اقتصاد ۲۴ -گردشگری منطقه آزاد انزلی با اجرای پروژه احداث بندر گردشگری چمخاله وارد تحول نوینی خواهد شد. این بندرگاه میتواند در حضور گردشگران خارجی در انزلی اثرگذار باشد. این بندر که با مشارکت بخش خصوصی ساخته شده است، از اواخر سال ۹۷ سال کلید خورد ه و مقرر شده اعتبار این پروژه از سوی سازمان بنادر کشور تامین شود و اما تجهیز و بهره برداری از آن به بخش خصوصی واگذار میشود.
مزیتهای منطقه ویژه اقتصادی چمخاله
بندر چمخاله به لحاظ برخورداری از پسکرانه و نزدیکی به دریا، کوهستان، جنگل و نزدیکی به مرکز استان و نیز تهران می تواند نقطه جغرافیایی مناسب برای رشد و توسعه گردشگری دریایی باشد. به این دلیل سازمان بنادر با عطف به این نکته این موضوع را مورد مطالعه و بررسی قرار داد و تصمیم به تغییر کاربری بندر چمخاله از تجاری به گردشگری گرفت.
بیشتر بخوانید: تقدیر از ۷۶ برگزیده جشنواره فرهنگی همسایه من تالاب در منطقه آزاد انزلی
هر چند که ایجاد اسکله گردشگری مارینا در بندر کاسپین واقع در منطقه آزاد انزلی مزیتهایی داشت، اما از آستارا تا گلستان تاکنون بندر مختص گردشگری و تفریحی نداشتیم و احداث بندر چمخاله مزیت خوبی برای تامین این نیاز کشور است که منجر به توسعه اقتصادی گیلان در این بخش میشود.
در حالی ایجاد بندر گردشگری چمخاله پیگیری میشد که در جلسات علنی ۱۱ و ۱۳ شهریور ۹۷ مجلس شورای اسلامی ماده واحده لایحه ایجاد ۱۰۰ منطقه ویژه اقتصادی در کشور به تصویب کرد که یکی از آنها چمخاله بود.
ساحل زیبای گردشگری
هرچه هست بندر چند منظوره چمخاله لنگرود نقش بسیار مهمی در اقتصاد گیلان و منطقه به همراه خواهد داشت. از آنجا که ساحل چمخاله لنگرود از سواحل زیبا و دیدنی کشور به شمار میرود، هر ساله مسافران زیادی از اقصی نقاط ایران برای تفریح به این شهرستان سفر میکنند. لنگرود به دلیل ویژگیهای آب و هوایی و موقعیت خاص جغرافیایی دارای مزیتهای اقتصادی مختلفی است. از همان ابتدا ۸.۳ هکتار زمین برای ساخت بندر اختصاص داده شد و همچنین برای احداث این پروژه ۴۴ میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شد. با اینحال اعتبارات در سالهای بعدی افزایش یافت.
اخیراً حمیدرضا آبایی، مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان از پیشرفت ۵۰ درصدی زیرساختهای بندر چمخاله خبر داده و گفت: برای این پروژه ۹۰ میلیارد تومان اعتبار اولیه در نظر گرفته شده که باتوجه به تورم موجود این اعتبار تا ۱۱۰ میلیارد تومان افزایش خواهد یافت.
او ادامه داد: باتوجه به مشکلاتی که در بخش تامین مصالح و سنگ مورد نیاز بوجود آمده برای تسریع در روند پروژه به مبالغ بیشتری نیاز داریم که برآورد قطعی هزینه آن صورت نگرفته، اما اینگونه به نظر میرسد برای اتمام این بندر گردشگری به یک و نیم برابر پیش بینیها منابع مالی نیاز داریم.
کسب درآمد ارزی
در حال حاضر ۳۰۰ متر از مسیر سنگی برای رسیدن به پل و عرشه در این بندر ایجاد و ساخت موج شکن در عمق ۵ متری با در نظر گرفتن وضعیت جریان گردش آب دریا و مسائل محیط زیستی، ایجاد دو دستک موج شکن در فاصله ۴۰۰ متری از ساحل برای استحصال دو هکتار و ساخت حوضچه چهار هکتاری برای ورزشهای آبی، دریایی و قایقرانی و سایر تفریحات دریایی انجام شده است. این در حالی است که طبق پیشبینیها این پروژه تا پایان سال ۱۴۰۰ به بهرهبرداری خواهد رسید.
بندر چمخاله به عنوان بندر گردشگری تعریف شده و این بندر چه در حوزه لنگرود و چه در جلگه و بالادست کوهستانی از منابع ثروت استان گیلان محسوب میشود. ورود گردشگر از طریق این بندر میتواند موجب کسب درآمد ارزی شود. به ویژه که صنعت گردشگری جزو صنایع پاک به حساب میآید. این مسئله نه تنها منطقه ویژه اقتصادی چمخاله را به مقصد هدف گردشگری تبدیل میکند، بلکه در توسعه و پیشرفت گردشگری منطقه آزاد انزلی نیز اثر خواهد داشت.