تاریخ انتشار: ۰۹:۱۰ - ۰۴ مرداد ۱۴۰۰
در گفتگو با اقتصاد ۲۴ مطرح شد؛

مردم به خرید لاستیک دست دوم روی آورده‌اند/ سامانه جامع تجارت، لاستیک چند نرخی را رواج داد

رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک تهران می‌گوید: کارخانه‌های تولیدی به دنبال گرانی واردات مواد اولیه مورد نیاز اقدام به افزایش نرخ لاستیک کردند. تولید کنندگان به دلیل نبود قدرت خرید این محصولات ناگزیر باید محصولات تولیدی را زیر قیمت مصوب در بازار عرضه کنند.


اقتصاد ۲۴- دو سالی است که قیمت بسیاری از اقلام روند صعودی گرفته  و گرانی‌ها به صنعت لاستیک هم رسیده است. چند نرخی بودن لاستیک در بازار موجب نگرانی خریداران این محصول شده است. هر چند بیش از یکسال از بلاتکلیفی تعیین تکلیف وضعیت عرضه لاستیک می‌گذرد، اما عرضه از طریق سامانه نتوانست شرایط را بهبود ببخشد.

برخی از فعالان عرصه تولید و توزیع لاستیک معتقدند؛ برخی سیاست‌ها موجب چند نرخی شدن و آشفتگی بازار شده است. از این رو گرانی لاستیک، بازار دست دوم فروش‌ها را  رونق داد.

داود سعادتی نژاد، رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک و روغن تهران درگفتگو با اقتصاد ۲۴ گفت: از دی ماه سال ۱۳۹۹ کارخانه‌های تولید تایر انتقاد زیادی به واردات مواد اولیه جهت تولید لاستیک با ارز نیمایی دارند. حالا تعیین نرخ لاستیک از سوی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان به انجمن تولید کنندگان لاستیک واگذار شده است.

وی تصریح داشت: متأسفانه همین موضوع باعث گرانی ۵۰ تا ۷۰ درصدی قیمت لاستیک در بازار شد.

به گفته سعادتی نژاد؛ البته از اواخر سال ۱۳۹۸ برای واردات تایر توسط تولیدکنندگان به صنعت تایر کشور ارز تخصیص داده نشد و از اول سال ۱۳۹۹ به صنعت تایر اعلام شد که به علت مشکلات ارزی، این کالا از اولویت ارزی خارج شده و دیگر ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات آن تخصیص داده نمی‌شود و ارز نیمایی جای آن را می‌گیرد.

وی گفت: مدت هاست که بازار لاستیک اوضاع خوبی ندارد، خریداران  لاستیک سواری و سنگین با مشکلاتی دست و پنجه نرم می کنند. در گذشته برای تامین نیاز داخل در کنار تولید، واردات لاستیک  هم صورت می گرفت که دولت برای واردات ارز ۴۲۰۰ تومانی در نظر گرفته بود. 

سعادتی نژاد می گوید: برای نزدیک شدن قیمت لاستیک دولتی و آزاد به یکدیگر، سامانه جامع تجارت  راه اندازی شد. حالا با وجود خرید و فروش ها در این سامانه قیمت در بازار لاستیک چند نرخی شده است و مشکلات زیادی را برای خریداران ایجاد کرده است.

این فعال صنفی ادامه داد: با توجه به گرانی لاستیک، بازار دیگر کشش افزایش قیمت محصول را نداشت. از این رو تقاضا در بازار با کاهش چشمگیری مواجه شد. کارخانه‌ها دو راهکار جهت ثبات در بازار عرضه داشتند.

رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک و روغن تهران گفت: ابتدا اینکه تولید کننده می‌بایست لاستیک‌ها را از سطح بازار جمع آوری و در انبار‌ها نگه داری می‌کرد و پس از مدت ها در نهایت با ضرر به فروش می‌رساند.موضوعی که هیچ گاه عقلانی نبوده است .

وی تصریح داشت: راه دیگر اینکه باید شرایط قیمت را برای خریداران اصلی فراهم می‌کردند تا بازار از شوک کاهش عرضه خارج و چرخه تولید در کارخانه‌ها ادامه یابد. همین روند باعث ریزش ۱۵ درصدی نرخ لاستیک توسط کارخانه‌های تولید تایر شد.

سعادتی نژاد ادامه داد: این اولین مبنای تعیین دو نرخی شدن لاستیک در بازار  توسط کارخانه‌های تولید تایر بود که متأسفانه تا کنون هم ادامه دارد.

این فعال صنفی یادآورشد: بازار  هیچ نقشی در ایجاد چند نرخی و گرانی لاستیک ندارد. کارخانه‌های تولید لاستیک با یک قیمت مصوب سبد را در اختیار بازار قرار می‌دهند. اما در بیشتر محصولات شاهد هستیم که لاستیک زیر قیمت کارخانه در بازار فروخته می‌شود.

به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک و روغن تهران؛ کارخانه‌های تولید لاستیک به برخی عمده فروش‌ها چند سبد محصول ارائه می‌دهند. از سوی دیگر به برخی از فروشندگان تنها یک سبد اختصاص داده می‌شود. همین موضوع به دلیل تنوع بخشی و تعداد بیشتر سبد‌های اختصاص داده شده به عمده فروش‌ها باعث فروش چند نرخی لاستیک در بازار شده است.


بیشتربخوانید:لاستیک هم چند نرخی شد


سعادتی نژاد گفت: هر کارخانه بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ نماینده در سراسر کشور دارد. طبیعاً ارائه لاستیک به این نمایندگی‌ها به صورت سبد و تنوع در محصول است. برخی لاستیک‌ها با قیمت مصوب فروش نمی‌رود. از این رو برای حفظ بازار ناگزیر به تغییر نرخ‌های مصوب در بازار هستند. چراکه در غیر اینصورت لاستیک بدون مشتری خواهد ماند.

رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک و  روغن تهران ادامه داد: امروز به دلیل اشباع قیمت و عرضه هیچ دلالی در بازار وجود ندارد. این تنش چند نرخی به دلیل قیمت‌های مصوبی است که کارخانه برای محصولات تولیدی خود تعیین می‌کند.

وی تصریح داشت: اگر تولید دچار کاهش و عرضه لاستیک با کمبود مواجه شود حضور واسطه گران در این بازار قطعی خواهد شد.

به گفته سعادتی نژاد؛ گرانی لاستیک و کاهش قدرت خرید مردم بازار لاستیک دست دوم را رونق داده است. همین موضوع شرایط بازار این محصول را سخت کرده است.

رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک و روغن تهران تأکیدداشت: خطر استفاده از لاستیک‌های دست دوم افزایش یافته است. مردم به دلیل گرانی تایر امکان خرید لاستیک نو را ندارند.

وی تصریح داشت: مقصرگرانی و چند نرخی بودن لاستیک خودرو، بازار نیست. تولید کننده و کارخانه‌های تولید تایر مسبب اصلی چند نرخی شدن لاستیک هستند.

ارسال نظر