تاریخ انتشار: ۱۶:۲۶ - ۲۳ مرداد ۱۴۰۰

اوضاع در افغانستان از کنترل خارج شده است

دبیر کل سازمان ملل هشدار داد که در افغانستان، اوضاع از کنترل خارج شده و خواهان توقف حملات طالبان و بازگشت این گروه به میز مذاکره شد.

اقتصاد ۲۴-آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در بین خبرنگاران در مقر اصلی این سازمان هشدار داد که در افغانستان، اوضاع از کنترل خارج شده و خواهان توقف حملات طالبان و بازگشت این گروه به میز مذاکره شد.

گوترش با اشاره به اینکه بیش از هزار نفر در ماه گذشته بر اثر درگیری‌ها به ویژه در هلمند، قندهار و هرات جان خود را از دست داده‌اند، افزود که درگیری بین نیرو‌های افغان و طالبان که به شهر‌های دیگر نیز سرایت کرد، خسارات زیادی به غیرنظامیان وارد کرده است.

وی با بیان اینکه حملات علیه غیرنظامیان نقض قوانین بشردوستانه بین المللی است و جنایت جنگی محسوب می‌شود، گفت که هدف قرار دادن زنان و روزنامه نگاران و محدودیت‌های شدید حقوق بشر در مناطق تحت کنترل طالبان بسیار نگران کننده است.

گوترش افزود: دیدن اخبار مربوط به سلب حقوق دختران و زنان افغان وحشتناک و بسیار ناراحت کننده است. به دست گرفتن قدرت از طریق جنگ یک ضرر است و این امر افغانستان را به یک جنگ داخلی طولانی مدت و انزوای کامل می‌کشاند.

آناتولی

ارسال نظر