تاریخ انتشار: ۱۰:۳۰ - ۰۲ شهريور ۱۴۰۰
کمیسیون عمران مجلس در موافقت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی:

قاسمی برای ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی برنامه دارد

عبدالجلال ایری در نشست علنی مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت رستم قاسمی وزیر پیشنهادی وزارتخانه راه و شهرسازی دولت سیزدهم از موافقت کمیسیون عمران با وزیر پیشنهادی راه و پهرسازی خبر داد.

اقتصاد ۲۴- عبدالجلال ایری در نشست علنی مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت رستم قاسمی وزیر پیشنهادی وزارتخانه راه و شهرسازی دولت سیزدهم، گزارش کمیسیون عمران را در خصوص برنامه‌های پیشنهادی این وزیر قرائت کرد.

عبدالجلال ایری متن گزارش کمیسیون عمران مجلس را به این ترتیب قرائت کرد:

هیأت رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی

با سلام و احترام.

مستند به ماده (۲۰۲) آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، به پیوست گزارش کمیسیون عمران در خصوص بررسی صلاحیت و برنامه‌های ارائه شده آقای مهندس رستم قاسمی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی به منظور قرائت در صحن علنی ارائه می‌شود.

گزارش کمیسیون عمران در خصوص بررسی صلاحیت و برنامه ­های ارائه شده آقای مهندس رستم قاسمی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی

مقدمه:

مطابق ماده ۵۵ قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی و در رابطه با راه و ترابری، مسکن، عمران شهری، عمران روستایی و امور عمرانی شهرداری‌ها و دهیاری ها، وزارت راه و شهرسازی به عنوان وزارتخانه مرتبط با کمیسیون عمران وفق ماده ۲۰۲ آیین نامه داخلی ارجاع و جلساتی در تاریخ ۲۳ مردادماه ۱۴۰۰ از ساعت ۱۰ تا ۱۲:۳۰ و ۲۶ مردادماه ۱۴۰۰ از ساعت ۱۴ تا ۱۶ با حضور کلیه اعضا و وزیر پیشنهادی تشکیل گردید. در این جلسه وزیر پیشنهادی سوابق، دیدگاه‌ها و برنامه‌های مدون خود را ارائه و اعضای کمیسیون دغدغه ­ها، اولویت‌ها و انتظارات خود را بیان نمودند.

شرح استعلامات

طی نامه شماره ۴۳۶۳۸/۵۲/د مورخ ۲۴ مردادماه ۱۴۰۰ از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اصالت مدرک تحصیلی ایشان استعلام و مدرک کارشناسی ارشد مهندسی عمران از دانشگاه صنعتی امیرکبیر ایشان تایید شد.

شرح توضیحات و تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی در کمیسیون

مهمترین برنامه‌ها و تعهدات وزیر پیشنهادی در ارتباط با موضوعات تخصصی کمیسیون عبارتند از:

حوزه مسکن و شهرسازی

- راهبری ساخت سالانه یک‌میلیون واحد مسکونی با تحلیل تقاضای مؤثر در محدوده و حریم قانونی شهر‌های موجود، با تمرکز ویژه بر بافت‌های فرسوده شهری

- توسعه محدوده شهر‌ها با اولویت شهر‌های کوچک و متوسط جهت فراهم‌سازی امکان ساخت واحد مسکونی با در نظر گرفتن حفاظت از اراضی کشاورزی مرغوب

- توسعه و افزایش سرعت قطار‌های حومه‌ای به‌منظور کاهش زمان سفر به شهر‌های اقماری و جدید

- مشارکت درتوان افزایی اقتصادی دهک‌های کم‌درآمد برای تهیه مسکن و خانه‌دار شدن آن‌ها

- بازنگری سیاست‌های آمایش سرزمینی و توسعه ملی جهت توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل و جلوگیری از توسعه بدون توجه به زیرساخت‌های حمل‌ونقلی

- احیا و توسعه یکپارچه هویت اسلامی در شهرسازی شهر‌های زیارتی

- تدوین سند ملی و پیاده‌سازی پروژه افزایش تاب‌آوری شهر‌ها در مقابل حوادث غیرمترقبه

- تکمیل توسعه زیرساخت‌های امنیتی، درمانی، آموزشی، رفاهی و تفریحی برای سکونت پذیر کردن در شهر‌ها و شهرک‌های جدید و اقماری

- یکپارچه‌سازی نظام طرح‌ریزی و کنترل بین شهر و روستا (در سطوح ملی و ناحیه‌ای)

- تدوین و اجرای برنامه‌های عرضه مسکن قابل استطاعت و گسترش فضا‌های عمومی در چارچوب برنامه ملی بازآفرینی

- بازآفرینی بافت‌های فرسوده با اولویت حفظ هویت تاریخی و فرهنگی محلات

- ضمانت اجرایی برای تحقق مواد ۴، ۵، ۶ و ۱۴ قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن.

- بازسازی و ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی و توسعه شبکه آب‌رسانی و فاضلاب و مراکز امنیتی، درمانی، آموزشی، رفاهی و تفریحی

- فعال‌سازی ستاد ملی بازآفرینی پایدار شهری جهت تحقق اهداف و سیاست‌های سند ملی بازآفرینی

- اصلاح محله محور بافت فرسوده با محوریت نهاد‌های توسعه‌گر واسط بین مردم و دولت

‌- تقویت نظام کنترل کیفیت قبل، حین و بعد از اجرای پروژه‌های ساختمانی و عمرانی با هدف کاهش سهم هزینه‌ها در تولید ناخالص ملی

- هماهنگی جهت ایجاد بازار تهاتری مصالح ساختمانی با تجهیز منابع بانکی

- ساخت بیمارستان‌های مجهز و ویژه جهت تأمین نیاز‌ها در زمان شیوع بیماری‌های همه‌گیر و یا بروز بلایای طبیعی متناسب به توزیع جمعیت در سطح کشور

- حمایت از فعالیت توسعه­ گر‌ها و انبوه‌سازان از طریق واگذاری مدیریت و راهبری اجرای طرح‌ها و برنامه‌های عمرانی و بازآفرینی به آن‌ها

- اصلاح ساختار و روش‌های کنترل اجرای ساختمان

- ارتقای دانش فنی و مهندسی صاحبان حرفه و افزایش آگاهی و دانش عمومی

- بازنگری در مقررات ملی ساختمان

- ایجاد تقارن اطلاعات بین سازندگان و خریداران در قالب ساز و کار‌های رتبه‌بندی سازندگان، مهندسان ناظر و مهندسان مجری و ثبت اطلاعات و بازخورد‌ها مبتنی بر کیفیت ساخت

- دریافت بخشی از خسارات ساختمان‌های آسیب‎دیده به دلیل کیفیت پایین ساخت از مهندس مجری و مهندس ناظر

- افزایش مشوق‎هایی برای به‌کارگیری روش‌های صنعتی ازجمله تخفیف در عوارض و اختصاص یارانه

- حمایت از ایجاد شرکت‌های ساختمانی دارنده فناوری‌های نوین ساخت با کمک در سرمایه‌گذاری اولیه ایجاد کارخانه و واگذاری اراضی دولتی به‌صورت اجاره

- ترویج و کنترل الگوی معماری و نمای ساختمان‌ها در راستای توسعه پایدار و مبتنی بر الگوی ایرانی-اسلامی

- ارائه الگو‌های ساخت‌وساز متناسب با شرایط زمینه‌ای (فرهنگی، اجتماعی و اقلیمی)

حوزه راه و ترابری

- اصلاح ساختار و نظام کسب‌وکار در سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه بخش حمل‌ونقل

- آماده‌سازی لایحه جذب سرمایه برای توسعه پروژه‌های زیرساختی به‌منظور متحول کردن نظام جذب سرمایه

- نظام‌مند نمودن مکانیزم قیمت‌گذاری، عوارض و تعرفه‌های حمل‌ونقل بار و مسافر داخلی با رویکرد حداکثر سازی مازاد منافع مصرف‌کنندگان

- توسعه هوانوردی عمومی و فعال‌سازی فرودگاه‌های غیرفعال و کم تردد

-اصلاح مقررات و ضوابط جهت الزام شرکت‌های هواپیمایی به اصلاح ساختار کسب‌وکار، منجر به کاهش هزینه‌های عملیاتی و قیمت بلیت

- بهره‌گیری از دیپلماسی حمل‌ونقل با تأکید بر ایجاد ائتلاف‌های دو و چندجانبه ترانزیتی با کشور‌های منطقه

- همسوسازی اقدامات مرتبط با توسعه زیرساخت‌های زمینی و مستحدثات آن در مناطق مرزی کشور

- استقرار نظام یکپارچه‌سازی هوشمند پایانه‌های مرزی در کشور

- تعریف شبکه ترانزیت ایران ITN)) در راستای تعریف کریدور توسعه‌ای ایران

- استقرار نظام مدیریت واحد کریدور‌های حمل‌ونقل بین‌المللی عبوری از کشور

- تکمیل و توسعه اتصالات ریلی با کشور‌های همسایه به‌منظور اتصال کامل شبکه ریلی کشور به کریدور‌های ترانزیتی منطقه

- ایجاد هماهنگی حداکثری بین بخش‌های حمل‌ونقل دریایی، جاده‌ای و ریلی

- بهبود فرآیند‌ها و اصلاح مقررات جهت افزایش پرواز‌های عبوری بین‌المللی از آسمان ایران

- توسعه و تقویت سیستم‌های ناوبری و مدیریت فضای عبوری کشور

- برقراری خطوط کشتیرانی منظم بین قطب‌های تجاری و بندری جهان با بندر‌های کشور

- راه‌اندازی خطوط برنامه‌ای و رقابتی رو-رو در بنادرشمالی حاشیه دریای خزر

- تبدیل بندر چابهار به مرکز ثقل نقش‌آفرینی کلیه ذینفعان بین‌المللی و منطقه‌ای در حوزه تجارت و حمل‌ونقل

- استقرار نظام مدیریت هوشمند نگهداری راه‌ها PMS)) و مدیریت نگهداری پل‌ها BMS)) با تأکید بر بهره‌گیری از فناوری‌های روز و سامانه‌های اطلاعاتی نوین نظیر GIS

- ایجاد بنادر نسل جدید در کشور (نسل سوم، چهارم و پنجم)

- ترغیب مشارکت بخش خصوصی جهت سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های لجستیکی بندر‌ها

- حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در تأمین تجهیزات عملیاتی بخش حمل‌ونقل

- بهبود مستمر سازوکار پایش و تخصیص سوخت به ناوگان حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای از طریق مدل‌های هوشمند

- تأمین و تولید انواع واگن‌های باری به‌منظور افزایش ظرفیت حمل‌ونقل بار از طریق ریل

- اجرای طرح ارتقای نهاد راهبر ایمنی راه در ایران

- استقرار سامانه پایش مدیریت حریم راه‌ها و رسیدگی به حل‌وفصل تعارضات به حریم راه‌ها

- پیاده‌سازی برنامه جامع سیستماتیک " مدیریت ریسک‌های ایمنی و سوانح " در خطوط ریلی با بهره‌گیری از فناوری‌های روز جهان و بومی‌سازی آن‌ها

- حذف کلیه اسناد و اوراق حمل به‌صورت فیزیکی و ایجاد سیستم یکپارچه الکترونیکی

- ساماندهی حمل‌ونقل بار و محصولات نواحی روستایی با تأکید بر همسوسازی این اقدامات

- حمایت از راه‌اندازی و فعالیت شرکت‌های حمل‌ونقل هوشمند بزرگ‌مقیاس و طرف سوم

- اجرای طرح جامع توسعه شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با بهره‌گیری از مزایای قوانین مناطق آزاد و ویژه با چشم‌انداز تبدیل‌شدن به قطب اول بار کشور و پلتفرم حمل و نقل چند وجهی

- افزایش سفر‌های قطار‌های باری برنامه‌ای و اولویت‌بندی اختصاص بار‌های داخلی و بین‌المللی به آن‌ها بر اساس شاخص‌های صرفه اقتصادی و عملکردی

- بهبود تجهیزات و فرآیند‌های تخلیه و بارگیری به‌ویژه در بندر‌ها

- بازنگری و بهبود فرآیند‌های بندری به‌منظور کاهش زمان توقف کالا در بندر‌ها

- پیگیری جهت تعدیل نرخ سوخت هواپیمای باری به‌منظور تقویت خطوط کارگو ایرانی و ایجاد رونق در لجستیک کشور

- ساماندهی حمل‌ونقل عمومی مسافر روستایی از طریق شناسایی محور‌های مواصلاتی پرتردد و پر تقاضا

- شناسایی نقاط مستعد احداث مجتمع‌های خدمات رفاهی بین‌راهی درراه‌های شریانی

- بازمهندسی شبکه حمل‌ونقل جاده‌ای کشور جهت تقسیم‌بندی هوشمندانه آن‌ها ازلحاظ عملکرد ترافیکی و سطح سرویس آن‌ها و برنامه‌ریزی جهت مدیریت هوشمندانه شبکه راه‌ها

- راه‌اندازی قطار‌های گردشگری در مسیر‌های گردشگری جذاب ریلی

- ساماندهی، تکمیل و توسعه قطار‌های حومه‌ای به‌عنوان حلقه ریلی واسط میان کلان‌شهر‌ها با سکونت‌گاه‌های کوچک‌تر در حومه و شهر‌های جدید

- تسریع و تسهیل در توسعه صنعت بانکرینگ

- به سرانجام رساندن طرح جامع حمل‌ونقل کشور

- به‌روزرسانی و تکمیل سامانه پایش و هشدار سیلاب در کشور

- تعمیق و گسترش مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی

- اجرای طرح یکپارچگی خطوط ریلی درون‌شهری با برون‌شهری

- ایجاد یکپارچگی و ارتقای سطح سرویس شبکه ریلی و جاده‌ای در مسیر کریدور‌های حمل‌ونقل بین‌المللی

- بررسی معیار‌های عمومی برنامه وزیر پیشنهادی

- در حدود ۱۷۵ عنوان برنامه در حوزه مسکن و شهرسازی و راه و ترابری در برنامه پیشنهادی ایشان تدوین شده است که از لحاظ تناسب، واقع گرایی، صراحت، انسجام، جامعیت و آینده نگری مطلوب و از لحاظ شفافیت، سنجش پذیری و زمانبندی متوسط ارزیابی می­شود.

- انطباق برنامه­های ارائه شده با اسناد بالادستی

- برنامه‌های تدوین شده ایشان از لحاظ انطباق با قانون اساسی، سیاست‌های کلی نظام، برنامه ششم توسعه و قوانین تکلیفی وزارتخانه ذیربط کاملا همسو و مرتبط می‌باشد.

- بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی

- با توجه به سوابق تحصیلی و پیشینه اجرایی ایشان در سمت وزارت نفت و فرماندهی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا علیه السلام و برنامه‌های پیشنهادی، کمیسیون ایشان را در خصوص قانونمندی و قانون‌گرایی، انتخاب و به کارگیری مدیران صالح و کارآمد، عدالت، مبارزه‌طلبی با فساد و افزون‌طلبی، سبک و شیوه مدیریتی و حکمرانی انقلابی، عزت ملی، روابط خارجی و مرزبندی با دشمن و مردم‌گرایی و تعامل با نمایندگان مجلس، فردی توانمند و شایسته ارزیابی نمود.

- نتیجه­ گیری (نظر نهایی کمیسیون)

- کمیسیون ایشان را شایسته تصدی وزارت راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران تشخیص داد.

- ملاحظات ویژه (ابهامات، پیشنهادات، انتظارات و موارد لازم به توضیح در صحن علنی)

- کمیسیون انتظار دارد ایشان به صورت ویژه ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال، توسعه، نگهداری و ایجاد راه‌های روستایی و توسعه حمل و نقل بین المللی را در اولویت برنامه‌های اجرایی آن وزارتخانه قرار دهد. /

ارسال نظر