تاریخ انتشار: ۱۵:۴۰ - ۰۱ شهريور ۱۴۰۰

یونیسف: تغییر اقلیم زندگی یک میلیارد کودک را تهدید می‌کند

جهان در معرض یکی از تبعات تغییرات اقلیمی، نظیر موج گرمایش، سیل، طوفان، خشکسالی و آلودگی هوا هستند، اما یک میلیارد کودک شهروند ۳۳ کشور همزمان با سه تا چهار مورد از تبعات تغییرات اقلیمی درگیر هستند.

اقتصاد ۲۴-صندوق کودکان ملل متحد، یونیسف، در گزارش جدید خود می‌گوید تقریباً نیمی از جمعیت ۲.۲ میلیارد نفری کودکان جهان در معرض «ریسک بالای» تغییرات اقلیمی هستند.
رئیس این نهاد وابسته به سازمان ملل، وضعیت را «بصورت غیرقابل تصوری وخیم» توصیف کرده است.
بر اساس گزارشی که یونیسف روز جمعه ۲۹ مرداد در سایت رسمی خود منتشر کرده، تقریباً تمام کودکان جهان در معرض یکی از تبعات تغییرات اقلیمی، نظیر موج گرمایش، سیل، طوفان، خشکسالی و آلودگی هوا هستند، اما یک میلیارد کودک شهروند ۳۳ کشور همزمان با سه تا چهار مورد از تبعات تغییرات اقلیمی درگیر هستند.

این کشور‌ها بیشتر شامل هند، نیجریه، فیلیپین و بسیاری از کشور‌های زیرصحرای آفریقا (آفریقای سیاه) هستند.
بیشترین کودکان در معرض ریسک، آن‌هایی هستند که در کشور‌های درگیر خشکسالی و بحران آبی زندگی می‌کنند.
یونیسف می‌گوید ۹۲۰ میلیون کودک در کشور‌هایی زندگی می‌کنند که با کمبود آب مواجه‌اند. ایران نیز سالهاست با بحران آب مواجه است.
این گزارش می‌افزاید ۱۰ کشور مسئول انتشار ۷۰ درصد از گاز‌های گلخانه‌ای نظیر کربن دی‌اکسید در جهان هستند. ایران ششمین منتشر کننده بزرگ گاز‌های گلخانه‌ای جهان است.
انتشار گاز‌های گلخانه‌ای در جهان که مهمترین عامل گرمایش زمین و تغییرات اقلیمی است، سالانه به ۳۳ میلیارد تن می‌رسد که ۷۸۰ میلیون تن آن توسط ایران راهی فضا می‌شود.

ارسال نظر