اقتصاد۲۴ - پرونده حکمرانی فضای مجازی ؛ امروزه با رشد خیره کننده فناوری اطلاعات و ارتباطات، صنعت بازیهای رایانه به سرعت در حال پیشرفت است و شرکتهای تولید کننده بازیهای رایانهای در دنیا تا آنجا که ممکن است سعی دارند کاربران را درگیر کنند و بیشترین درآمدها و فروش محصولات فناورانه را نصیب خود سازند.
مطالعات نشان میدهد بازیهای رایانهای میتواند آثار مثبت و یا منفی بسیاری بر روح و جسم مخاطبان به خصوص کودکان و نوجوانان داشته باشد این در حالی است که بسیاری از خانواده ها، بازیهای رایانهای را تنها یک سرگرمی میدانند. از جمله آسیبها و تهدیدات بازیهای رایانهای میتوان به تقویت حس پرخاشگری، انزوا طلبی، تنبل شدن ذهن، افت اخلاقی، افت تحصیلی، بی نظمی و خودمحوری و بحران هویت اشاره کرد. متاسفانه خشونت، درگیری، تیراندازی و قتل، محور اصلی محتوای بازیهای زیادی است که همیشه تعدادی از آنها در جدول پرفروشترین بازیهای روز دنیا هستند.
هنگامی که یک بازیکن ساعتها وقت خود را صرف بازی کردن نقش یک انسان با این ویژگیها میکند، کوچکترین اثر آن کمرنگ شدن عاطفه و عادی شدن صحنههای خشن و دردناک برای اوست و در نتیجه ممکن است باعث ارتکاب این اعمال در دنیای واقعی توسط بازیکن شود. انتشار خشونت و مسائل غیراخلاقی از طریق بازیهای رایانهای یکی از مهمترین چالشهایی است که امروزه گریبانگیر خود غربیها شده است. سالانه دهها مورد از جرم و جنایت، قتل و مرگومیر ناشی از بازیهای رایانهای در کشورهای مختلف دنیا گزارش میشود.
بی اعتنایی نسبت به این موضوع، ناشی از ضعف در فرهنگ سازی و اطلاع رسانی در زمینه فرصت و تهدیدها بازیهای رایانهای است. از این رو انتخاب بازیهای نامناسب و استفاده بیش از حد از آنها میتواند پیامدهای منفی بسیاری برای کاربران در پی داشته است. همچنین کمبود فرهنگ سازی در راستای استفاده از ابزارهایی مانند رده بندی سنی بازی ها، خانواده را در مواجهه با این پدیده نوظهور در وضعیت انفعال قرار داده است؛ لذا لازم است به مخاطبان بازی آموزشهای لازم در این زمینه ارائه شود و تلاش شود تا استفاده از ابزارهای فوق، به یک فرهنگ عمومی تبدیل گردد.
بیشتربخوانید:قدم به قدم تا مسدودسازی اینترنت!
بر این اساس یکی از الزامات مهم در مساله بازیهای رایانه ای، بهبود اطلاع رسانی و فرهنگ سازی به خانوادهها است که در این باره باید طبق برنامه ملی بازیهای فضای مجازی مصوب شورای عالی فضای مجازی اقدامات مختلفی انجام شود که برخی از این اقدامات عبارت است از:
معرفی و فرهنگ سازی نظام رده بندی سنی و همچنین آموزش عمومی در خصوص فرصتها و مخاطرات بازیهای رایانهای در قالبهای مختلف
ایجاد مرکز مشاوره درباره نظام ملی رده بندی سنی بازیهای رایانهای
راه اندازی بازی سراها با شرایط مناسب
همچنین طبق مصوبه شورای عالی فضای مجازی در برنامه ملی بازیهای رایانه ای، برای تحقق این اقدامات، سازمانهای مختلفی باید ایفای نقش کنند که از جمله این نهادها میتوان به صداوسیما، شهرداری، سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت آموزش و پرورش، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت ورزش و جوانان، حوزه علمیه و وزارت علوم تحقیقات و فناوری اشاره کرد.
مسلما هم افزایی و هماهنگی این دستگاهها در فرهنگ سازی تولید و مصرف بازیهای رایانه میتواند اتفاقات بسیار خوبی در زمینه رشد و ارتقای فضای مجازی در کشور رقم بزند.