تاریخ انتشار: ۱۰:۵۶ - ۲۹ مرداد ۱۴۰۰

افغانستان؛ کشوری با ذخایر معدنی سرشار، اما فقیر

بیشتر مردم افغانستان درحالی با فقر دست و پنجه نرم می‌کنند که این کشور دارای منابع معدنی قابل ملاحظه است.

اقتصاد ۲۴-براساس گزارش شبکه خبری «سی ان ان» بیشتر مردم افغانستان درحالی با فقر دست و پنجه نرم می‌کنند که این کشور دارای منابع معدنی قابل ملاحظه‌ای به ارزش تقریبی ۱ تریلیون دلار است.

افغانستان اگر چه به عنوان یکی از فقیرترین کشور‌های جهان به شمار می‌رود، با این حال دارای معادن قابل توجهی آهن، مس و طلا است. این کشور از لحاظ منابع لیتیوم نیز یکی از کشور‌های ثروتمند به شمار می‌رود.

کارشناسان معتقد هستند که لیتیوم به دلیل استفاده زیاد آن در ساخت باطری‌های قابل شارژ یکی از عناصر معدنی مهم در قرن ۲۱ ام خواهد بود.

آژانس بین المللی انرژی چند ماه پیش طی گزارشی از لزوم افزایش عرضه مواد معدنی، چون لیتیوم، مس، نیکل، کوبالت و دیگر عناصر معدنی نایاب به منظور مقابله با تغییرات اقلیمی شد.

به گفته محسن خان مدیر سابق بخش آسیای میانه صندوق بین المللی پول، افغانستان طی سال‌های گذشته سالانه تنها یک میلیارد دلار درآمد از بخش معدن به دست آورده است.

خان معتقد است که ۳۰ تا ۴۰ درصد از این مبلغ نیز در فساد سازمان یافته از بین می‌رود.

از سوی دیگر بسیاری از کارشناسان تحولات جدید در افغانستان و روی کار آمدن طالبان در این کشور را به مثابه فرصتی برای چین به منظور بهره برداری از پتانسیل منابع معدنی افغانستان می‌بینند.

گفتنی است چین بلافاصله پس از ورود طالبان به کابل اعلام کرد که با این گروه در تماس است.

آناتولی

ارسال نظر