تاریخ انتشار: ۰۹:۳۶ - ۳۰ مرداد ۱۴۰۰
در گفتگو با اقتصاد۲۴ تاکید شد:

هزینه رانندگان پیک موتوری از درآمدشان بیشتر است/ رشد ۳ تا ۵ برابری لوازم یدکی

رئیس اتحادیه حمل و نقل بار و کالای سبک و پیک موتوری گفت: مشکلات صنف ما به حدی زیاد است که تعداد دفاتر حمل و نقل و پیک موتوری از ۶۰۰ دفتر به ۲۵۰ دفتر یعنی کمتر از نصف رسیده است.

اقتصاد۲۴- پیک‌‎های موتورسوار و رانندگان وانت بار این روز‌ها از توان مالی بسیار پایینی برخوردار هستند. آن‌ها حتی از بیمه‌‎های تامین اجتماعی و تکمیلی برخوردار نیستند و به ناچار برای درمان خود و خانواده یا باید از درمان صرف نظر کنند یا بدهکار شوند. حمل و نقل کالای سبک جزو حوزه‌های شغلی است که به ویژه با تورم بالای لوازم یدکی به شدت تحت تأثیر قرار گرفته است. داود محمدی، رئیس اتحادیه حمل و نقل بار و کالای سبک و پیک موتوری درباره مشکلات این صنف می‌گوید: اعضای اتحادیه صنفی ما از کف جامعه هستند که این روز‌ها با وجود گرانی، درآمدزایی کمی دارند، اما مجبور هستند روزانه با مشکلات زیادی مواجه شوند.

پیک‌های موتوری بیمه ندارند

شغل این رانندگان غالباً به دلیل اینکه جزو مشاغل خویشفرما به حساب آمده است، از خدمات تامین اجتماعی، بازنشستگی و ... محروم مانده است. حتی یا ظهور تاکسی سرویس‌ها و پیک موتوری‌های اینترنتی و رشد مشاغل در فضای آنلاین نیز همچنان آن‌ها را خویشفرما به حساب آورده‌اند. همین امر مشکلات زیادی را برای آنان ایجاد کرده است. محمدی درباره این مشکلات تصریح می‌کند: اولین و مهمترین مشکل رانندگان نداشتن بیمه و در نتیجه امکان بازنشستگی است؛ و این مسئله موجب شده تا از خدمات درمانی نیز بی‌بهره باشیم.

او یکی دیگر از مشکلات رانندگان را هزینه‌های بالای رانندگان عنوان کرده و بیان می‌کند: طرح ترافیک ما معمولا با هزینه‌های بالایی به فروش می‌رسد. به گونه‌ای که در شرایط اقتصادی و درآمدی خانواده‌ها، اصلا صرفه اقتصادی ندارد.


بیشتر بخوانید: ماجرای واریز نشدن سهمیه بنزین تاکسی‌های اینترنتی چیست؟


او تاکید می‌کند: متاسفانه زمانی که طرح هدفمندی یارانه‌ها اجرا می‌شد، از نظر کارشناسی اتحادیه‌ها استفاده نکردند و هزینه بالای سوخت عملاً کمر حمل و نقل کشور را شکست و نفس فعالان این حوزه به شماره افتاد.

رئیس اتحادیه حمل و نقل بار و کالای سبک و پیک موتوری تصریح می‌کند: برای خودرو‌ها معمولا به طور میانگین نیاز به ۳۰ لیتر بنزین وجود دارد که روزانه حدود ۹۰ هزار تومان هزینه دارد که چیزی حدود ۳ میلیون تومان هزینه ماهانه سوخت ایجاد می‌شود. این است که هزینه و درآمد ما اصلاً مقرون به صرفه نیست. گران‌تر شدن حمل و نقل تاثیر مستقیمی بر قیمت کالا‌ها نیز دارد و خود یکی از عوامل گران شدن کالا‌ها نیز به شمار می‌رود.

رشد قیمت لوازم یدکی

محمدی با اشاره به مشکل کمبود لاستیک و گرانی لوازم یدکی می‌گوید: متاسفانه کمبود لاستیک برای رانندگان بیداد میکند. البته ممکن است در انبار‌ها به اندازه کافی موجود باشد، اما به هر حال امروزه عدم مدیریت و سازماندهی پخش آن موجب کمبود آن در بازار شده است.

وی ادامه می‌دهد:وقتی ماشین ۳۰ میلیون تومانی به قیمت ۳۰۰ میلیون می‌رسد، دیگر حساب کنید لوازم یدکی چه رشد قیمتی داشته است. طی یک سال گذشته برخی لوازم یدکی بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ درصد افزایش قیمت داشته است. لاستیک دولتی که با قیمت ۲۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسید، طی یک سال به یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسید. متاسفانه عدم وجود لوازم یدکی فابریک و اصلی نیز از مشکلات بزرگی است که این روز‌ها با آن مواجه هستیم و موجب تصادفات زیادی در جاده‌ها می‌شود.

رئیس اتحادیه حمل و نقل بار و کالای سبک و پیک موتوری با اشاره به موازی کاری شهرداری و سازمان کنترل ترافیک با اتحادیه متبوعش بیان می‌کند: رانندگان برای فعالیت باید از اتحادیه مجوز بگیرند، کما اینکه در همه اصناف چنین می‌کنند. مشکلی که اخیراً داریم این است که رانندگان را ملزم کرده‌اند تا برخی مجوز‌ها را از شهرداری بگیرند. مشکلات صنف ما به حدی زیاد است که عملا تعداد دفاتر حمل و نقل و پیک موتوری از ۶۰۰ دفتر به ۲۵۰ دفتر یعنی کمتر از نصف رسیده است.

محمدی با تاکید بر مشکلات رانندگان وانت‌بار و پیک موتوری در دوران کرونا می‌گوید: رانندگان صنف ما به صورت روزانه امرار معاش می‌کنند و تعطیلی‌های متعدد در دوره کرونا موجب شده تا به لحاظ درآمدی نیز به مشکل بر بخوریم. اتحادیه حمل و نقل بار و کالای سبک و پیک موتوری بار‌ها برای واکسیناسیون رانندگان به آقای نمکی و زالی و همچنین اتاق اصناف نامه نوشته است، اما پاسخی نگرفتیم. ما در سطح شهر مویرگی کار می‌کنیم و در تماس مستقیم با شهروندان هستیم.

ارسال نظر