اقتصاد ۲۴- دولت سیزدهم از اواسط مرداد ماه فعالیت خود را آغاز خواهد کرد. از همین رو فعالان تجاری و اقتصادی کشور چشم به راه هستند تا سیاستهای جدید وارد شریان تجاری کشور شود تا بلکه فضای کنونی تجارت خارجی کشور دستخوش تغییر شود.
اما مهمترین کمکی که دولت رییسی میتواند به بخش خصوصی فعال در حوزه صادرات کشور داشته باشد چیست؟ پرهام رضایی رییس اتاق بازرگانی البرز و نایب رییس اتاق بازرگانی ایران و هند در این باره می گوید: مانع زدایی از مسیر فعالان صنعتی و تجاری کشور مهمترین عامل رشد در این حوزهها است؛ ممانعت از صدور بخشنامههای خلق الساعه و توجه ویژه به بخش خصوصی نیز میتواند در این زمینه کمک شایانی به حوزه صنعت و اقتصاد کشور داشته باشد.
وی افزود: متاسفانه سیاستهای ارزی که دولت دوازدهم در برابر صادرکنندگان در پیش گرفت به عنوان سدی در برابر عملکرد این فعالان تجاری کشور قرار گرفت و آنها را با چالشهای بزرگی مواجه کرد. در همین راستا صادرکننده برای بازگرداندن ارز حاصل از صادرات خود با چالش مواجه است. سیاستهایی که بانک مرکزی در این زمینه اتخاذ کرد نیز موجب شد که بسیاری از صادرکنندگان با سابقه و خوشنام نیز عطای صادرات را به لقایش ببخشند چرا که در موضوعات بازگشت ارز و استفاده از ارز صادراتی خود با مشکل روبرو شدند.
رییس اتاق بازرگانی البرز در ادامه گفت: تعرفههای صادراتی و وارداتی نیز کارشناسی شده نبودند و موجب بروز برخی چالشها و مشکلات شدند. میزان تولید داخل کشور کافی نبوده و با تعرفه گذاریهای بالا مشکلات جدیدی به وجود آورد. بعضی از بخشنامهها و تصمیمات یک شبه مانند سدی در در برابر صادرکنندگان قرار گرفت و موجب شد که قدرت تصمیم گیری و برنامه ریزی از آنها گرفته شود.
بیشتر بخوانید: تورم ونزوئلایی برای اقتصاد ایران!
این فعال اقتصادی کشور با اشاره به روی کار آمدن دولت سیزدهم در مرداد ماه گفت: نشست با تشکل ها، انجمنها و اتاقهای بازرگانی بهترین کمکی است که دولت آقای رییسی میتواند به فعالان بخش خصوصی کشور داشته باشد تا از لحاظ کارشناسی بتوان کمکهای خوبی به انجمنهای تخصصی فعال در حوزههای مختلف کشور کرد تا تراز تجاری کشور به خوبی مدیریت شود. این موضوع موجب خواهد شد که میزان تولید کشور و به تبع آن صادرات کشور نیز افزایش پیدا کند.
چالشهای موجود در برندسازی صنعتی کشور
رضایی در بخش دیگری از صحبتهای خود به چالشهای موجود در مسیر برندسازی در تولیدات داخلی اشاره کرد و گفت: به طور قطع برای برندسازی، در مرحله اول سیستم بانکی کشور باید به دنیا وصل باشد. ما نمیتوانیم کالایی را برند کنیم و در مارکتینگ کشورهای خارجی فعالیت کنیم، اما موفق نشویم پول آن را مستقیم به کشور وارد کنیم. امروزه در تمام دنیا صرافیها تقریبا منسوخ شده اند. در روشهای امروزی پول به صورت مستقیم به حساب فروشنده واریز میشود. عدم ارتباط بانکی ما با دیگر کشورهای دنیا موجب شده تا وقفهای در چرخه صادرات و برندسازی کشور ایجاد شود.
وی همچنین به ظرفیت بالای صادراتی کشورهای همسایه اشاره کرد و گفت: به طور قطع ما نتوانستیم از این ظرفیت بزرگ استفاده کافی و وافی را داشته باشیم و به عقیده من ما تا کنون کمتر از ۵۰ درصد این بازار را کسب کرده ایم. برای اینکه این میزان را افزایش دهیم باید ارتباط خود را با اتاقهای بازرگانی مشترک با کشورهای همسایه تقویت کنیم. با فعالان تجاری این حوزهها نشستهای b ۲ b داشته باشیم تا پل ارتباطی میان کشورما با این کشورها ایجاد شود. تمام کشورهای همسایه ایران مصرف گرا هستند؛ بنابراین ما میتوانیم بازار خوبی را در این کشورها داشته باشیم، اما متاسفانه نتوانسته ایم از فرصتها استفاده داشته باشیم. متاسفانه کشورهایی مانند ترکیه گوی سبقت را از ما ربوده اند و وارد این بازارها شده اند و سهم بازار بیشتری را به خود اختصاص داده اند.
چرا واکسن کرونای هندی به ایران نرسید؟
نایب رییس اتاق بازرگانی ایران و هند در پایان به واردات واکسن کرونا از کشور هند به ایران اشاره کرد و گفت: تصمیم بر این بود که ایران از کشور هند چند میلیون دوز واکسن کرونا دریافت کند، اما سیاستهای کشور هند بر این بود که به علت نیاز به واکسن برای واکسیناسیون داخلی فعلا از صادرات واکسن ممانعت به عمل بیاید.
منبع: گسترش نیوز