اقتصاد24- مهدی نوید ادهم (دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش) با اشاره به کیفیت نامطلوب برخی مدارس و تمایل برخی والدین به آموزش فرزندانشان در خانه گفت: در آموزش و پرورش و در مدرسه صرفا انتقال دانش نمیکنیم، بلکه مجموعه اطلاعات، معلومات و محفوظات مهم است. نباید اینگونه فکر کرد که اگر دانشآموز در مدرسه ریاضی، فیزیک و شیمی میآموزد، پس در جایی غیر از مدرسه نیز میتواند اینها را بیاموزد.
وی با بیان اینکه مدرسه محیطی است که تربیت سیاسی، اجتماعی و اخلاقی در آن رخ میدهد، گفت: در مدرسه تربیت به مفهوم دقیق کلمه اتفاق میافتد، بچهها در کنار هم زندگی کردن را میآموزند، بنابراین من به همه خانوادهها تاکید میکنم که فرزندانشان را در مدرسه ثبتنام کنند و اگر مدرسهای هست که هدف و خواست آنها را تامین میکند به آن مراجعه کنند.
ادهم در خصوص حواشی که برخی مدارس غیردولتی ایجاد کردهاند و باعث شده دیدگاهها نسبت به مدارس دولتی نیز تغییر کند، گفت: من متاسفم که عملکرد بسیار محدود مدارس و به طور مثال مدارس غیرانتفاعی در تهران سبب شده حسی در بسیاری از افراد به وجود بیاید که مدارس دولتی کیفیت ندارد. این احساس به هیچ وجه حس درستی نیست. در بسیاری از استانها و شهرستانهای مختلف مدیران و معلمان ما صمیمی و توانمند در اختیار دانش آموزان هستند. اینطور نیست که مدراس دولتی ما در همه جهات ضعیفتر از مدارس غیردولتی باشد و به هیچ وجه نمیتوان این را اثبات کرد.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش افزود: نمرات دانش آموزان مدارس دولتی در امتحانات مختلف و حتی در کنکور نشان میدهد که مدارس خوب دولتی در استانها و شهرستانها وجود دارد. همچنین معلمان بسیار خوبی در مدارس دولتی به نسبت مدراس غیردولتی هستند. این فضایی که از نظر تربیتی در برخی کلانشهرها مثل تهران وجود دارد، در کل کشور تصویری از آموزش و پرورش به وجود آورده که به هیچ وجه ما آن را تایید نمیکنیم.
ادهم در ادامه با بیان اینکه آمار، ارقام، گزارش و تحقیقها این را نشان میدهد که مدارس دولتی باکیفیت و قابل دفاعی در سطح کشور داریم که از بسیاری مدارس غیردولتی برتر هستند و خدمات خوبی را ارائه میدهند، گفت: در تهران هم ما مدارس غیردولتی خوب و توانمندی داریم که امکانات مالی بسیار خوبی دارند و خدمات خوبی را ارائه میدهند، اما این به معنای عدم مطلوبیت مدارس دولتی در سایر استانها و شهرستانها نیست.
وی در واکنش به این مساله که برخی از والدین ترجیح میدهند، در خانه به فرزندان خود آموزش دهند تا اینکه آنها را مدرسه بفرستند، گفت: باید دست به دست بدهیم و با این پدیده مقابله کنیم. حضور دانشآموزان در مدرسه و ثبتنام حق طبیعی آنهاست. همچنین وظیفه نظام آموزش و پرورش و والدین نیز هست. ضمن اینکه در قوانین مشابه سند تحول و حتی قوانینی که سالهای قبل از انقلاب به توافق رسیده تاکید بر این است که پدرها و مادرها موظفاند، فرندانشان را در مدارس ثبتنام کنند. بنابراین عدم ثبتنام در مدرسه هم یک خلاف است و هم نادیده گرفتن حق کودکان تلقی میشود. برخی از پدر و مادرها میگویند مدارس کیفیت ندارد، در عین حال همه تلاش وزارت آموزش و پرورش این است که محیط مدرسه محیط امن، سالم و باکیفیت باشد.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش اضافه کرد: اگر در یک مدرسهای اتفاقی میافتد، نسبت به ۱۰۵، ۱۰۶ هزار مدرسه عدد بالایی نیست که باعث نگرانی مدیر و پدر و مادران شود. اگر هم اتفاقی پررنگ میشود به خاطر فضای مجازی و رسانهها است و من همواره به خبرنگاران گفتهام این نوع مسائل را بیش از اندازه بزرگ نکنند که باعث رنجش خاطر و نگرانی خانوادهها میشود. من هم قبول دارم و به هیچ وجه این خطاها را تایید نمیکنیم و قطعا با آن برخورد خواهیم کرد، اما نباید این اطلاع رسانی به گونهای باشد که در خانوادهها اضطراب ایجاد کند و آنها فرزندانشان را به مدرسه نفرستند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا عدم اطلاع رسانی در این زمینه چشم پوشی از آن واقعه نیست؟ گفت: خیر، اینطور نیست. من با نفس اطلاع رسانی موفق هستم و هر چیزی را باید به حد خودش به آن پرداخت. قطعا در اینگونه مواقع باید برخورد و اطلاعرسانی صورت بگیرد و همچنین پدر و مادرها باید هوشیار باشند و هم خودشان آموزشهای لازم را ببینند و هم به فرزندانشان آموزش بدهند.
ادهم ادامه داد: به عنوان مثال پس از مسالهای که در مدرسه معین رخ داد، به طور جد شورای عالی انقلاب فرهنگی به دنبال این است که مصوبهای داشته باشد و آموزش تربیت جنسی کودکان و نوجوانان را در یک چارچوب مشخص مبتنی بر فرهنگ و ارزشهای ایرانی- اسلامی امکانپذیر کند. طوری که بتوان این آموزشها و تربیتها را با رعایت همه اصول آموزشی و تربیتی توسط مدارس و غیرمدارس داشته باشیم. اگر مرکز یا واحدی بخواهد با تبلیغات دانشآموزان را از رفتن به مدرسه منع کند، این کاملا خلاف قانون است و دستگاهها، آموزش و پرورش و نیروی انتظامی حتما با آن برخورد خواهند کرد.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که آماری در خصوص دانشآموزانی که والدینشان آنها را به مدرسه نمیفرستند، دارید؟ گفت: ما آماری نداریم اما یکی از کارهایی که همکاران ما در سطح کشور انجام میدهند، این است که بچههای لازمالتعلیم را شناسی و ردیابی میکنند تا آنها در مدرسه حضور داشته باشند. خوشبختانه سیستم آماری ما در آموزش ابتدایی در سازمان نهضت سوادآموزی به گونهای است که ما حتی بچهها را به اسم میشناسیم که آیا در مدرسهای ثبت نام کردند یا نه؟ ما موفق شدیم میزان تحت پوشش بردن افراد لازمالتعلیم را به مرحله و درصد خوبی برسانیم.
وی در پاسخ به این سوال که بعد از اتفاقی که در مدرسه معین رخ داد قرار شد که مدیران و معلمان تحت یک سنجش سلامت روانی قرار بگیرند، این اقدام به کجا رسید؟ گفت: ما در واقع در راستای همین کار سنجش صلاحیت حرفهای و عمومی معلمان و مدیران را در نظر گرفتیم که یک آیتم آن سنجش سلامت روانی است. برای ورود معلمان به صحنه تعلیم و تربیت ضوابطی داریم که یکی از آن ضوابط سلامت روانی دانشجو معلمان و یا داوطلبانِ حضور در آموزش و پرورش است.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: روی دانشجو معلمان و یا داوطلبان حضور در آموزش و پرورش انواع و اقسام سنجشها انجام میشود. همانطور که برای قد و وضعیتهای جسمانی معلم یک سری ضابطه داریم، برای سلامت روانی هم ضابطه داریم. اگر در طول این ۳۰ سال معلمی به دلایل مختلف مشکل جسمی برایش پیش آمده باشد، باید به موقع برای آن تصمیم بگیریم، همین تصمیم باید در رابطه با سلامت روانی هم صورت بگیرد، زیرا ممکن است به دلایل مختلف آسیبهایی روانی برای فرد به وجود بیاید که آن هم موردی است.
منبع: ایلنا