تاریخ انتشار: ۱۶:۲۳ - ۱۹ مرداد ۱۴۰۰
سخنگوی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد:

تغییر پیاپی مقررات، مناطق آزاد را دچار مشکل کرده است

مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد ایجاد ثبات رویه و مقررات در مناطق آزاد را از جمله سیاست‌های اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و گفت: تغییر مقررات این مناطق را به‌شدت دچار مشکل کرده و کارکرد‌های آن را تحت تأثیر قرار داده است.

اقتصاد ۲۴ - مرتضی شیخ‌زاده با حضور در برنامه رادیویی «گفتگوی اقتصادی»، وجود مناطق آزاد را یک فرصت بزرگ برای پیشرفت کشور به‌ویژه در شرایط تحریمی دانست و افزود: این مناطق به دلیل اینکه ساختار‌های دولتی دارند می‌توانند مأموریت‌های دولت را نیز بر عهده بگیرند.

شیخ زاده از نگاه جناحی به ساختار‌های اقتصادی مانند مناطق آزاد انتقاد و اظهار کرد: تفکر مدیران مناطق آزاد نباید یک تفکر جناحی و سیاسی باشد.

وی، به دو راهکار اشاره شده در بند ۱۰ و ۱۱ سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری گفت: در این دو بند، دقیقاً مسیر و نقطه‌ای که باید در مناطق آزاد به آن دست پیدا کرد مورد اشاره و تأکید قرار گرفته است.


بیشتر بخوانید: سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد نیازمند تأمین زیرساخت‌های اولیه است


سخنگوی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، ایجاد ثبات رویه و مقررات در مناطق آزاد را از جمله این سیاست‌ها عنوان کرد و افزود: تغییر مقررات این مناطق را به‌شدت دچار مشکل کرده و کارکرد‌های آن را تحت تأثیر قرار داده است.

شیخ زاده با بیان اینکه مناطق آزاد خارج از محدوده گمرکی قرار دارند گفت: طبق قانون مجلس ورود همه کالا‌ها به مناطق آزاد، به جز کالا‌های ممنوعه مجاز است و ورود کالا‌ها باید رویه‌های نظارتی خود را در مبادی اتصال به مناطق آزاد طی کند.

مدیر توسعه سرمایه‌گذاری و انتقال فناوری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیز در این برنامه گفت: انصاف نیست که ضربه ناشی از تحریم‌ها به بخش خصوصی که در بخش صادراتی فعالیت می‌کند و در مناطق آزاد هم مستقر است وارد شود.

محمد خضرایی منش افزود: متأسفانه خروجی مجلس در قانون‌گذاری و نظارت بر اجرای قوانین طوری است که بخش خصوصی باید هزینه ناشی از تصمیمات را بپردازد.

خضرایی منش تصریح کرد: چرا وقتی بانک مرکزی و سازمان توسعه تجارت روابطی را منعقد می‌کنند که ضربه نهایی آن به فعال بخش خصوصی مستقر در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی می‌خورد مجلس نظارت نمی‌کند؟!

وی با اشاره به حجم ۱۲ تا ۲۵ میلیارد دلار حجم صادرات و واردات به رویه‌ی قاچاق گفت: مناطق آزاد طی این سال‌ها سالانه کمتر از ۱.۵ میلیارد دلار واردات داشتند که در دو سال اخیر هم به ۷۰۰ میلیون دلار کاهش‌یافته است.

مدیر توسعه سرمایه‌گذاری و انتقال فناوری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی معتقد است اگر سیاست‌های تجارت خارجی و ابزار‌های تجارت خارجی را در کشور اصلاح کنیم موضوع اقتصاد و تجارت هم پیشرفت بسیار زیادی خواهد کرد.

منبع: فرینا
ارسال نظر