تاریخ انتشار: ۱۳:۰۱ - ۱۱ شهريور ۱۴۰۰
صنعت کشور مانند خودروی بدون راهنما است

افزایش نرخ ارز انگیزه تولیدکنندگان را نابود می‌کند

نایب رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: دنیا برای خود استراتژی صنعتی نوشته است، کمااینکه می‌بینیم چین که زمانی پوشاک تولید می‌کرد امروز وارد صنایع هایتک شده‌اند، یعنی استراتژی خود را تغییر داده‌اند. اما ما هنوز تکلیفمان با خودمان مشخص نیست.

اقتصاد۲۴ - نیما بصیری طهرانی در مورد افزایش نرخ ارز و تاثیر آن بر صنایع اظهار کرد: تغییرات نرخ ارز ارتباط مستقیمی با کالای تولیدی و تولیدکننده دارد. با افزایش قیمت ارز در درجه اول تولیدکننده تمایلی به تولید کالا با قیمت ثابت که سازمان حمایت و دستگاه‌های نظارتی روی آن نظارت دارد نخواهد داشت.

در درجه دوم باید توجه داشت که ثبات قیمت مواد اولیه یکی از مهم‌ترین عواملی است که روی کار تولیدکننده تاثیر می‌گذارد. چراکه در صورت تامین آن می‌تواند تمرکز خود را تنها بر تولید محصول نهایی قرار داده و نسبت به رشد آن اقدام کند، نه اینکه همه فکر او تامین یا جایگزینی مواد اولیه محصولی باشد که تعهد به فروش آن دارد یا با جایی برای آن قرارداد بسته است، ولی نمی‌تواند مواد اولیه آن را جایگزین کند.

بصیری در ادامه اضافه کرد: تاثیر نرخ دلار بر قیمت مواد اولیه هر کالایی متفاوت است، برای یک کالا ۹۰ درصد مواد اولیه، وارداتی است و برای یک کالا تنها ۱۰ درصد. بسیاری از صنایع اصلا از افزایش نرخ ارز بهره‌مند می‌شوند چراکه مواد اولیه وارداتی ندارند، اما صادرات دارند بنابراین از افزایش قیمت دلار خرسند هم می‌شوند.


بیشتربخوانید:پشت پرده طرح‌های وزیر پیشنهادی صنعت چیست؟/ برای صنعت جزیره‌ای تصمیم نگیرید!


وی با تاکید بر اهمیت تنظیم سند استراتژی صنعتی کشور بیان کرد: از آنجا که ما چیزی به نام استراتژی صنعتی در کشور ننوشته‌ایم، نمی‌توانیم به طور دقیق در مورد این تاثیرات صحبت کنیم. صنعت ما مانند خودرویی است که هیچکدام از راهنما‌های آن کار نمی‌کند. اگر قبض جریمه بیاید به این دلیل است که نمی‌دانستید سرعت به چه میزان است. اگر بنزین تمام شود یا رادیاتور منفجر شد به این دلیل است که هیچ نشانی از آن وجود نداشته، صنعت هم همینطور بوده و وزارت صمت استراتژی صنعتی ننوشته است. یک بار توسط آقای نعمت‌زاده و همکاری آقای ابویی مهریزی نوشته شد، اما آنقدر از آن عیب و ایراد گرفتند که مغفول ماند.

نایب رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: دنیا برای خود استراتژی صنعتی نوشته است، کمااینکه می‌بینیم چین که زمانی پوشاک تولید می‌کرد امروز وارد صنایع هایتک شده‌اند، یعنی استراتژی خود را تغییر داده‌اند. اما ما هنوز تکلیف‌مان با خودمان مشخص نیست، روی نفت، گاز و پتروشیمی جلو می‌رویم که آن‌ها را هم نمی‌توانیم مدیریت کنیم و می‌بینیم که پتروشیمی هر روز افزایش قیمت پیدا می‌کند؛ بنابراین بدون استراتژی صنعتی نمی‌توانیم هیچ یک از این مسائل را به طور ریشه‌ای حل کنیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در صورت ادامه روند افزایشی قیمت ارز وضعیت صنایع چگونه خواهد بود گفت: چهل سال است که نوسانات نرخ ارز به وجود می‌آید و رشد منفی صنعت را شاهد هستیم، اما تعداد زیادی از صنایع زنده مانده‌اند و بعد از این هم می‌مانند.

اما چرا باید نگاه‌مان این باشد که وضع‌مان از حالا بدتر می‌شود؟ نگاه ما باید رو به جلو و مثبت باشد. شرایط ما به شکلی نیست که بگوییم اگر ارز ۳۰ هزار تومان شد چه کنیم؟ پس دولت جدید چه کار می‌کند و قرار است برای چه مسئله‌ای فکر کند؟ اگر قرار نیست دخالت و نظارتی داشته باشد، این‌ها هم به کار خود برسند و مملکت هم فی سبیل الله کار خود را جلو ببرد. ما چاره‌ای جز امید نداریم و امیدواریم وعده‌ها عملیانی شود.

منبع: ایلنا
ارسال نظر