوک، رئیس راستای اتومبیل‌های بدون سرنشین در Yandex، گفت: "ما تصمیم گرفتیم با GrubHub به دلیل حضور پررنگ آن در دانشگاه‌های سراسر ایالات متحده و به دلیل انعطاف پذیری سیستم سفارش آن، همکاری کنیم. ما خوشحالیم که می‌توانیم ده‌ها رُوِر - خودروی رباتیک خود را به آنجا بفرستیم و در نتیجه گام بعدی را در تجاری سازی فعالانه فناوری‌های خودران در بازار‌های مختلف جهان برمی داریم.

برایان مادیگان (Brian Madigan)، معاون GrubHub در بیانیه‌ای توضیح داد: "همانطور که می‌دانید، رفت و آمد در دانشگاه‌ها با ماشین بسیار دشوار است، به خصوص هنگامی که صحبت از تحویل غذا می‌شود. ربات‌های Yandex به راحتی می‌توانند به آن بخش از دانشگاه‌ها که ماشین‌ها نمی‌توانند از آنجا عبور کنند، برسند.

ربات‌های Yandex از زمان تاسیس این مسیر در سال ۲۰۱۷ تاکنون حدود ۷ میلیون مایل در حالت خودمختار پیموده اند. آن‌ها فقط در فوریه سال ۲۰۲۰، ۲ میلیون مایل را طی کردند. با توجه به این شاخص، رُوِرهای یاندکس مقام دوم جهان را به خود اختصاص داده و پس از Alphabet's Waymo، دوم است.

Yandex حدود ۴۰۰ مهندس و همچنین تعداد بیشماری از کارکنان پشتیبانی فنی و عملیاتی استخدام کرده است.
آرتیوم فوکین، مدیر توسعه تجارت توسط وسایل نقلیه بدون سرنشین در یاندکس، در مصاحبه با Forbes.com گفت که از زمان تاسیس این مسیر تا کنون این شرکت فقط ۱۰۰ میلیون دلار برای توسعه آن هزینه کرده است. این مبلغ در مقایسه با میلیارد‌ها دلاری که تیم‌های سیلیکون، ولی برای پروژه‌هایی از این دست هزینه می‌کنند، نسبتاً متوسط ​​است.

رور‌های یاندکس مواد غذایی آماده، مواد غذایی و سایر کالا‌های مصرفی را از فروشگاه‌ها تحویل می‌دهند. یاندکس اندازه و ظرفیت رور‌های خود را افزایش داده است تا بتوانند بار‌های بیشتری را تحویل دهند.
برخلاف اتومبیل‌هایی که در جاده‌های عمومی حرکت می‌کنند، رور‌های یاندکس در امتداد پیاده رو‌ها و سایر مناطق پیاده رو حرکت می‌کنند، جایی که رفت و آمد مردم بسیار منظم نیست. بنابراین، آن‌ها فقط با سرعت ۸ کیلومتر در ساعت حرکت می‌کنند. رور‌ها هم در روز و هم در شب، در شرایط باران و برف متوسط​​، در تقاطع‌های قابل تنظیم و چهارراه‌های بی نظم قادر به کار هستند.

گفتنی است که یاندکس ۷۳ درصد سهام گروه خودران خود را در اختیار دارد، اوبر ۱۹ درصد از سهام این شرکت را در اختیار دارد و ۸ درصد باقیمانده متعلق به کارمندان یاندکس است.

منبع: اسپوتنیک

ارسال نظر