تاریخ انتشار: ۱۴:۳۸ - ۲۹ مرداد ۱۴۰۰

چین سیاست سه فرزندی را قانونی کرد

چین برای افزایش نرخ زاد و ولد به طور رسمی قوانین خود را در مورد داشتن فرزند تغییر داده تا به این ترتیب به زوج‌ها اجازه دهد سه فرزند داشته باشند. این قانون امروز در نشست کنگره ملی چین به تصویب رسیده است.

اقتصاد ۲۴-دولت چین اعلام کرد که زوج‌های این کشور اجازه دارند تا سه فرزند به دنیا بیاورند.

خبرگزاری رسمی چین «شین‌هوا» پیش از این در گزارشی اعلام کرده بود که این کشور سیاست جمعیتی خود را تغییر داده و به شهروندان اجازه می‌دهد سه فرزند داشته باشند.

به گزارش این خبرگزاری، دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین در نشست امروز خود که به ریاست شی جین پینگ، رئیس جمهور این کشور برگزار شد، تصمیم به حمایت "از زوج‌هایی که تمایل دارند فرزند سوم داشته باشند" گرفته است.

در بیانیه‌ای که پس از این نشست منتشر شد، آمده است: سیاست جدید "با هدف بهبود ساختار جمعیتی چین، مقابله موثر با مشکل سالخوردگی جمعیت و حفظ مزیت منابع انسانی کشور" انجام شده است.

این تصمیم به معنای بازگشت به پیش از سیاست "تک فرزندی" که توسط دولت پکن در سال ۱۹۸۰ و با هدف کنترل رشد جمعیت اتخاذ شده بود، است.

سیاست " تک فرزندی" با توسعه اقتصادی و شهرنشینی این کشور رشد جمعیت را نیز بسیار کاهش داده بود. این موضوع با گذشت زمان منجر به افزایش سالخوردگی جمعیت و کاهش سهم جمعیت فعال شد.

دولت چین در سال ۲۰۱۳ قانون مذکور را تغییر داده و اجازه آوردن فرزند دوم را نیز به خانواده‌ها صادر کرد.

- نرخ رشد جمعیت چین طی ۱۰ سال گذشته به طور متوسط ​​۵.۳ در هزار بوده است.

دولت چین نتایج سرشماری ۱۰ ساله در پایان سال ۲۰۲۰ را در ۱۱ مه با مردم به اشتراک گذاشت.

بر اساس نتایج سرشماری ۱۰ ساله دولت چین، جمعیت این کشور که در سال ۲۰۱۰ یک میلیارد و ۳۳۹ میلیون و ۷۲۴ هزار و ۸۵۲ نفر بود، در سال ۲۰۲۰ به یک میلیارد و ۴۱۱ میلیارد و ۷۷۸ هزار و ۷۲۴ نفر رسیده است.

با نگاهی به این ارقام مشاهده می‌شود که طی ۱۰ سال گذشته حدود ۷۲ میلیون نفر یعنی ۵.۳ در هزار به جمعیت چین اضافه شده است.

نرخ زاد و ولد در چین در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال قبل از آن ۱۸ درصد کاهش یافته بود.

ارسال نظر