تاریخ انتشار: ۱۶:۱۳ - ۰۹ شهريور ۱۴۰۰

آمریکا رسما پایان حضور ۲۰ ساله خود در افغانستان را اعلام کرد

خرین هواپیمای آمریکایی ساعتی پیش فرودگاه کابل را ترک کرده و حضور ۲۰ ساله ایالات متحده در افغانستان پایان یافت.

اقتصاد ۲۴-ایالات متحده آمریکا امشب دوشنبه از اتمام تلاش‌های خود برای خروج همه نیرو‌های خود از افغانستان خبر داد و به طولانی‌ترین جنگ در تاریخ آمریکا پایان داد.

ژنرال فرانک مک کنزی، رئیس فرماندهی مرکزی آمریکا نتیجه خروج و تلاش‌های نظامی برای تخلیه آمریکایی‌ها و افغان‌های در معرض خطر را از این کشور جنگ زده تائید کرد.

وی به خبرنگاران گفت: «در حالی که تخلیه نظامی به پایان رسیده است، ماموریت دیپلماتیک برای اطمینان از شهروندان آمریکایی دیگر و افغان‌های واجد شرایط که مایل به ترک هستند ادامه می‌یابد. خروج امشب هم پایان بخش نظامی تخلیه را نشان می‌دهد و در واقع این پایان مأموریت تقریباً ۲۰ ساله‌ای است که اندکی پس از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ آغاز شد».

در همین حال ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان در حساب توئیتر خود اعلام کرد: «ساعت ۰۰:۰۰ امشب آخرین نظامیان آمریکایی از فرودگاه کابل خارج شدند. با این حال کشور ما کاملا آزاد و مستقل شد. صدا‌های شلیک در شهر کابل شلیک‌های خوشی است، شهروندان کابل نگران نشوند. ما در صدد کنترل آن هستیم».

پایان حضور آمریکا

دولت ایالات متحده در ۲۹ فوریه ۲۰۲۰ متعهد شد که تمام نیرو‌های خود را تا ۱ مه ۲۰۲۱ به عنوان بخشی از توافق با طالبان در دوحه پایتخت قطر از افغانستان خارج کند.

با این حال، جو بایدن که در ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱ به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده آغاز به کار کرد گفت که خروج به مهلت اول ماه مه نخواهد رسید و سپس اعلام کرد که این خروج تا سالگرد ۱۱ سپتامبر به پایان می‌رسد.

به دنبال محاصره طالبان توسط طالبان و خروج اشرف غنی رئیس جمهور سابق این کشور در ۱۵ اوت، شهر را بدون درگیری کنترل کردند.

آناتولی

ارسال نظر