تاریخ انتشار: ۰۸:۱۴ - ۰۸ فروردين ۱۳۹۸
در گفت‌وگو با اقتصاد۲۴ عنوان شد؛

پیش‌بینی یک تحلیلگر اقتصادی از اقتصاد در سال 98: مشکلات کمتر از 97 خواهد بود

یک کارشناس اقتصادی معتقد است که مشکلات اقتصادی 98 کمتر از 97 است اما دولت باید برای سال جدید و دچار نشدن به مشکلات سال قبل تدبیر داشته باشد.

اقتصاد24 - سال 97 برای بسیاری از فعالان اقتصادی سال سختی بود. از مشکلات ارز گرفته تا بخش‌نامه‌های متعدد که هر بار مشکلات فعالان حوزه اقتصاد را دو چندان می‌کرد؛ اما مهم‌ترین چالش سال 97 چه بود و آیا مشکلات اقتصادی 98 هم مانند سال 97 خواهد بود؟

هادی حق‌شناس در این رابطه به اقتصاد24 می‌گوید: «اقتصاد سال 97 را باید از دو جنبه مورد تحلیل قرار داد. از یک طرف خروج یکجانبه آمریکا از برجام بود که از اردیبهشت ماه اثرات آن را در اقتصاد شاهد بودیم. از سوی دیگر نیز کاهش صادرات نفت ایران و کاهش درآمدهای ارزی بود. در کنار این مسائل، محدودیت‌های مبادلات پولی هم ایجاد شد و برآیند آنها سبب شد تا شاخص‌های ارزی با نوسان شدیدی روبرو شود و تا 4 برابر هم افزایش یابد».

حق‌شناس عنوان می‌کند: «شوک وارد شده در نهایت منجر به نوساناتی در شاخص ارز شد و آثار آن را در بازار کالا و پول هم شاهد بودیم. همه این مسائل در نهایت به عدم تعادل در بازار کالا منجر شد. به همین خاطر یکبار گوشت و یکبار مرغ با قیمت‌های بسیار بالا روبرو شدند و حتی اقلام دیگر هم با همین نوسانات همراه شدند.»

این تحلیلگر مسائل اقتصادی، این مشکلات را ناشی از شوک خارجی بر اقتصاد می‌داند و تاکید می‌کند: «در پایان سال 97 قدری ثبات در شاخص‌ها حاکم بود هرچند که نرخ ارز، نرخ سود یا حتی قیمت‌ها مطلوب ما نبوده و نیست اما تعادل نسبی بر بازار حاکم بود.»

دولت، تدبیر کند

حق‌شناس معتقد است که اگر دولت در سال 98 تدبیر مناسبی به خرج دهد، می‌تواند نوسانات را در سال جدید هم از بین ببرد. این تحلیلگر اقتصادی در عین حال تاکید می‌کند که وضعیت اقتصادی در سال 98 از سال 97 بدتر نخواهد بود.

به گفته وی، با نگاه به بخش‌های مهمی از اقتصاد از جمله کشاورزی، صنعت و خدمات می‌توان گفت که کشاورزی به دلیل بارش‌های نسبتا خوبی که در سال 97 شاهد بود می‌تواند وضعیت بهتری داشته باشد و به منزله یک تسکین قوی برای بخش اقتصاد باشد.

این تحلیلگر اقتصادی می‌گوید: «کاری که دولت در سال 97 کرد یعنی ساماندهی موسسات غیرمجاز و پرداخت 30 هزار میلیارد تومان در قالب خط اعتباری برای جبران خسارت‌های مردم، نکته مثبتی بود که به نظر می‌رسد آثار آن در سال 98 هم به چشم بخورد.»

انتظارات کمتر شده

به گفته وی، در سال 98 انتظارات کمتری از دولت در حوزه اقتصاد وجود دارد که همین مساله می‌تواند به تعدیل نوسانات سال 97 در سال 98 منجر شود. حق‌شناس معتقد است که دولت باید در سال آینده انضباط مالی شدیدی را رعایت کند تا بتواند مشکلات را پشت سر بگذارد.
ارسال نظر