تاریخ انتشار: ۱۰:۱۰ - ۲۱ مرداد ۱۴۰۰

گرانی دوباره مرغ به دلیل کمبود نهاده

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار تهران از افزایش قیمت جهانی نهاده‌ها و به تبع آن در داخل کشور خبر داد و علت کمبود‌های اخیر را، عدم همکاری مناسب بانک مرکزی در تخصیص ارز برای واردات دانست.

اقتصاد ۲۴ - ناصر نبی‌پور، رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار تهران در گفتگو با بازارنیوز در پاسخ به این سوال که چرا مرغ و تخم مرغ پایتخت را استان‌های دیگر باید تامین کنند و آیا نمی‌توان در تهران ظرفیت‌های لازم را ایجاد کرد، گفت: چنین کاری در هیچ جای دنیا انجام نمی‌شود.

مناطقی در کشور داریم که برای پرورش مرغ گوشتی خوب است و برخی مناطق هم برای مرغ تخم گذار؛ مناطقی هم وجود دارد مانند سیستان و بلوچستان و خوزستان به دلیل شرایط محیطی‌ای که دارند، برای پرورش هیچ مرغی مناسب نیست و نهایتا یک یا دو مرکز در این استان‌ها فعال هستند.

وی افزود: نکته دیگر این است که ما آنقدر در کشور ظرفیت پرورش مرغ را‌ه‌اندازی کردیم که جوابگوی گوشت مرغ و تخم مرغ مورد نیاز جمعیت ۱۲۰ میلیونی را بدون مشکل تامین کنیم.

نبی‌پور با تاکید بر این نکته که کمبود ظرفیتی در کشور وجود ندارد، اظهار کرد: کمبود‌های گوشت مرغ و تخم مرغ به این خاطر است که برنامه ریزی دقیقی برای این بازار وجود نداشته است، جوجه نیست و نهاده‌ها گران شده و سود مرغدار آنقدر پایین است که نمی‌تواند به کار ادامه دهد.

وی تصریح کرد: در همین استان تهران که عمدتا مرغ تخم گذار پرورش داده می‌شود، باید حدود ۱۶ میلیون مرغ تخم گذار داشته باشیم که در حال حاضر این میزان ۵ و نیم میلیون است؛ لذا سرمایه گذاری خیلی سنگین شده و برگشت سرمایه اینقدر کم سود است که توانایی ادامه دادن نیست. ما در تهران ۱۳۳ مرکز پرورش مرغ تخم‌گذار داریم که ۶۸ واحد از آن‌ها فعال است و مابقی توانایی فعالیت ندارند.


بیشتر بخوانید: قاچاق مرغ از شهرستان‌ها به تهران رسید


نبی‌پور ادامه داد: برخی مناطق دور و اطراف تهران و استان‌هایی که امکان پرورش مرغ در آن‌ها است، تبدیل به ویلا شده و قیمت زمین و ملک در آن مناطق به شدت افزایش پیدا کرده است. این موجب شده که مرغداران و سرمایه گذاران در این حوزه، توانایی تامین مالی لازم را نداشته باشند. امروز گردش مالی یک مرغ داری با ۱۰۰ هزار مرغ تخم گذار، چیزی حدود ۱۵ میلیارد تومان نیاز دارد که هیچ کدام از مرغداری‌های ما ۱۵ میلیارد ندارد که بدهد، بانک‌ها هم که کمک نمی‌کنند.

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار تهران در پاسخ به میزان واردات نهاده‌های طیور گفت: در ایام خشکسالی نهاده‌های ما همه از خارج می‌آید، چون ذرت یک کالای آب بر محسوب می‌شود و ما آب یا زمین نداریم که بخواهیم این محصول را کشت کنیم. تا زمان دولت نهم و دهم، برخی شهر‌های ما از جمله مرودشت و کرمانشاه سالانه حدود ۲ تا ۳ میلیون تُن ذرت کشت می‌شد، اما با طرح خودکفایی در دولت احمدی نژاد و تکیه بر این سیاست که همه محصولی را باید در داخل تولید کنیم، چاه‌های غیرمجاز آب بسیاری احداث شد و موجب پایین رفتن سطح آب زیر زمینی و خشکسالی شد و تولید ذرت هم تقریبا به صفر رسید.

وی افزود: اکنون قیمت نهاده در بازار‌های جهانی به دلیل خشکسالی که در دنیا فراگیر شده بسیار بالا رفته و ذرت و سویا با ۳۰ درصد افزایش قیمت به فروش می‌رسد. به همین جهت، نوبت‌های آینده که وارد شود، به دلیل افزایش قیمت، بهای آن در داخل هم بالاتر رفته و با جهش قیمت نهاده مواجه خواهیم بود.

نبی‌پور با اشاره به این که کمبود‌ها به دلیل کاهش واردات نیست و واردات به میزان کافی وجود داشته، علت اصلی را تاخیر بانک مرکزی در تخصیص ارز دانست و تصریح کرد: در حال حاضر به میزان نیاز واردات انجام شده، ولی متاسفانه به دست مرغدار نرسیده یا با مشکل می‌رسد. مشکل بیشتر متوجه بانک مرکزی است که پول نمی‌دهد. اکنون نهاده در بنادر ما پر است و دپو شده، اما مرغدارمان در کشور به دنبال نهاده می‌گردد. بانک مرکزی باید ارز تخصیص بدهد و، چون تا به حال نداده، بار تخلیه نشده است؛ لذا مشکل ما مشکل برنامه ریزی و مدیریت است، نه کمبود.

منبع: بازار

ارسال نظر