تاریخ انتشار: ۲۰:۴۲ - ۰۲ شهريور ۱۴۰۰

دعوت سازمان ملل از کشور‌ها برای تشویق طالبان به احترام به حقوق بشر

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل کشور‌ها را به استفاده از نفوذ خود برای ترغیب طالبان به احترام به حقوق بشر دعوت کرد.

اقتصاد ۲۴-میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در سی و یکمین نشست شورای حقوق بشر با موضوع افغانستان به شرکت کنندگان خطاب کرد.

او با بیان اینکه کشور‌های همسایه افغانستان برای میزبانی از پناهجویان به حمایت مالی و تدارکاتی نیاز خواهند داشت، گفت: تمام کشور‌ها را به استفاده از نفوذ خود برای ترغیب طالبان به احترام به حقوق بشر دعوت می‌کنم. به‌ویژه کشور‌های دارای اکثریت مسلمان می‌توانند تجارب موفق خود در خصوص انتباق هنجر‌های بین‌المللی حقوق بشر با مذهب و فرهنگشان را به اشتراک بگذارند.

باشله خاطرنشان کرد: سازمان ملل در خصوص کمک به نیازمندان، حمایت از تلاش‌ها برای دستیابی به صلح و ثبات و نیز احیای حقوق و عزت تمام افغان‌ها مصمم است. در حالی که حقوق اساسی بشر در تعادل است؛ دفتر من برای وضع مجدد مقررات مربوط به نظارت بر موارد نقض حقوق بشر در اسرع‌وقت وارد عمل خواهد شد.

این مقام سازمان ملل طالبان را علاوه بر احترام به حقوق مردم رنج کشیده از درگیری‌های ده‌ها ساله، به برقراری مجدد انسجام و آشتی اجتماعی و پذیرش هنجار‌های حقوق بشر و یک دولت پاسخگو دعوت کرد.

باشله شورای حقوق بشر را به تشکیل یک سازوکار برای نظارت بر پایبندی طالبان به تعهدات خود و روند حقوق بشر در افغانستان فراخوانده و تاکید کرد که همکاری نزدیک و واضح کشور‌های عضو به طالبان پیامی ارسال خواهد کرد که بازگشت این گروه به اقدامات قبلی خود نه اکنون و نه در آینده مورد پذیرش جامعه بین‌المللی قرار نخواهد گرفت.

آناتولی

ارسال نظر