اقتصاد ۲۴- به گزارش راز پول، آبان سال 1382 و با 15 نفر نیروی ثابت و 3 نفر به صورت پاره وقت، بیمه ملت با سرمایهای 2 میلیارد تومانی متولد میشود و نخستین اعضای هیات مدیره شرکت را عبدالحسین ثابت، غلامرضا سلیمانی امیری (رئیس کل فعلی بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران،، احمد قلعهبانی (مدیرعامل اسبق شرکت خودروسازی سایپا و شرکت ملی نفت ایران)، محمد طالبی (مدیرعامل اسبق بانک کشاورزی و دبیرکل فعلی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و مسعود حجاریان کاشانی ( باسابقهترین مدیرعامل بیمه ملت از بدو تاسیس تا سال 1395 ) تشکیل میدادند و تلاش ایشان و دیگر اعضای هیات مدیره در سالهای بعد راه را برای راه رفتن و قد کشیدن بیمه ملت هموار کرده و حالا همه شاهد قدکشیدن و بالغ شدن یکی از برترین و متفاوتترین شرکت بیمهای بخش خصوصی ایران هستند.
شرکتی که در سال 82 متولد شد، هرچند بزرگتر و قویتر شده اما شرکتی است خلاق و پویا به گونهای که کیفیت در ارائه خدمات و شایستهگزینی همچنان به عنوان اصل بنیادین در بیمه ملت حرف نخست را میزند و با گذشت حدود 18 سال تعداد نیروی انسانی شرکت به 468 نفر رسیده است. سرمایه این شرکت بر اساس رای سهامداران از 285 میلیارد تومان به 3 هزار و 274 میلیارد تومان در سال 1400 افزایش یافته و این ششمین و البته بزرگترین و بیسابقهترین افزایش سرمایه بیمه ملت به شمار میرود که از محل تجدید ارزیابی داراییها و مستغلات انجام میپذیرد.
سهمخواهی مطمئن در 3 پرده
یکی از مهمترین راهبردهای مدیران هر شرکت بیمهای، در اختیار گرفتن سهم بیشتر از بازار است و در خصوص بیمه ملت، مهم کیفیت کیک بیمهای یا سبد پرتفوی و در اختیار داشتن سهم مناسب و مطمئن با شاخصهایی چون مدیریت ریسک در صدور بیمهنامه و ایفای به موقع تعهدات به عنوان پیششرط بیمهگری و خطوط راهنمای شبکه فروش و به ویژه نمایندگان عضو خانواده بزرگ بیمه ملت است. حق بیمه صادره شرکت از 42 میلیارد و 985 میلیون ریال در سال تولد یعنی 1382 به یک هزار و 827 میلیارد و 284 میلیون ریال در پایان سال 1388 می رسد و نسبت خسارت به حق بیمه هم71 درصد برآورد شده است. در دوره 6 ساله نخست یعنی فاصله سالهای 82 تا 88 سرمایه شرکت از 200 میلیارد ريال به 1200 میلیارد ریال افزایش مییابد و سود خالص هم در پایان سال 88 به رقم اندکی بیش از 344 میلیارد ریال در پایان سال 88 میرسد.
دوره شش ساله دوم بیمه ملت از سال 1389 با تولید بالغ بر 2 هزار و 44 میلیارد و 368 میلیون ریال حق بیمه شروع میشود و در پایان سال 1394 حق بیمه تولیدی شرکت به رقم 3 هزار و 265 میلیارد و 308 میلیون ریال ختم میشود و سرمایه شرکت هم از 1200 میلیارد ريال در سال 1390 در سال 91 به 1500 میلیارد ريال، در سال 93 به 2 هزار میلیارد ريال و در سال 94 هم به 2600 میلیارد ريال افزایش مییابد. در پایان اسفندماه سال 94 نسبت خسارت به حق بیمه تولیدی بیمه ملت به 95 درصد میرسد در حالی که در 5 سال قبل آن این نسبت همواره بین 55 درصد تا 74 درصد در نوسان بوده و در نهایت اینکه سود خالص بیمه ملت در پایان سال 94 به عنوان دوره زمانی 6 سال دوم بالغ بر 564 میلیارد و 301 میلیون ریال اعلام میشود.
دوره زمانی شش ساله سوم بیمه ملت را میتوان به دو مقطع زمانی تقسیم کرد، نخست مقطع زمانی 95 تا 97 که میزان حق بیمه تولیدی شرکت از 3 هزار و 345 میلیارد و 680 میلیون ریال در پایان سال 95 به 7 هزار و 439 میلیارد و 271 میلیون ریال در پایان سال 97 میرسد و نسبت خسارت هم از 92 درصد در سال 95 به 69 درصد درسال 97 کاهش مییابد و در این مقطع زمانی تنها یک بار سرمایه شرکت افزایش و به 2850 میلیارد ريال میرسد. در بازه زمانی یادشده سود خالص شرکت بیمه ملت هم از 322 میلیارد و 216 میلیون ریال در پایان سال 95 به 686 میلیارد و 872 میلیون ریال در آخر سال 97 افزایش مییابد.
اوج سودسازی با رشدی بیسابقه
سه ساله دوم بازه زمانی 6 ساله سوم بیمه ملت شامل روند تحولات مدیریتی در فاصله سالهای 1398 تا 1400 میشود و این شرکت پس از مسعود حجاریان کاشانی به عنوان باسابقهترین مدیرعامل و علیرضا ابراهیمپور و نظرعلی صلاحینژاد، چهارمین مدیرعامل را تجربه میکند و سکان هدایت آن در روزهای پایانی اسفند 98 به اسماعیل دلفراز سپرده میشود.
بر اساس صورتهای مالی، حق بیمه تولیدی شرکت بیمه ملت از 14 هزار و 267 میلیارد و 565 میلیون ریال در پایان سال 98 با رشدی 45 درصدی به 20 هزار و 685 میلیارد و 635 میلیون ریال در پایان سال 99 میرسد و نسبت خسارت هم از 55 درصد به 47 درصد کاهش مییابد. نکته قابل تامل اینکه سود خالص شرکت از 905 میلیارد و 211 میلیون ریال در پایان سال 98 با رشدی بیسابقه به بیش از 7 هزار و 228 میلیارد ريال بر اساس صورتهای مالی حسابرسینشده در دوازدهماهه سال 99 جهش یافته است. به بیان روشنتر اینکه سود خالص بیمه ملت در پایان سال گذشته با رشدی 573 درصدی به رقم بیسابقه 4 هزار و 810 میلیارد و 282 میلیون ریال رسیده و سود خالص هر سهم هم از 251 ريال در پایان سال 98 با پرشی 5.7 برابری در سال گذشته به 1688 ريال به ازای هر سهم افزایش یافته است.
مسیر روشن آینده
مسیر آینده بیمه ملت به ویژه با اصلاح و تقویت ساختار مالی آن در سال 1400 روشن است و سیر تحولات این شرکت در سال جاری ترسیمکننده افق دهه پیش روی خانواده بیمه ملت است. چرا که برای حفظ و تقویت جایگاه خود، 4 راهبرد گسترش شبکه فروش، ارتقای سهم و رتبه شرکت در کنسرسیومها، توسعه بازار بیمههای نفت و انرژی و حفظ بازار اتکایی و توسعه آن را هدف قرار داده است. برای نخستین بار در طول تاریخ زندگی بیمه ملت، افزایش سرمایه سنگین از محل تجدید ارزیابی داراییها در سال 1400 انجام شده که نتیجه و میوه این تصمیم به موقع، افزایش حوزه عمل و دامنه فعالیت در بخش سرمایهگذاریها، اقتدار بیمه ملت در جمع بزرگان صنعت بیمه و رقابت با آنها، بهبود رتبه اعتباری شرکت از حیث توانگری مالی و کفایت سرمایه و البته افزایش سهم نگهداری حق بیمه خواهد بود.
احیای مطالبات معوق و طلبهای مشکوکالوصول شرکت بیمه ملت در سال گذشته به میزان 4 هزار میلیارد ریال یکی از برنامههای سال 99 بود که نویدبخش این واقعیت است که پیگیری حقوق سهامداران و صاحبان سهام و دیگر ذینفعان در صدر برنامهها قرار دارد و جلوگیری از رسوب مطالبات به عنوان یک اولویت در سال 1400 هم جدی گرفته خواهد شد و به همین دلیل وصول مطالبات شرکت میتواند به جریان نقدی شرکت کمک کند و شفافیت مالی را دوجندان سازد. آنچه که تیم مدیریتی بیمه ملت با هدایت اسماعیل دلفراز در نظر دارد بر مبنای یک برنامه جامع راهبردی دقیق و با تعریف شرط وظایف و اختیارات روشن و ماموریتهای هدفمند قرار گرفته که نتیجه آن بهبود مستمر کیفیت خدمات به مشتریان اعم از بیمهگذاران از حیث تنوع محصولات بیمهای و ایفای به موقع و دقیق تعهدات و صیانت از حق سهامداران از مسیر تضمین سودآوری و ثبات مالی در شرکت است. تا جایی که بیمه ملت در نظر دارد به عنوان نخستین شرکت بیمهای کشور، اوراق اتکایی با نام ابتکار بیمه ملت را به عنوان ابزاری جهت انتقال ریسک به بازار سرمایه از طریق انتشار اوراق بهادار اجرایی کند.
عملکرد مناسب در مقایسه با سایر شرکتهای بیمه
شاخصهای بازده حقوق صاحبان سهام، نسبت خسارت و هزینههای اداری و عمومی به حق بیمه، در مقایسه با سایر شرکتهای بیمه، بیانگر عملکرد مناسب در حوزه مدیریت ریسک و بهبود فرآیندهای عملیاتی است.