تاریخ انتشار: ۱۵:۰۱ - ۱۱ شهريور ۱۴۰۰
فرش قرمز برای تهاتر نفت با اجرای پروژه

آیا بخش خصوصی بدون برجام ریسک می‌کند؟

نماینده اسبق ایران در امور سازمان اوپک درباره اینکه تسهیل در فروش نفت در صورت عدم اجرایی شدن برجام چقدر امکانپذیر است، خاطرنشان کرد: اکنون مذاکرات برجام در مسیر خود دنبال می‌شود، در صورتی که گشایش حاصل شود، شرایط مهیاتر خواهد بود. اما در عین حال منتظر هم نمی‌توان ماند، باید دنبال راهکار‌هایی باشیم که هم نفت فروخته شده و هم برنامه‌های توسعه‌ای انجام شود.

اقتصاد۲۴ - رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی هفتم شهریورماه طی اظهاراتی عنوان کرده بود که پروژه‌های آزادراهی ظرفیت مناسبی برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی دارند.

او گفته بود: برای ورود بخش خصوصی به پروژه‌های حمل و نقل فرش قرمز پهن می‌کنیم و جذابیت مشارکت را افزایش می‌دهیم، چراکه به خوبی می‌دانیم امروز با تکیه بر منابع دولتی پروژه‌ها پیش نمی‌روند.

قاسمی بر روش تهاتر برای افزایش جذابیت سرمایه گذاری بخش خصوصی تاکید کرده و اظهار کرده: به دنبال تهاتر نفت با ساخت و اجرای پروژه‌های ریلی، جاده‌ای و دریایی هستیم.

اما موضوع بر سر این است که آیا با وجود به سرانجام نرسیدن برجام و عدم لغو تحریم‌ها بخش خصوصی آن هم در سطح غیر صنعت نفت حاضر به انجام این ریسک خواهد شد؟ بازگشت پول حاصل از این شکل از معامله به چه نحو تضمین خواهد شد؟ چگونه از ظهور مافیا در فروش نفت جلوگیری می‌شود؟ توان شرکت‌های اجراکننده پروژه‌های مذکور که احتمالا تجربه‌ای نیز در فروش نفت نداشته‌اند، چقدر است؟

محمدعلی خطیبی  درباره افزایش فروش و امکان تهاتر نفت با اجرای پروژه‌های غیرنفتی اظهار داشت: زمانی که پروژه‌ای با همکاری شرکت داخلی و خارجی اجرا می‌شود چنانچه اجراکننده بپذیرد در قبال هزینه، نفت دریافت و بفروش برساند، این کار شدنی است. به این ترتیب هم نفت ما بفروش می‌رسد و هم پروژه به اجرا می‌رسد.


بیشتربخوانید:نفت در برابر اجرای پروژه ؛ مدل تازه‌ای از تهاتر اجرا می‌شود


وی با بیان اینکه اقداماتی نظیر تهاتر نفت در قبال اجرای پروژه مسبوق به سابقه است، افزود: در این شکل از معامله به شرکت‌های داخلی و خارجی به ازای هزینه‌ای که می‌کنند، نفت داده می‌شود، بنابراین چه مجموعه وزارت راه و چه ورزاتخانه‌های دیگر در صورت توان و تمایل این امکان را خواهند داشت. نفت را با اجرای پروژه تهاتر کنند و پیمانکاران پروژه‌ها نیز به جای پول نفت دریافت کنند.

  نماینده اسبق ایران در امور سازمان اوپک درباره اینکه تسهیل در فروش نفت در صورت عدم اجرایی شدن برجام چقدر امکانپذیر است، خاطرنشان کرد: اکنون مذاکرات برجام در مسیر خود دنبال می‌شود، در صورتی که گشایش حاصل شود، شرایط مهیاتر خواهد بود، اما در عین حال منتظر هم نمی‌توان ماند، باید دنبال راهکار‌هایی باشیم که هم نفت فروخته شده و هم برنامه‌های توسعه‌ای انجام شود.

وی با بیان اینکه تهاتر نفت و پروژه را می‌توان بعنوان راهکاری برای جبران کسری بودجه اجرایی کرد، گفت: قبلا از اقدام به این کار با اجراکننده پروژه مذاکره صورت می‌گیرد که آیا توان فروش نفت را دارد یا خیر. ضمن اینکه در گذشته هم این روال بوده که برخی شرکت‌ها چه داخلی و چه خارجی به جای پول، نفت دریافت کرده‌اند.

خطیبی یادآور شد: در واقع قرار نیست اجراکننده پروژه نفت را بفروشد، بلکه یک واسطه بین‌المللی پیدا کرده و اقدام به فروش نفت می‌کند.

منبع: ایلنا
ارسال نظر